250682
۲۰ دی ۱۴۰۲
گفتگو

همه ویتامین‌هایی که یک کودک باید دریافت کند

بنا بر گفته یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، افراد در دوره‌های سنی خاص از قبیل دوران شیرخوارگی، بارداری و شیردهی، نیاز به مصرف مکمل دارند.

به گزارش کودک پرس ، غلامرضا محمدی فارسانی، در گفتگویی افزود: کودکان اگر مواد غذایی را طبق برنامه درست و به اندازه استفاده کنند نیازی به مصرف مکمل وجود ندارد؛ اما در دوره‌های سنی خاص به دلایلی، نیاز به مصرف مکمل خواهند داشت.

وی، دوران سنی خاص را شامل دوران شیرخوارگی، بارداری و شیردهی دانست و ادامه داد: طبق دستورالعمل کشوری مکمل ویتامین D باید در گروه‌های سنی مختلف مصرف شود.

فارسانی با بیان اینکه بهترین غذا در ۶ ماه اول زندگی، شیر مادر است، گفت: از ۶ ماهه دوم زندگی، غذای کمکی شروع می‌شود و تا پایان سال دوم، باید شیر مادر مصرف شود.

وی افزود: در کنار شیر مادر از روز سوم تا پنجمِ تولد، به صورت روزانه، مکمل ویتامین A و D و یا مولتی ویتامین ۲۰ تا ۲۵ قطره، به نوزاد داده می‌شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌شوند و از ۶ ماهگی غذای کمکی را شروع می‌کنند، باید قطره آهن را دریافت کنند که مصرف مکمل A ، D و آهن تا ۲ سالگی ادامه می‌یابد.

فارسانی با تاکید بر مصرف مکمل آهن، گفت: بی توجهی به مصرف آهن می‌تواند زمینه ساز فقر آهن، کم خونی، کاهش حافظه، کاهش قدرت یادگیری و افزایش خطر ابتلاء به عفونت‌های مختلف باشد.

وی با بیان اینکه تغییر رنگ دندان با مصرف مکمل آهن به معنی پوسیدگی دندان نیست، افزود: با ریختن قطره در انتهای دهان یا مخلوط آن با آب میوه و تمیز کردن دندان پس از مصرف می‌توانیم این عارضه را به حداقل برسانیم.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه قطره ویتامین A و D را در زمان ثابتِ صبح یا عصر با وعده غذایی مصرف کنید، اظهار کرد: برای تشخیص نیاز کودک به مکمل باید به منحنی رشد قدی، رشد وزن و منحنی دور سر توجه کنیم و اگر رشد فرزندتان طبق منحنی رشد و با همان شیب پیش می‌رود، احتمال اینکه فرزند شما کمبود ویتامین داشته باشد، کم است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار