32447
۱۵ آبان ۱۳۹۶
کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت؛

اینترنت بخشی قابل توجهی از زندگی کودکان شده است

کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: اجازه دهید کودک در رابطه با نگرانی‌های خود پیرامون مکالمات، پیام‌ها و رفتارها در فضای مجازی با شما صحبت کند و تجربه حضور خود در اینترنت و فضای مجازی را به یک تجربه خانوادگی مبدل کند.

به گزارش کودک پرس ، مریم امینی با اشاره به اهمیت مراقبت والدین از کودکان در فضای مجازی و دغدغه‌های والدین در این رابطه، اظهار کرد: بی‌شک مهم‌ترین دغدغه والدین در هنگام استفاده از اینترنت، دسترسی به محتوای سالم و مناسب با سن کودک است، اما متأسفانه عدم طبقه‌بندی محتوا و اطلاعات موجود در این فضا برای طیف‌های سنی می‌تواند در لایه‌های متفاوت فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی جامعه آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد کند.

وی ادامه داد: راهکارهای متعددی برای نظارت و مدیریت دسترسی فرزندان و حفظ آن‌ها از مفاهیم غیراخلاقی موجود در فضای اینترنت وجود دارد و باید این سوأل را از والدین پرسید که آیا تاکنون از این راهکارها استفاده کرده‌اند؟

 

 

کودکان امروز درکی از زندگی بدون اینترنت ندارند

 

کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینکه در عصر حاضر اینترنت به‌عنوان یک ابزار کارآمد و حیاتی در ارائه فرصت‌های متنوع آموزشی، علمی و سرگرمی برای تمام افراد خانواده محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: در واقع اینترنت به دریایی از محتوا و اطلاعات تبدیل شده است و کودکان و نوجوانان ما با اینترنت و فضای‌مجازی بزرگ شده‌اند و درکی از زندگی بدون اینترنت ندارند.

امینی اضافه کرد: بسیاری از کودکان ما امروزه قبل از یادگیری خواندن و نوشتن، طرز استفاده از تلفن همراه، رایانه و فضای مجازی را یاد می‌گیرند و بیشتر والدین نمی‌دانند که نظارت، کنترل و راهنمایی را باید در هنگام استفاده از اینترنت بر روی کودکان اعمال کنند و اجازه ندهند کودکانشان به راحتی و بدون نظارت به محیط مجازی وارد شوند.

 

وی با اشاره به اهمیت در نظر گرفتن ایمنی کودکان در فضای مجازی، گفت: این مسئله زمانی که کودکان و نوجوانان دارای رایانه شخصی، تلفن همراه هوشمند و تبلت هستند، شرایط جدی‌تری به‌خود می‌گیرد؛ با این وجود استفاده از اینترنت در کنار کودکان می‌تواند به تجربه‌ای لذت‌بخش برای والدین و کودکان مبدل شود.

کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: وب‌سایت‌هایی در فضای مجازی وجود دارد که به افرادی که به‌تازگی پا به‌دنیای مجازی گذاشته‌اند، خدمات ارائه می‌دهد و این خدمات می‌تواند فرصت‌های آموزشی مفیدی را برای کودکان فراهم کند و والدین نیز می‌توانند در بهترین موقعیت ممکن، هدایت دقیق و مسؤولانه فرزندان خود در فضای مجازی را بر عهده بگیرند.

 

 

والدین نسبت به خطرات فضای مجازی در هنگام استفاده کودکان از این فضا آگاه شوند

 

امینی با تأکید بر اینکه فضای مجازی دارای خطرات بسیاری برای کودکان و نوجوانان است، تصریح کرد: والدین باید نسبت به این خطرات شناخت کافی داشته باشند تا بتوانند کودکان و نوجوانان خود را محافظت کنند و باید به این نکته توجه کنند که در فضای مجازی امکان برقراری تماس‌های نامناسب کودکان با افرادی که قصد سوءاستفاده و یا تجاوز به حریم خصوصی آن‌ها را داشته باشند، وجود دارد.

 

 

کودکان در فضای مجازی در معرض تهدید قرار دارند/ آموزش در سنین پایین مؤثرین‌ترین راه برای مقابله با خطرات فضای مجازی

 

وی اضافه کرد: در فضای مجازی امکان بروز رفتارهای نامناسب مانند فیلم‌ها، تصاویر، مطالب و نوشته‌های غیراخلاقی، نژادپرستانه، خشونت‌آمیز و دیگر موارد مضر و خطرناک وجود دارد و این مسئله یکی از مواردی است که کودکان و نوجوانان را به‌شدت در معرض تهدید قرار می‌دهد و همچنین در این فضا امکان تجارت‌گرایی که شامل بازاریابی و تبلیغات گسترده با محوریت کودکان نیز وجود دارد.

کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به راهکارهای ایمن‌ نگه‌داشتن کودکان در هنگام حضور در فضای مجازی، افزود: بی‌تردید یکی از مؤثرترین روش‌ها در زمینه آموزش از سنین پایین، آشنایی و افزایش آگاهی کودکان درباره خطراتی است که ممکن است کودکان با آن‌ها مواجه شوند و همچنین کودکان باید چگونگی شناسایی این تهدیدها، خطرات و اقدام‌های ضروری برای مقابله با آن‌ها را فرا بگیرند.

امینی بیان کرد: والدین برای آموزش و افزایش آگاهی درباره فضای مجازی می‌توانند از قوانین مربوط به استفاده اینترنت، ایمیل و … استفاده کنند و کودکان نیز باید با مسؤولیت‌پذیری کارهایی که در این فضا انجام می‌دهند را بر عهده بگیرند.

 

 

به کودکان بیاموزید در فضای مجازی به حرف‌های دیگران اعتماد نکنند

 

وی از لزوم آگاه‌سازی کودکان در رابطه با عدم اعتماد به سخنان دیگر افراد در فضای مجازی سخن گفت و خاطرنشان کرد: والدین باید کودکان را نسبت به این مسئله آگاه کنند که مخاطبان آنلاین آن‌ها لزوما چیزی نیستند که خود را معرفی می‌کنند و محرمانه نگه‌داشتن اطلاعات و جزئیات شخصی در فضای مجازی از اقداماتی است که والدین باید در این رابطه کودکان خود را آموزش دهند.

کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کودکان هرگز نباید بدون نظارت والدین در فضای مجازی با فردی ارتباط داشته باشند و در دنیای واقعی با او ملاقات کنند، زیرا این موضوع می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوان در این زمینه شود.

 

 

تجربه حضور کودکان در فضای مجازی را به یک تجربه خانوادگی تبدیل کنید

 

امینی برقراری ارتباط صمیمی با کودک و جلب اعتماد او را راهی برای فراهم شدن زمینه نظارت در شبکه‌های اجتماعی بر روی رفتار کودک عنوان کرد و گفت: اجازه دهید کودک در رابطه با نگرانی‌های خود پیرامون مکالمات، پیام‌ها و رفتارها در فضای مجازی با شما صحبت کند و تجربه حضور خود در اینترنت و فضای مجازی را به یک تجربه خانوادگی مبدل کند و همچنین به کودکان خود آموزش دهید تا هرگونه زورگویی در فضای سایبری را به شما اطلاع دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از مرورگرها و بسته‌های امنیت جهت حضور کودکان در فضای مجازی، استفاده از نرم‌افزارهای هوشمند کنترل ویژه والدین، استفاده کودکان از رایانه در محلی مشترک با سایر اعضای خانواده، همراهی والدین با کودکان در فضای مجازی، استفاده از صفحات اینترنتی کودک‌پسند و محدود کردن زمان استفاده کودک از اینترنت و رایانه از دیگر راه‌حل‌های نظارت بر رفتار کودکان در فضای مجازی است.

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار