252181
۲۵ اسفند ۱۴۰۲
کودک و هنر

روانشناسی نقاشی کودکان

به طور کلی کودکان به هنر علاقه دارند و نقاشی روشی آسان و جالب برای بروز علایق و خلاقیت آن‌هاست. در واقع نقاشی، احساسات کودک را به سطح آورده و چیزهایی را نشان می‌دهد که شاید کودک توانایی بیان آن را با کلمات ندارد. پس تفسیر و روانشناسی نقاشی کودک می‌تواند پنجره‌ای به درک بهتر او باز کند.

به گزارش کودک پرس ، کودکان برای کشیدن نقاشی به وسایلی همچون مداد رنگی و دفتر نقاشی احتیاج دارند تا تصاویر ذهنی خود را روی آن ثبت کنند. برای تهیه این وسایل شما می‌توانید به سایت توربین تحریر مراجعه کنید و انواع دفتر، بسته‌های مداد رنگی ۶ رنگ، مداد رنگی ۲۴ رنگ و غیره را با بهترین قیمت خریداری کنید.

تفسیر عناصر در نقاشی کودکان:

روانشناسی نقاشی کودک و تفسیر رنگ‌ها و اشکال آن به فرهنگ وابسته است و در فرهنگ‌های مختلف با هم تفاوت دارند. در ادامه عناصری را تفسیر می‌کنیم که اغلب در نقاشی کودکان تکرار می‌شوند و بنیادی هستند.

محل شروع نقاشی

در روانشناسی نقاشی کودک باید به نقطه آغاز نقاشی توجه کنید چون وضعیت ذهنی کودک را نشان می‌دهد. اگر کودکی در سمت چپ صفحه نقاشی کشید، خجالتی و درونگرا است و به حضور فعال تر یک بزرگتر نیاز دارد. اما کودکی که از سمت راست نقاشی می‌کشد کودکی اجتماعی و عاشق ارتباط گرفتن با دیگران است.

رنگ ها

استفاده بیشتر از رنگ‌ها نشان دهنده شادی و هیجان موجود در زندگی کودک است. رنگ سبز نشانه شادی و سازگاری است. رنگ‌های گرم و روشن مانند نارنجی و زرد نشانه هوش، انرژی و شادی و رنگ‌های تیره نشان دهنده غم و اندوه هستند.

تناسب‌ها

اگر کودک تصویر خود را خیلی کوچک کشید، نشان دهنده احساس ناامنی و فرومایگی او است. علاوه بر این، میزان فضای اشغال شده در صفحه نیز بسیار اهمیت دارد. برای مثال پر کردن تمام صفحه نشان دهنده این است که کودک پذیرای محیط اطراف خود است. اما زمانی که کودک تنها در مرکز یا گوشه کاغذ نقاشی می‌کشد، نشان دهنده ناامنی اوست.

روابط

این موضوع در ارتباط با افراد خانواده بسیار اهمیت دارد. معمولا کودک کسی را که بیشتر از بقیه به او اهمیت می‌دهد و او را تحسین می کند، اول از هر چیز می‌کشد. اما وقتی کودک کسی را کمی بزرگ می‌کشد یعنی او را فرد غالب و سرکوبگر می‌داند. همچنین اگر یک نفر از خانواده در نقاشی کودک وجود نداشت، می‌تواند نشان دهنده حسادت یا تعارض کودک نسبت به او باشد.

شکل انسان‌ها

از ۵ سالگی به بعد، کودک باید شکل انسان را با تمام اعضا نقاشی کند. برای تفسیر نقاشی کودکان از معانی زیر استفاده می‌کنند:

گوش‌ها

نبود گوش‌ها در نقاشی نشان دهنده عدم تمایل کودک به گوش دادن به حرف‌های دیگران است.

دهان

نبود آن به معنی آن است که موضوعی وجود دارد که کودک قصد گفتن آن را ندارد.

دست‌ها

اگر دست‌ها بزرگ و کشیده باشند، نشان دهنده خواست کودک برای برقراری رابطه با دیگران است.

بازوها و پاها

فقدان این دو نشان دهنده عدم بلوغ، وابسته بودن به والدین یا فقدان شخصیت رشد یافته کودک است.

اعضای خانواده

در نقاشی کودک باید به موقعیت کودک با دیگران دقت کنید. زمانی که کودک وسط و در میان والدین قرار دارد، به این دلیل است که احساس امنیت دارد. اما اگر کودک خیلی کوچک‌تر از والدین است یا در گوشه‌ای تنهاست، شاید احساس تنهایی می‌کند.

درختان

درخت در نقاشی اهمیت زیادی دارد؛ چون نشان دهنده ارتباط کودک با خودش است. شاخه‌های بلند درخت به معنی برون گرایی و شاخه‌های کوتاه به معنی روح ترسیده کودک است. ریشه‌ها هم به معنی پایه‌های محکم خانوادگی است و وجود برگ و میوه هم در نقاشی اهمیت زیادی دارد.

خانه

خانه نماد حفاظت از فرد محسوب می‌شود و وجود خانه در نقاشی کودک تفسیر زیر را دارد:

اگر در و پنجره را رسم کند، به معنی استقبال بیشتر از جهان بیرون است، همچنین اگر جزئیات بیشتری را بکشد، مانند دود در دودکش، گل‌ها و غیره، حس شادی و امنیت در خانه را نشان می‌دهد.

خورشید

از عنصر مهم دیگر در نقاشی کودکان، خورشید است. خورشید نشانه رابطه کودک با پدرش است. اگر خورشید را در حالت درخشش و شکوه کامل در میانه صفحه رسم کند، به معنی ارتباط خوب کودک با پدر و حس اعتماد به نفس زیاد کودک نسبت به خودش است. یک خورشید نصفه و نیمه در گوشه صفحه به معنی حس اضطرابی است که نسبت به شخص در قدرت، معمولا پدر، دارد. همچنین خورشیدی که پشت ابرها پنهان شده، نشانه اضطراب و افسردگی کودک است.

ابر و باران

ممکن است ابر و باران زیاد در نقاشی نشان دهنده ترس و اضطراب در کودک باشد. در این مواقع کودک در بیشتر موارد خود را زیر ابر می‌کشد.

رنگین کمان

وجود رنگین کمان پر از رنگ نشان دهنده پیام‌های مثبت و حس امید کودک نسبت به آینده است. اگر کودکی در نقاشی‌هایش رنگین کمان را کشید، یعنی دید مثبتی نسبت به آینده دارد.

مداد رنگی

معمولا مداد رنگی‌ها برای مصارف متنوعی کاربرد دارند و افراد با توجه به نیاز خود، از آن‌ها استفاده می‌کنند. به طور کلی مداد رنگی‌ها به ۳ دسته حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و دانش آموزی تقسیم می‌شوند که هر ۳ نوع مداد رنگی را می‌توانید با بهترین قیمت از فروشگاه توربین تحریر تهیه کنید. مداد رنگی‌ها می‌توانند تفکرات ما را به صورت فیزیکی نمایش دهند و سبک هنری ویژه هر فرد را آشکار سازند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار