252067
۲۰ اسفند ۱۴۰۲
جشنواره ملی «تئاتر شبستان»

معرفی میرزا کوچک خان جنگلی به کودکان با تئاتر کاغذی

نویسنده و کارگردان «مرد مهربان جنگل»، از مسئولان خواست از هنر تئاتر حمایت کنند و نگاه درآمدی به آن نداشته باشند و گفت: تئاتر هویت ماست و با استفاده از تئاتر می‌توانیم نسل کودک و نوجوان را با داشته های فرهنگی و تاریخی خودمان آشنا کنیم.

به گزارش کودک پرس ، نویسنده و کارگردان «مرد مهربان جنگل»، از مسئولان خواست از هنر تئاتر حمایت کنند و نگاه درآمدی به آن نداشته باشند و گفت: تئاتر هویت ماست و با استفاده از تئاتر می‌توانیم نسل کودک و نوجوان را با داشته های فرهنگی و تاریخی خودمان آشنا کنیم.

آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی «تئاتر شبستان»، ۱۸ اسفندماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تئاتر شهر تهران برگزار شد.

نمایش «مرد مهربان جنگل» از استان گیلان در این جشنواره درخشید و حائز رتبه های اول تا سوم در بخش های طراحی و ساخت عروسک، طراحی و ساخت دکور، عروسک گردانی، نمایشنامه نویسی و کارگردانی شد.

مینا حسنی، نویسنده و کارگردان تئاتر کاغذی «مرد مهربان جنگل»، با اشاره به قدمت ۲۰ ساله گروه هنری رایکامون، اظهار کرد: سال گذشته و در جریان یکصدمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی، به پیشنهاد حوزه هنری استان گیلان، تولید اثر برای کودکان با محوریت سردار جنگل را آغاز کردیم.

وی با تاکید بر لزوم معرفی قهرمانان واقعی به کودکان، افزود: کودکان و نوجوانان با قهرمانان خیالی و غیر واقعی و دست نیافتنی مواجه هستند که در نهایت موجب افسردگی آنان می شود، اما در این مرز و بوم با شخصیت های واقعی مواجه هستیم که قهرمان یک ملت محسوب می شوند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر، با بیان اینکه در نمایش عروسکی «مرد مهربان جنگل» به معرفی شخصیت میرزا کوچک به صورت طبیعی و رئال برای کودکان پرداختیم، اضافه کرد: این نمایش به کودکان یاد می‌دهد که همه می‌توانند قهرمان باشند؛ به شرط اینکه هدف درست را انتخاب کنند.

حسنی، با اشاره به داستان نمایش «مرد مهربان جنگل»، ادامه داد: پسر خردسالی به نام «یونس» در شب عروسی برادرش که جزو یاران میرزا کوچک در نهضت جنگل بود، شاهد دستگیری پدر و زخمی شدن برادرش توسط سربازان روس می‌شود؛ یونس که داستان رشادت‌های میرزا و یارانش را از مادر و مادربزرگش شنیده بوده، تصمیم می‌گیرد با عبور از جنگل خود را به میرزا برساند و از او کمک بخواهد.

وی با بیان اینکه یونس داستان ما هنگام عبور از جنگل با حیوانات مختلفی همچون خرگوش و روباه و خرس و پرنده آشنا می‌شود، گفت: این حیوانات که میرزا را در جنگل دیده بودند، برای یونس از مهربانی میرزا با حیوانات سخن می‌گویند؛ البته یونس زمانی به میرزا می‌رسد که او شهید شده بود.

نویسنده و کارگردان نمایش «مرد مهربان جنگل» فضای داستانی و ماجرای شهادت میرزا را متناسب با سن کودکان دانست و متذکر شد: یونس، میرزا کوچک را در خواب می‌بیند و میرزا به او می‌گوید که با وجود قهرمانانی همچون یونس، راهش ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه به اجرای «مرد مهربان جنگل» در دو قالب تئاتر عروسکی و تئاتر کاغذی اشاره کرد و افزود: تئاتر کاغذی از سال ۱۹۴۰ به بعد خیلی در دنیا مطرح بود و اغلب در مراسمات اجرا می شد؛ داستان تئاتر کاغذی برگرفته از رمان‌های معروف بود و قبل از اختراع تلویزیون، مخاطبان فراوانی داشت، اما این رشته هنری کم کم فراموش شد؛ البته چند سالی است که تئاتر کاغذی در دنیا دوباره رونق گرفته و برای نخستین بار به جشنواره «تئاتر شبستان» اضافه شد.

حسنی با بیان اینکه ۱۲ هنرمند شامل عروسک گردان و صداپیشه اجرای تئاتر «مرد مهربان جنگل» را بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: این نمایش در طول حدود یک سال و نیم گذشته در شهرهای رشت و بندرانزلی و شفت و سنگر اجرا شده و تاکنون ۱۲ هزار کودک این نمایش را دیده‌اند؛ این نمایش چندین بار در تهران نیز برای مخاطبان اجرا شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر، ضمن قدردانی از حوزه هنری استان گیلان جهت تقبل هزینه های تولید و اجرای نمایش «مرد مهربان جنگل»، از مسئولان خواست از هنر تئاتر حمایت کنند و نگاه درآمدی به آن نداشته باشند و گفت: تئاتر هویت ماست و با استفاده از تئاتر می‌توانیم نسل کودک و نوجوان را با داشته‌های فرهنگی و تاریخی خودمان آشنا کنیم.

مینا حسنی، نویسنده و کارگردان و حمزه خیری، تهیه کننده، مدیرگروه و طراح صحنه نمایش «مرد مهربان جنگل است» هستند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار