234428
۰۷ تیر ۱۴۰۰

استفاده از انسولین در زنان باردار

به گزارش کودک پرس ، مریم‌السادات شریفی، متخصص زنان، زایمان و نازایی  درباره «دیابت دوره بارداری و راه‌های تشخیص آن»،گفت: دیابت انواع مختلف دارد و دیابت دوره بارداری زیر مجموعه آن است. وی ادامه داد: دو نوع دیابت وابسته به انسولین و غیر وابسته به انسولین وجود دارد. در کودکان دیابت از نوع وابسته به […]

به گزارش کودک پرس ، مریم‌السادات شریفی، متخصص زنان، زایمان و نازایی  درباره «دیابت دوره بارداری و راه‌های تشخیص آن»،گفت: دیابت انواع مختلف دارد و دیابت دوره بارداری زیر مجموعه آن است.

وی ادامه داد: دو نوع دیابت وابسته به انسولین و غیر وابسته به انسولین وجود دارد. در کودکان دیابت از نوع وابسته به انسولین است و دیابتی که وابسته به انسولین نیست در سنین بالا خود را نشان می‌دهد که در اثر عوامل متعدد مثل چاقی رو به افزایش است.

این متخصص بیماری‌های زنان افزود: دیابت بارداری می‌تواند دیابت غیر وابسته به انسولینی باشد که در اوایل دوره بارداری خود را نشان دهد. در حالت ایده آل خانم‌ها قبل از بارداری باید غربالگری‌های لازم را از نظر وزن و فشار خون و داروها و نوع تغذیه با دستور پزشک متخصص انجام دهند.

شریفی بیان داشت:وقتی خانم تست مثبت بارداری دارد با انجام غربالگری، قند بالا تشخیص داده می‌شود اما نباید منتظر علائم پرنوشی، پرادراری و کاهش وزن بمانیم؛ چون علائم خانم‌ها در دوره بارداری متغیر است. خانم‌های باردار باید به طور منظم تحت نظر باشند چون دیابت برای مادر و جنین خطر آفرین خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر فردی می‌خواهد برای بارداری اقدام کند باید تست غربالگری پیش از بارداری بدهد، اما برای خانم‌های باردار اولین تست مشخص می‌کند که روند چگونه خواهد بود. اگر تست اول مشکل نداشته باشد توصیه می‌شود هفته‌های 24 تا 28 بارداری همزمان با افزایش وزن مادر و تغییر متابولیسم مجددا تست دیگری انجام شود اما اگر تست اول غیرطبیعی باشد پزشک بر اساس نتیجه تست تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.

این متخصص بیماری‌های زنان تصریح کرد: اگر مادر پیش از بارداری دیابت داشته باشد حتما باید مراقبت‌های بیشتری برای او در نظر گرفته شود اما دیابت پس از بارداری هم می‌تواند برای جنین مضر باشد اما قابل کنترل است.

شریفی افزود: توصیه می‌شود وزن مادر تحت نظر پزشک متخصص زنان باشد. مادر از ترس دیابت و به دلیل کمخوری دچار کاهش وزن می‌شود که برای جنین خطر دارد.

وی متذکر شد: از طرفی برخی خانم‌ها که دیابت دارند در دوره بارداری انسولین خود را قطع می‌کنند که اینکار هم برای جنین خطر دارد. انسولین دارویی است که از جفت رد نمی‌شود و برای جنین خطر ندارد؛بنابراین خیال مادران باردار راحت باشد و دارویی که پزشک تجویز می‌کند را استفاده کنند.

این متخصص بیماری‌های زنان تاکید کرد: فعالیت فیزیکی در حدی که خانم باردار خسته نشود توصیه می‌شود. مادر باردار نباید تعریق زیاد داشته باشد، نباید گرمای شدید را تحمل کند و باید به مقدار لازم مایعات استفاده کنند.

شریفی ابراز داشت:معمولا مادران از خوردن مواد غذایی مختلف نهی مطلق نمی‌شوند؛مگر در موارد خاص. به خانم‌های باردار دیابتی توصیه می‌شود کربوهیدرات‌هایی مثل قند،نان، بیسکویت و سیب‌زمینی را به صورت کنترل شده استفاده کنند.

منبع:فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار