249483
۲۶ آبان ۱۴۰۲
تربیت فرزندان

چطور کودک شادی داشته باشیم؟

یکی از پیش‌نیازهای تاثیرگذار در موضوع فرزندآوری علاوه بر تامین کمی و کیفی نیازهای اولیه و فراهم بودن زیرساخت‌های علمی و انسانی، الگو و مدل تربیت فرزندان است. الگو و مدل‌های متنوعی که برای تربیت درست فرزندان، شیوه‌های متفاوتی توصیه می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، یکی از پیش‌نیازهای تاثیرگذار در موضوع فرزندآوری علاوه بر تامین کمی و کیفی نیازهای اولیه و فراهم بودن زیرساخت‌های علمی و انسانی، الگو و مدل تربیت فرزندان است. الگو و مدل‌های متنوعی که برای تربیت درست فرزندان، شیوه‌های متفاوتی توصیه می‌کنند.

سحر جعفریان: شادی و نشاط در همه الگوها و شیوه‌های تربیتی به عنوان یکی از مهمترین ارکان جامعه‌پذیری افراد، تلقی می‌شود. رُکنی ضروری که معیار قرار دادن آن می‌تواند به نشاط در سطح کلان و باروری اجتماعی منتهی شود. «داود روشنی»، روانشناس در این باره می‌گوید: «شادی نوعی حالت روانی و هیجانی سرشار از احساسات مثبت و خوشایند است. یکی کلیدی‌ترین نکات تربیتی که در همه کشورها و فرهنگ‌ها به نیکی شهرت یافته به ما می‌گوید برای تربیت درستِ فرزندت، ابتدا خود را تربیت کن! بنابراین برای کاربردی کردن مولفه شادی و نشاط در رویه‌های تربیتی و آموزشی فرزندمان ابتدا باید خود، پدر و مادرِ بانشاط و شادابی باشیم. بدیهی‌ترین اثرِ رعایت این مولفه در فرآیند تربیت، شخصیت‌سازی بر پایه خلاقیت، نوآوری، مسئولیت‌پذیری، انعطاف و عزتمندی است. اغلب فرزندانی که در محیط‌های خانوادگی شاد و با تکنیک‌های مهیج و سرگرم‌کننده و البته متناسب با ارزش‌های پذیرفته شده جامعه در ابعاد قانونی و شرعی، پرورش می‌یابند، آینده‌سازانی با مختصات شخصیتیِ عاری از نشانه‌های جدیِ افسردگی، پریشانی، پرخاشگری، ضداجتماعی و؟ هستند.»

روشنی ادامه می‌دهد: «نتایج بسیاری از پژوهش‌های حوزه علوم انسانی و روانشناسی در همین ارتباط به جمله «کودکان شاد، همان دانش‌آموزان خوب و موفق و بزرگسالانِ مسئولیت‌پذیر و مستقل هستند» و یا جملات متشابه معنایی، منتهی می‌شود. براساس همین نتایج، عوامل بیرونی بیش از عوامل درونی، زمینه‌ساز بروز شادی در کودک و تقویت روحیه شادابی می‌شود. پس از محیط و افراد پیرامونی کودک و خود غافل نشوید. مثبت‌اندیشی، ورزش، شناسایی علاقه‌مندی‌ها و در مسیر آنها حرکت کردن، هدف‌مندی، تعیین اوقات تفریح در کنار تحصیل و کار، شکرگذاری، مهربانی، مهارت‌اموزی، تعیین پاداش و تشویق‌های متناسب و طبیعت‌گردی، زمان‌بندی در استفاده از ابزار دیجیتال و واقع‌نگری در شکل‌گیری انتظارات از مهمترین شبوه‌های پرورش کودک شاد و سرحال است.»

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار