27640
۱۹ مهر ۱۳۹۶
شاعره اردبیلی عنوان کرد؛

آثار ماندگار در حوزه شعر کودک و نوجوان مغفول مانده

شنبم فرضی زاده شاعره اردبیلی نسبت به آثار ماندگار در حوزه شعر کودک و نوجوان انتقاد کرد و این امر را مغفول شده دانست.

به گزارش کودک پرس ، همزمان با هفته ملی کودک برای نگاهی عمیق تر به مقوله شعر کودک و نوجوان پای صحبت های شنبم فرضی زاده، شاعره اردبیلی که از بانوان فعال در حوزه شعر و دبیر انجمن شعر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، می نشستیم:

– به عنوان سوال اول لطفا بفرمایید که وضعیت شعر استان در حوزه های جذب استعدادهای نو و حمایت از شاعران جوان و حمایت از شعرهای خاص در چه وضعیتی است؟

فرضی زاده: واژه استعداد از آن دست واژه هاییست که توجه زیادی را به خود جلب کرده و به عنوان یکی از مهمترین مسائل منابع انسانی داره به شمار می آید. اما مثل اکثر مقوله های هنری و فرهنگی احساس می کنم آن گونه که باید و شاید ماهیت این واژه هنوز تعریف چارچوب داری به خود نگرفته! این امر در قضیه شعرهم مستثنی نیست.

هرچند وجود انجمن های قدیم و کارگاه های جدید در حال سهولت بخشیدن به این مساله هست! حمایت از شعرهای خاص!؟ تا شعر خاص چه شعری باشد و چه سمت وسویی داشته باشد!

 

– در خصوص انتشار و چاپ شعر های شاعران آیا سنگ اندازی و موانعی در ادارات استان وجود دارد در صورت وجود توضیح بفرمایید و آیا اینکه حمایت مالی از چنین اقدام هایی صورت می گیرد یا خیر؟

فرضی زاده: فکر نمی کنم واژه سنگ اندازی مناسب دایره هنر و ادبیات و فرهنگ در استانی باشد. حال تا چه حد این واژه عینیت دارد یا داشته است بحثی ست که کارگروه بحران های فرهنگی باید درباره اش صحبت کنند و چاره اندیشی! شعر شاعر برای آمدن روی ورقه های سفید است و چشم ها و درک و فهم مخاطبی که قرار هست تمام زیبایی ها یا زشتی های جهان را از این قاب دریافت کند. واژه ی سنگ در خلق آثار به درد میخورد!! سنگ باشد.

اما ان شالله سنگ اندازی نه!

سوال سوم انجمن شعر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تا چه حدی توانسته است در حوزه کیفیت بخشی به شعر استان و حمایت از آثار و شاعران قدم بردارد؟

فرضی زاده: حد تلاش و سنجش این مهم رو به نظرم کمی از فاصله های دور و گذشته اگر در نظر بگیریم خیلی بهتر می شود. در هر دوره ای زحماتی بوده منفعت ها و ضررهایی بوده و بالطبع کاستی ها و فزونی هایی! اما آنچه که مسلم است مودت و سعه صدر خود هنرمندان است تا بخش و بحث حمایتی و جنبه رسمی امر. وجود نشست ها، برنامه ها، همایش ها و عصر شعر ادبی در سطح استان با حمایت اداره فرهنگ وارشاد اسلامی بادیدی رنگی تر! خالی از لطف نبوده است.

 

– آیا برگزاری عصر شعر به مناسبت های مختلف تاثیری در پرداختن شاعران به مناسبت ها و موضوع های مختلف داشته یا باعث هدر رفت بودجه فرهنگی شده است؟

فرضی زاده: از مناسبت ها اگر بخواهم بعنوان مثال بحث عاشورا و پیام و اهداف آن را با توجه به اینکه در این روزهای عزیز هم قرار گرفته ایم، پیش بکشم باید بگویم مگر می شود نوشتن از این امر و البته و صد البته درست نوشتن و پرداخت معنایی و عمقی (نه سطحی) به معنای هدر رفت بودجه باشد؟!

مگر رسالت قلم افشای چیزی فراتر ازین ارزش هاست؟ هر مهمی اثر ناب هنری خودش را می طلبد و شعر در این میان زیباتر و مردمی تر است.

 

– با توجه به اینکه 16 مهر روز جهانی کودک است این سوال پیش می آید که شعر استان ما توانسته پاسخ گوی نیاز این حوزه به ویژه شعر کودک باشد یا خلاهایی هنوز وجود دارد؟

فرضی زاده: سوال خوبی مطرح کردید سوالی که جوابش را هم در بطن خود دارد.

بله حوزه شعر کودک و نوجوان ما در استان به جرات می توان گفت از موارد به اصطلاح نقطه چین مانده ی بخش شعر است …. کارهایی شده اما نه آنچه که باید میشد… و باز امید حرف آخر است!

 

– کاستی ها و مشکلاتی که یک شاعر برای فعالیت در استان ما با آن مواجه است چیست؟ آیا اقدامی برای حل این مشکلات و کاستی ها انجام شده است؟

فرضی زاده: پای درد دل این شاعران که مینشینی بیشترین حرف همین مساله چاپ و نشر هست و شاید مواردی چون فرهنگ خاص خانواده ها درعدم تشویق و تحریک استعدادهای بالقوه در زمینه هنر و شعر و (بالاخص برای بانوان) ….. همچنین نبود یا کمبود کارگاه های مستمر نقد و آموزش شعر!

موارد بعدی صحبت های شاعران و نوقلمان عزیز ما باشد.

 

– در خصوص وضعیت اعتبار انجمن شعر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی بفرمایید؟

فرضی زاده: حس و حال انتظار افتاده است

اعتبار از اعتبار افتاده است!! (میخندد)

– پاییز و دلتنگی …… شما را یاد چه می اندازد؟

فرضی زاده: دلمان برای مرحوم استاد عاصم اردبیلی بسیار تنگ است…..

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار