249557
۰۱ آذر ۱۴۰۲
روز جهانی کودک

برنامه جهانی غذا: بیش از ۳ میلیون کودک در افغانستان سوءتغذیه حاد دارند

براساس گزارش جدید برنامه جهانی غذای سازمان ملل بیش از ۱۵ میلیون نفر در افغانستان در شرایط ناامنی غذایی شدید قرار دارند و بیش از سه میلیون کودک زیر پنج سال نیز از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند.

به گزارش کودک پرس ، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود که به مناسبت روزجهانی کودک در روز دوشنبه ۲۹ آبان منتشر کرده، اعلام کرد که چهار میلیون نفر در افغانستان از جمله ۳.۲ میلیون کودک زیر پنج سال سوءتغذیه حاد دارند.

در گزارش این سازمان آمده است که بین ماه مه تا اکتبر، ۱۵.۳ میلیون نفر در افغانستان در شرایط ناامنی غذایی شدید قرار داشتند که حدود ۲.۸ میلیون نفرشان در مرحله ناامنی اضطراری غذایی بوده‌اند. بیشتر آنان نان‌آور خانواده بودند، از کار منع کردند. مردانی هم که قبلا در ادارات دولتی و نهاد‌های خارجی کار می‌کردند، اکنون شغلشان را از دست داده‌اند.

در گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد آمده است که ۲۹.۲ میلیون نفرــ دو سوم جمعیت افغانستان‌ــ در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشردوستانه چندبعدی نیاز دارند.

در دو سال گذشته، هم‌زمان با تسلط طالبان بر افغانستان و کاهش کمک‌های خارجی به آن کشور، سطح فقر و بیکاری به اوج رسید و هر روز به شمار جمعیت بدون پشتوانه غذایی افزوده می‌شود. بیکاری یکی از دلایل اصلی افزایش سطح فقر در افغانستان است.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد گفت که این سازمان در ماه اکتبر با کمک‌های غذایی و نقدی اضطراری، حمایت‌های تغذیه‌ای، وعده‌های غذایی مدارس و فعالیت‌های معیشتی به ۴.۴ میلیون نفر در افغانستان کمک رسانده است.

به گفته سازمان‌های امدادی سازمان ملل متحد، در کنار افزایش سطح بیکاری و فقر، زمین‌لرزه‌های اخیر در غرب افغانستان و بازگشت هزاران مهاجر افغان از کشور‌هایی مانند پاکستان، ایران و ترکیه وضعیت انسانی در افغانستان را بیشتر از هر زمانی وخیم کرده است.

در گزارش این سازمان آمده است: «تقریبا تمام آن‌هایی که به افغانستان بازگشته‌اند (۹۸ درصد) آسیب‌پذیر تلقی می‌شوند و در بدو ورود به کمک فوری نیاز دارند.»

براساس این گزارش، برنامه جهانی غذا به ۱۲۹ هزار نفر از آسیب‌دیدگان زلزله‌های استان هرات در غرب افغانستان کمک کرده است. این کمک‌ها شامل: توزیع غذای تقویتی بین ۱۰۳ هزار نفر و توزیع بیسکویت‌های غنی‌شده و مغذی بین ۲۶ هزار و ۲۰۰ نفر بوده است.

زلزله هرات و اخراج گروهی مهاجران افغان از پاکستان و برخی کشور‌های دیگر از جمله ایران و ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که برنامه جهانی غذا در سال جاری به دلیل کمبود بودجه شدید، مجبور شد کمک به ۱۰ میلیون نفر را قطع کند.

در چنین وضعیت بحرانی در افغانستان نیاز‌ها به کمک‌های بشردوستانه هر روز افزایش می‌یابد. با این حال فعالیت نهاد‌های امدادی در افغانستان به دلیل تحریم‌های بین‌المللی طالبان محدود است و بیشتر این نهاد‌ها کمک‌هایشان را به حداقل رسانده‌اند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار