موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
27243
۱۸ مهر ۱۳۹۶
به مناسبت روز جهانی کودک؛

انتقاد کارشناس شبکه کودک به بی‌توجهی‌ها در عرصه کودک

کارشناس شبکه کودک با انتفاد از وضعیت کنونی در موضوع کتاب کودک اظهار داشت: چطور می‌شود چنانچه مدتی سیب زمینی و پیاز کاهش یابد، دولت رأسا ورود پیدا می کند؛ اما در حوزه کتاب و کودک گرفتار بی توجهی هستیم؟!

به گزارش کودک پرس ، محمد میرکیانی به مناسبت روز جهانی کودک اظهار کرد: باتوجه به آغاز فضای پس از انقلاب برای تولید فکر و فرهنگ در این حوزه، این ادبیات به ادبیات مردمی تبدیل شده، لذا پس از انقلاب به عنوان سهم و کالای فرهنگی برای حوزه اندیشه و فرهنگ خانواده پذیرفتند و به رسمیت شناخته شد.

وی افزود: ادبیات کودک و نوجوان به وِیژه در دهه ۶۰ وارد دوره طلایی شد و بسیاری از نویسندگان وارد این عرصه شدند که تا قبل از انقلاب به دلیل انحصاری بودن این حوزه امکان ظهور و بروز استعدادها وجود نداشت.

استاد میر کیانی کارشناس حوزه کودک ونوجوان گفت: خانواده ها به این نکته رسیدند داستان، قصه و سایر حوز های ادبی و هنری در ارتباط با کودک یک ارزش است و وسیله ای تربیتی و محتوایی برای آموختن مفاهیم دینی، ملی و ادبی محسوب می شود، لذا ادبیات کودک در گذشته موج عظیم فرهنگی در کشور به وجود آورد.

وی افزود: تعداد آثار نویسندگان و ناشران این سال‌ها در این زمینه قابل توجه بود و با اتحاد تمام مراکز فرهنگی و انقلابی که حتی وظایف دیگری بر عهده داشتند، بر حوزه رسانه‌ای و نمایشی تأثیر بسزایی گذاشتند و همین موجب تربیت نسلی توانمند شد که دست به انتخاب های بزرگ در راستای پیشرفت اهداف کشور زدند.

مدیر اسبق انتشارات کانون پرورش فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان گفت: دهه ۶۰ در ادبیات کودک دهه ای ماندگار و طلایی است و در این سالها عرصه ادبیات کودک و نوجوان میان توده های مردم گسترش پیدا کرد که مدیون انقلاب اسلامی و اتفاقات بزرگ فرهنگی این دهه هستیم.

وی با بیان اینکه ادبیات کودک امروز دارای رقیبان بسیاری اعم از تولیدات تصویری، شبکه های مجازی و آثار ترجمه‌ای است اظهار کرد: متناسب با نیاز امروز کودکان، باید فضای جذاب و متنوعی برای مرتفع شدن نیازهای کودک و نوجوان ایجاد شود.

میرکیانی گفت: فضای نوشته ها و آثار نویسندگان باید قابل هضم و درک و به فضای ذهنی مخاطبان امروز نزدیک شود؛ چراکه سلیقه کودک و نوجوان امروز تغییر کرده و کوتاه نویسی، زیبا نویسی و روان نویسی نیز به عنوان بخشی از سلیقه کودک و نوجوان امروز باید رعایت شود.

استاد میر کیانی کارشناس حوزه کودک ونوجوان ،وظیفه دولت در برابر آسیب های فرهنگی را حمایت مستقیم از حوزه تولید فکر و فرهنگ در این عرصه ادبیات کودک و نوجوان دانست و خاطرنشان کرد: همه نویسندگان انقلابی باید در این عرصه با توجه به نیازهای فرهنگی نسل امروز، شرایط خانواده و وضعیت روز دنیا، تمهیداتی برای تبلیغ اندیشه بر اساس اتفاقات لایه پنهانی حوزه کودک و نوجوان و همچنین برای واکسینه و توانمند شدن در برابر ویروس های متعدد فرهنگی داشته باشند.

مدیر سابق گروه های کودک شبکه یک و دوی سیما با طرح این سؤال که چطور می‌شود چنانچه مدتی سیب زمینی و پیاز کاهش یابد، دولت رأسا ورود پیدا می کند؛ اما در حوزه کتاب و کودک به دلیل پنهانی بودن تأثیرات حوزه فرهنگ شاهد بی توجهی هستیم، ابرازداشت: در این راستا دولت می تواند با سیاست‌گذاری صحیح، تسهیل و حمایت داشته باشد و فضایی برای توزیع مناسب تولیدات در سراسر کشور برای رسیدن به دست مخاطب ایجاد کند.

 

منبع: طرقبه نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار