2593
۰۳ شهریور ۱۳۹۵

عدم برخورد مناسب مدارس با خلاقیت دانش‌آموزان

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان: سن 10 ‌سالگی اوج بروز خلاقیت کودکان است، اما متأسفانه در مدارس در این سن با این خلاقیت‌ها برخورد مناسبی نمی‌شود و بستر بروز، شکوفایی و توسعه خلاقیت وجود ندارد و آموزش و پرورش ناخودآگاه جلوی این خلاقیت‌ها را می‌گیرد.

به گزارش کودک پرس     محمدحسن قائدیها در اختتامیه دوازدهمین جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس درس زیست‌شناسی، اظهار کرد: هنگامی ‌که معلم در جایگاه تدریس قرار می‌گیرد نخستین کاری که باید انجام دهد این است که بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند؛ اگر معلمی نتواند چنین کاری کند، قطعاً در تدریس ضعف دارد.

وی با اشاره به انتقال بخشی از خلاقیت به کودکان از طریق وراثت، افزود: کودکان از دو سالگی به بعد شروع به بروز این خلاقیت می‌کنند؛ بزرگ‌تر که می‌شوند به کمک همین خلاقیت، خیال‌بافی می‌کنند و داستان‌سرایی می‌کنند.

قائدیها بیان داشت: قطعاً بخشی از این ضعف به خلاقیت نداشتن معلمان برمی‌گردد، معلم باید بتواند در ارائه درس از خود خلاقیت نشان دهد.

وی خاطر نشان کرد: آموزش‌ و پرورش باید به سمتی برود که رشد و توسعه خلاقیت، محور قرار گیرد و باید از تأکید بر حفظ کردن و انضباط زورمدارانه و سخت دوری کرد از طرفی تا زمانی که موانع و مشکلات تدریس را نشناسیم نمی‌توانیم در جهت رفع آن‌ها تلاش کنیم.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان با اشاره ویژگی‌های روش تدریس خوب و ثمربخش، تصریح کرد: هیچ روش تدریسی فی ‌نفسه خوب و یا بد نیست، بلکه به عواملی چون محتوای درس، هدف‌های آموزشی، نیازهای آموزشی، امکانات موجود ازجمله زمان و مکان و همچنین علایق معلمان و دانش‌آموزان بستگی دارد.

قائدیها تأکید کرد: با توجه و نگاه عمیق به همه این شاخصه‌ها می‌توان یک روش تدریس مناسب و اثربخش را انتخاب کرد.

وی با بیان ویژگی روش تدریس خوب، اذعان کرد: روش تدریس موفق روشی است که بر مبنای موقعیت کلاس و دانش‌آموزان بنا شده باشد؛ گاهی معلم مجبور است روش تدریس خود را با توجه به شرایط کلاس و حال دانش‌آموزان تغییر دهد. همچنین مثبت بودن روابط بین معلم و دانش‌آموزان حاکی از اثربخش بودن روش تدریس است.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان اصفهان در پایان گفت: تعامل بین دانش آموزان و معلم، فعالیت بر اساس اهداف معین و از پیش تعیین ‌شده، طرح صحیح و مناسب درس و ایجاد فرصت و تسهیل فرصت یادگیری از ویژگی‌های بارز یک معلم حرفه‌ای است.

منبع:    فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار