موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2520
۰۱ شهریور ۱۳۹۵

هفته سی و سوم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی سی و سوم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند

 

طی این هفته های نهایی بارداری، بچه شما وارد دوره ی پایانی خویش می شود. اندام ها، استخوان بندی و بدن به خوبی شکل گرفته اما وی به اندک زمان بیشتری جهت آماده شدن برای ورود به دنیا نیازمند است. در حال حاضر تقریباً 2 کیلو گرم وزن دارد و بیش از 43 سانتی متر قد کشیده است. ناخنهای انگشتان پای او کاملاً رشد کرده اند اگرچه شاید هیچ مویی بر سر خود نداشته باشد. حالا سطح مایع کیسه ی آب شما در بالاترین حد خودش است. جفت هنوز مشغول تامین اکسیژن از طریق بند ناف به بچه ی شماست اما بچه در حال تمرین تنفس منظم خویش است. وی به ذخیره کردن آهن در کبد خود ادامه می دهد و اتصالات بین سلولهای مغزی وی مانند شاخه های درخت ریزی گسترده می شوند.

در هفته های گذشته میلیاردها سلول عصبی در مغز کودک شما رشد کرده اند.

مردمک چشم کودک شما میتواند در برابر نور واکنش نشان داده و گشاد و یا تنگ شود. در ای روزها وقتی از خواب بیدار میشود چشمان خود را نیز باز می کند.

ممکن است سر پر از مو داشته باشد و یا حتی کچل باشد!!

میزان مایع آمنیوتیک به بالاترین حد خود رسیده است و احتمالا تا زمان زایمان در همین حد باقی می ماند.

کودکان در هفته های آخر براحتی وزن میگیرند و افزایش وزنی خوبی خواهند داشت.

ریه های کودک شما هنوز هم در حال بلوغ هستند. معمولا تزریق کورتیزون به مادرانی که ممکن است فرزندان زودرس بدنیا بیاورند جهت بلوغ کامل ریه کودک کمک میکند.

مدام فضای کودک تنگ تر می شود و ضربات و قوی تر میشوند.

چروکها و همچنین رنگ سرخ پوست او کمتر شده و در حالی که اکثر استخوانهای او در حال سخت شدن هستند جمجمه او هنوز نرم بوده و استخوانهای جمجمه کاملا به یکدیگر نچسبیده اند. این امر به او کمک می کند تا راحت تر از مجرای زایمان عبور کرده و به دنیا بیاید.

او مانند نی در حال رشد کردن است. در این هفته اندازه دست‌ها و پاهای او کاملاً با بقیه بخش‌های بدنش تناسب پیدا کرده است

با کمبود فضا مواجه است. با این وجود همچنان بسیار فعال است، هرچند که حرکاتش کوچک و کم شده.

 

 

وضعیت بدن مادر در هفته سی و سوم

 

1213

 

شما ممکن است درد و یا حتی کرختی در انگشتها، مچ و دستهای خود حس کنید. بافتهای مچ دست شما همانند بقیه بافتهای بدنتان ممکن است متورم شوند. در این صورت فشار در کانال مچ (که یک مجرای استخوانی در مچ دست شماست) افزایش می یابد. عصبهایی که از این مجرا عبور می کنند تحت فشار قرار می گیرند که در نتیجه عوارضی همچون بی حسی، خارش، تیر کشیدن، احساس سوزش، تیر کشیدن و یا درد مبهم بروز می کنند. استفاده از مچ ‌بند را امتحان کنید یا در هنگام خواب یک بالش زیر دستهای خود قرار داده و آنها را بالاتر از سطح بدن نگاه دارید. اگر باید در محل کار به طور دائم از دستهای خود استفاده کنید، مثلا تایپیست هستید یا در خط مونتاژ یک کارخانه کار می کنید، هنگام استراحت دستهای خود را در حالت کشیده قرار دهید.

ممکن است بعلت سوخت و ساز زیاد بدن احساس گرما کنید حتی اگر در زمستان هستید. بنابراین ممکن است بسیار عرق کنید.عرق کردن براحتی آب بدن شما را می کاهد بنابراین تا آنجا که میتوانید آب بنوشید.حتی از دست دادن کمی آب ممکن است شما را دچار سردرد نماید.از دست دادن شدید آب مادر و جنین را به خطر می اندازد.پس در نوشیدن آب کوتاهی نکنید.

ممکن است هنوز کمی بی اختیاری در ادرار داشته باشید. زمان هایی که می خندید، سرفه و یا عطسه میکنید و یا وسیله سنگینی را بلند می کنید ممکن است کمی بی اختیاری ادراری داشته باشید.می توانید از نوار بهداشتی استفاده نمایید تا لباستان کثیف نشود.انجام ورزش های کف لگن می تواند عضلات مربوطه را تقویت نماید و از این عامل جلوگیری کند.

اگر شما از لنز چشمی استفاده میکنید ممکن است احساس کنید که چشم شما را تحریک میکنند بنابراین بهتر است برای تعویض آن حتما به چشم پزشم مراجعه نمایید. اما پس از تولد نوزادتان چشم ها مجدد به حالت قبل باز میگردد.

اگر به هنگام خواب در شب مشکل دارید یک بالش بین پاها و زیر پشت خود قرار دهید. اگر این کار به شما کمک نکرد چند بالش زیر سر خود قرار داده و سعی کنید در حالت نیمه نشسته بخوابید و حتی می توانید در حالتی که کاملا روی تخت نشسته و به بالشها تکیه داده اید بخوابید.

اگر دفعات رفتن به توالت خواب شما را به هم ریخته است، از عصر به بعد مایعات کمتری مصرف کنید.

برای اکثر خانمها روابط جنسی در دوران حاملگی تا قبل از پاره شدن کیسه آب و فرا رسیدن زمان زایمان مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال توصیه می شود که در هفته های آخر آمیزش با استفاده از کاندوم باشد یا اصلا انجام نشود.

کودکتان در حال فشار وارد کردن به معده شما بوده و باعث اختلال در عمل گوارش می شود و اسید معده را زیاد می کند.

 

مراقبت های بارداری در هفته سی و سوم

 

3199

 

اگر شما کمبود وزن دارید یا از داروها یا الکل استفاده می کنید یا اگر جراحی عمومی سینه یا پیوند پستان داشته باشید در مورد امکان شیردادن از طریق سینه با پزشک خود مشورت کنید. ویتامین های دوران بارداری خود را همچنان مرتب بخورید پیاده روی کوتاه هر روزه تان را ادامه دهید. روی زمان متمرکز شوید نه سرعت. برای میان وعده ها غذاهایی را که پروتین را همراه کربوهیدرات تامین می نمایند (پنیر، کشمش، برنج) مصرف کنید. میوه ها و سبزیهایتان را روزانه بخورید، آنها در دوران بارداری اهمیت ویژه ای دارند.

 

ترش کردن معده، می تواند در سه ماهه سوم بارداری مشکل ساز شود. دلیل آن، اِشغال فضای بیشتر شکم توسط کودک است. از خوردن غذاهای ادویه دار، چرب و اسیدی خودداری کنید. خوردن وعده های بیشتر ولی کوچکتر، شاید راه حل مناسبی برای مبارزه با آن باشد.

 

نکات تغذیه مادر

 

1258

 

سوزش سر دل یک مشکل شایع در میان زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری آن ها می باشد. زیرا در آن زمان رحم در حال رشد، بر روده و معده فشار وارد می کند و محتویات معده را به سمت بالا و درون مری هدایت می کند. این موضوع دو دلیل عمده دارد، اول اینکه به علت افزایش پروژسترون در بدن شما عمل هضم کند تر می شود و باعث شل شدن عضله حلقوی میان معده و مری می گردد. عضله حلقوی میان معده و مری از حرکت اسید های معده به سمت بالا جلوگیری می کند. دوم اینکه، با رشد جنین رحم شما نیز بزرگ تر می شود و بر روی معده به سمت بالا فشار می آورد که می تواند اسید معده را به سمت مری حرکت دهد. در این حالات شما سوزشی در پایین قفسه سینه، گلو، عقب دهان و یا در معده احساس خواهید کرد. این وضعیت همراه با بالا آوردن مایعات ترش در دهان است و گاهی اوقات نیز همراه با آروغ زدن، مقداری ماده تلخ بالا می آید که در انتهای گلو زیر استخوان جناغ سینه حس می شود.

 

توصیه هایی جهت رفع مشکل :

 

اگر چه شما نمی توانید سوزش سر دل را به طور کامل درمان کنید، اما راهکار هایی برای کاهش آن وجود دارد:

 

حجم غذا را در هر وعده کاهش دهید و تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید.

یک داروی ضد اسید همراه خود داشته باشید. می توانید زیر نظر پزشک تان از شربت معده استفاده نمایید.

یک بسته بیسکویت ترد در دسترس داشته باشید تا در زمانی که احساس ترش کردن می کنید، با سر و صدا بجوید تا گاز معده را نیز برطرف سازید.

از خوردن غذا های ادویه دار، چرب و سرخ کردنی و دیر هضم بپرهیزید.

در هنگام دراز کشیدن، ترش کردن راحت تر اتفاق می افتد، بنابر این از خوردن غذا درست قبل از خواب پرهیز نمایید. تنها قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید. پس از خوردن غذا فوراً به حالت خوابیده و دراز کش قرار نگیرید.

هنگام خواب سر و شانه هایتان را به وسیله بالش های متعدد بالا نگه دارید.

از نشستن خمیده در صندلی، خم شدن به طرف پایین و قرار دادن سر پایین تر از قفسه سینه خودداری کنید.

از نوشیدن مایعات در حین غذا بپرهیزید.

در صورتی که ترش کردن شما غیر قابل تحمل باشد با پزشک خود مشورت نمایید. برخی دارو هایی که برای ترش کردن تجویز می شوند، در دوران بارداری بی خطر می باشند. بر اساس مطالعاتی که بر روی دارو هایی مانند سایمتادین (تاگامت)، رانیتیدین (زانتاک) و امپرازول (پریلوسک) انجام گرفته، خطری در مورد افزایش نقایص مادرزادی، درد زودرس زایمان یا مشکلاتی در رابطه با رشد جنین، در صورت مصرف آن ها مشاهده نشده است.

از پوشیدن لباس های تنگ خودداری نمایید، چون لباس تنگ فشار بر روی معده و شکم شما را افزایش می دهد.

 

ورزش و تأثیر آن در هفته سی و سوم بارداری

 

1257

 

تقویت عضلات شکم ، کمر، لگن، باسن و ران باعث پیشگیری و کاهش درد در ناحیه کمر می شود. این حرکات بایستی به آرامی و به طور کنترل شده اجرا شوند. 3 تا 10 دقیقه این حرکت را نگه دارید ( روی این حرکت مکث کنید ) و بعد استراحت کنید و مجدداً آن را تکرار کنید . باید 10 تا 30 بار این حرکت تکرار شود.

 

در مرحله ای که به عضلات خود فشار می آورد( در زمان 10-3 دقیقه ) نفس خود را بیرون بدهید و در مرحله استراحت ، هوا را به داخل ریه هایتان بکشید ( نفس خود را داخل بکشید) .

 

* برای عضلات شکمی : به پشت دراز بکشید و زانوها را خم کنید و کف پاها را روی زمین بگذارید. دست هایتان را زیرپشتتان قرار دهید به طوریکه بین زمین و پشت شما فاصله باشد. سپس کمر خود را به زمین بچسبانید و مجدداً آن را بلند کنید. باسن شما باید در حالت RELAX باشد. این حرکت ورزشی را هنگام دراز کشیدن، ایستادن یا نشستن می توانید انجام دهید.

 

* برای عضلات پشت و باسن : کف دست ها و زانوهای خود را روی زمین بگذارید، در حالیکه ستون فقرات شما کاملاً راست باشد. حرکت قبلی ( برای عضلات شکمی ) را انجام دهید ، یعنی کمر خود را به آرامی خم و راست کنید . سپس دست راست و پای چپ خود را بلند کنید ، طوریکه در راستای ستون فقرات شما باشند. مدتی در این حالت بمانید. سپس به آرامی دست و پای خود را پائین بیاورید. این بار دست چپ و پای راست خود را بلند کنید و به آرامی پایین بیاورید و به همین ترتیب ادامه دهید. اگر انجام این حرکت برای شما سخت است، می توانید دست و پای خود را بطور جداگانه بالا ببرید ، یعنی فقط دست یا پای خود را بلند کنید ، نه هر دو را با هم.

 

* برای عضلات شکم ، باسن و ران : پشت به دیوار بایستید . سپس سر، شانه و کمر خود را به دیوار بچسبانید، در حالیکه پاهای شما 30 تا 60 سانتیمتر با دیوار فاصله داشته باشند.

 

کمر خود را به سمت دیوار فشار دهید و به حالتی که می خواهید بنشینید، به سمت پایین بیایید، طوریکه زانوهای شما زاویه 90 درجه را تشکیل دهند( یعنی کاملاً ننشینید). سپس به آرامی به حالت اول خود برگردید، در حالیکه پشت و باسن شما به دیوار چسبیده باشد.

 

 

منبع:    مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار