32098
۱۳ آبان ۱۳۹۶
همزمان با افتتاحیه ۳۶اُمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه؛

معرفی برندگان جایزه ادبیات کودک جهان عرب «اتصالات»

جایزه اتصالات در نهمین دوره خود نویسندگان و هنرمندانی از کشورهای لبنان، اردن، مراکش و امارات را به عنوان برنده معرفی کرد.جایزه 300 هزار درهمی کتاب کودک سال به کتاب «به جای یک خانه، دو خانه دارم» نوشته لورکا سبیتی از کشور لبنان رسید.

به گزارش کودک پرس ، همزمان با افتتاحیه 36‌امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب شارجه، شیخ سلطان بن محمد القاسمی، حاکم شارجه و عضو شورای عالی امارات متحده عربی، اسامی 6 برنده نهایی جایزه اتصالات را معرفی کرد.

جایزه 300 هزار درهمی کتاب کودک سال به کتاب «به جای یک خانه، دو خانه دارم» نوشته لورکا سبیتی به تصویرگری منی یقظان از کشور لبنان رسید. فاطمه شرف‌الدین، دیگر  نویسنده لبنانی نیز با کتاب «کابوتشینو» جایزه 200 هزار درهمی کتاب سال نوجوانان را برنده شد. هر دو این کتاب‌ها را انتشارات دارالساقی لبنان منتشر کرده است.

سبیتی در کتاب «به‌ جای یک خانه، دو خانه دارم» زندگی کودکی را روایت می‌کند که در خانه پدرش این امکان را دارد که به باغ رفته و همراه پدرش از درختان باغ میوه بچیند و در خانه مادرش گوش به قصه‌هایی بسپارد که او هرشب پیش از خواب برایش می‌گوید. این کتاب کودکان را به پذیرش واقعیت جدایی والدین تشویق می‌کند.

داستان «کابوتشینو» نیز پرسش‌های زیادی را در مورد راز بزرگ خانوادگی دو دوست با نام‌های انس و لینا مطرح می‌کند. این کتاب نگاهی به خشونت خانوادگی به عنوان پدیده‌ای شایع و رو ‌به‌‌ رشد در جهان دارد.

جایزه بهترین متن و بهترین آماده‌سازی کتاب، که هردو ارزشی بالغ بر 100 هزار درهم دارد به ترتیب به کتاب‌های «مادرم گوریلا، پدرم فیل» نوشته نسیبه العزیبی از امارات با تصویرگری عبدالرزاق الصالحانی از انتشارات دارالعالم عربی و کتاب «برای برادرم رامز چه اتفاقی افتاد» نوشته تغرید عارف ‌النجار از اردن با تصویرگری مایا فداوی از انتشارات دارالسلوی تعلق گرفت.

کتاب «گوسفند روز هفتم» نوشته امینه العلوی الهاشمی از مراکش و با تصویرگری مایا فداوی برنده جایزه 100 هزار درهمی بهترین تصویرگری شد و جایزه تازه‌ تاسیس بهترین نرم‌افزار کتاب نیز به نرم‌افزار «لمسه» رسید.

مدیر کل شبکه اتصالات در سخنرانی دیروز خود در این مراسم گفت: «توجه ویژه ما به جایزه اتصالات کتاب کودک ناشی از ایمان راسخ ما به اهمیت رشد و تربیت نسل‌های آینده و پرورش استعدادها و توانایی‌های کودکان و نوجوانان از طریق کتاب است.»

او همچنین تاکید کرد که این جایزه توانسته در نهمین دوره خود به جایگاهی شایسته در مقایسه با جوایز دیگر دست پیدا کند؛ به طوری‌که در نهمین دوره برگزاری خود شاهد استقبال گسترده ناشران و نویسندگان و تصویرگران بسیاری از سراسر جهان بوده است.

جایزه اتصالات کتاب کودک که از گران‌ترین جوایز ادبیات کودک جهان عرب محسوب می‌شود، هر سال به منظور انتخاب برترین آثار منتشر شده در حوزه کودک و نوجوانان برگزار می‌شود. این جایزه امسال و در نهمین دوره برگزاری خود میزبان 166 شرکت کننده از 16 کشور عربی و غیر عربی بود.

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار