251432
۲۴ بهمن ۱۴۰۲
حمید گلی

برای تولید اثر باید به نوجوان نزدیک شد

عضو شورای انتخاب بخش تئاتر نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان یادآور شد در تولید اثر باید فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم.

به گزارش کودک پرس ، حمید گلی عضو شورای انتخاب بخش تئاتر نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه جشنواره یک عنصر مهم و جریان‌ساز برای گروه‌ها به حساب می آید، گفت: یکی از فاکتورهای مهم در ارتباط با تولید اثر برای کودکان این است که فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم و به آنها نزدیک تر شویم تا اثری که تولید می شود قدری منطبق به کسانی باشد که در این زمان زندگی می کنند.

وی افزود: هنرمندی که امروز یک اثر را تولید می کند در زمانی دورتر ایده اش را شکل داده است و امکان دارد با زاویه ای دیگر دنیا را نگاه کند اما بچه ها درگیر اکنون زمان خود هستند و این موضوع برای تولید یک اثر برای بچه ها بسیار مورد اهمیت است.

گلی درباره کیفیت آثاری که به دبیرخانه ارسال شده بودند، توضیح داد: برخی آثار کیفیت خوبی داشتند اما متاسفانه اتفاقی که در ارسال برخی آثار به دبیرخانه افتاد حضور آثار نامرتبط بود که صرفا به دلیل اینکه در مدارس اجرا شده بودند از نظر کارگردان جزو آثار کودک و نوجوان محسوب می شدند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اشتباهات برخی هنرمندان در تولید آثار این بود که موضوعاتی از گذشته دور مطرح می‌کردند که کودک امروز آشنایی با آنها نداشت و باید پیش‌فرض‌هایی برای او مطرح می‌شد. مثلا اگر اثر درباره دوره قاجار است و می‌خواهیم نمایشی با دکور و پوشش آن دوره کار کنیم باید به نوعی مخاطب با روند کلی کار آشنا شود تا کودک با آن ارتباط برقرار کند. بچه ها باید بدانند این کاراکترهای چه شکلی هستند و چرا اینگونه روایت می شوند.

این هنرمند فعال تئاتر کودک و نوجوان یادآور شد: یکی از موضوعات مهمی که در جشنواره باید مدنظر قرار گیرد این است که هنرمندان پس از اجرای اثرشان به شهرشان بر می‌گردند و فرصت وفاق، گردهمایی، نقد و بررسی و حضور در کلاس‌های پیرامون جشنواره را از دست می‌دهند این موضوع به نظرم روند توسعه و رشد را ابتر می کند. امیدوارم تمهیداتی اندیشیده شود تا گروه هایی که به جشنواره می آیند کارهای همدیگر را ببنند و در کارگاه های متفاوت حاضر شوند تا تعامل و تبادل اطلاعات باعث رشد کمی و کیفی آثار شود.

بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با شعار «تئاتر، تمرین ناب زندگی» و با هدف تقویت همدلی و همراهی، رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش، به دبیری امیر مشهدی عباس، اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در شهر تاریخی اردکان یزد برگزار می‌شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار