28274
۲۴ مهر ۱۳۹۶
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی؛

نخستین نشست بازخوانی حقوق کودک به عنوان مهم ترین سند بین المللی

نخستین نشست بازخوانی حقوق کودک در منشور حقوق شهروندی با حضور فعالان حوزه کودک و نوجوان و کارشناسان حقوقی در مشهد برگزار شد.

به گزارش کودک پرس، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه پیمان‌نامه حقوق کودک، حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند، گفت: کنوانسیون حقوق کودک به عنوان مهم‌ترین سند بین‌المللی الزام‌آور در زمینه حقوق کودکان قلمداد شده است.
در این نشست فرشته سلجوقی مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه پیمان‌نامه حقوق کودک، حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند، اظهار داشت: کنوانسیون حقوق کودک به عنوان مهم‌ترین سند بین‌المللی الزام‌آور در زمینه حقوق کودکان قلمداد شده و تاکنون بیش از ١٩٠ دولت از جمله جمهوری اسلامی ایران به عضویت کنوانسیون حقوق کودک درآمده‌اند.
وی کودکان را بزرگترین قربانیان آشوب‌ها، درگیری‌ها و نزاع‌ها در جوامع مختلف عنوان کرد و افزود: امروز حقوق بشر مسئله روز دنیا بوده و ضرورت دارد که تمدن غنی اسلامی که برگرفته از مبانی مکتب اسلامی در دنیا شکل بگیرد.
جواد محقق‌نیشابوری مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی با اشاره به اینکه حقوق کودک مجموعه‌ای از حقوق بشر ویژه کودکان است که بر پشتیبانی و نگهداری از افراد جوان تمرکز دارد، گفت: کنوانسیون حقوق کودک، یک کودک را به عنوان فردی که به سن ١٨ سال نرسیده ‌است تعریف می‌کند و در برخی از جوامع اجازه دادن به ظرفیت کودکان برای داشتن اختیار عمل تا اعمال نظر فیزیکی، روانی و احساسی بدون هیچگونه بدرفتاری با این گروه سنی مغفول مانده است.
وی افزود: حقوق کودکان شامل حق برقراری ارتباط با والدین، هویت انسانی و همچنین نیازهای اساسی برای حفاظت فیزیکی، غذا، آموزش عمومی دولتی، مراقبت‌های بهداشتی و قوانین کیفری مناسب براساس سن و رشد کودک، حفاظت برابر از حقوق مدنی کودک و آزادی از تبعیض براساس نژاد، جنسیت، گرایش جنسی، هویت جنسیتی، منشأ ملی، مذهب، معلولیت، رنگ، قومیت و سایر ویژگی‌های مرود تأکید در تفسیر حقوق کودکان بوده است.
غلامحسین خدایی قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در امور مشارکت‌های مردمی کودکان را بهترین معلم‌های بشر عنوان کرد و گفت: از ویژگی‌های انسان کامل آن است که در حال زندگی کنند، همچنان که در منابع دینی نیز به آن تأکید شده است و تفریح، بازی، تغذیه صحیح، محبت، سلامت و آموزش از جمله حقوق اساسی بوده که در منابع روایی و دینی نیز به آن تأکید شده است.
وی با انتقاد از سیستم آموزشی کشور، بیان کرد: متأسفانه سیستم آموزشی ما به جای آنکه انسان‌های سعادتمند و با کمالات تربیت کند، تبدیل به ابزاری برای کسب علم، مدرک و شغل شده است.
حسین حقیقی معاون ارتباطات و امور بین‌المللی مؤسسه گلستان علی(ع) با بیان اینکه کودک و مسئله‌های مرتبط با آن با تمام ابعاد مختلف زندگی عجین شده است، اظهار داشت: ضرورت دارد تا تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی با کمک همدیگر به حمایت از کودکان بپردازند.
وی افزود: کودکان بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند، و اولویت قراردادن حقوق اولیه و طبیعی آن‌ها نه تنها ضروری و بدیهی است بلکه یک حق و تکلیف برعهده اشخاص حقیقی است.
مجید علیمردانی وکیل حقوقدان و فعال اجتماعی در حوزه کودکان، گفت: آنچه بایسته جامعه امروز ایران در حقوق کودک می باشد تغییر نوع نگرش به کودک از نگاهی مایملکانه و شیئی به انسانی مستقل است که عدم خلاقیت سطح پایین کارآفرینی، عدم استقلال فکری و بسیاری از شاخص های نامطلوب کنونی در جامعه بزرگسالان ناشی از محرومیت های ساختاری در رشد هوشمندانه کودکی آنها است.
وی شاه کلید رشد و توسعه یافتگی و بالاخص تحقق اقتصاد مقاومتی را توجه جدی به کودکان برشمرد و بیان کرد: به عبارت دقیق‌تر کودک هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری میان مدت است که عدم تبیین دقیق حقوق کودک هر روزه خسارات غیرقابل جبرانی را به جامعه ایران وارد می‌آورد و همه ما به علت عدم وجود شفافیت در آمار در خواب غفلت فرو رفته‌ایم.
در این نشست وکلا و کارشناسان حقوقی ضمن قرائت بندهای مختلف حقوق کودک در منشور حقوق شهروندی، به تبیین و بررسی ابعاد مختلف آن پرداختند.

 

 

 

منبع:نخست نیوز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار