249399
۲۳ آبان ۱۴۰۲
سینمای ایران

«بچه‌زرنگ» معجونی از فرهنگسازی، قهرمان‌پروری و ماجراجویی

انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری در پنج هفته پرفروش‌ترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران شد.

به گزارش کودک پرس ، انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری در پنج هفته پرفروش‌ترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران شد. این فیلم ۷۰۰ هزار مخاطب داشته است .این انیمیشن به نوعی فرهنگ‌سازی برای محیط زیست، وجوه قهرمان‌سازی برای نسل جدید، ماجراجویی‌ هیجان‌انگیز، درگیر کردن کودکان با ارزش‌ها و باورهایی که در کشورشان وجود دارد می‌تواند این موضوعات و مضامین پایه و اساسی را قابل هضم می‌کند و با جذابیت‌های بصری و محتوایی مخاطب کودک را برای تماشای انیمیشن ترغیب می‌کند.

از دهه هفتاد که پروژه انیمیشن‌سازی در کشور به‌طور جدی کلید خورد و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این زمینه متولی اصلی بود، اعتبار بین‌المللی آن شکل گرفت. حتی اولین حرکت جدی صنعت انیمشین بود که قدم‌های اولیه مستحکم و خوبی برداشته می‌شد. روند آهسته و پیوسته پیش می‌رفت که در دهه هشتاد تمایل به ساخت انیمیشن بالا گرفت اما اقبالی که باید همراهیش می‌کرد، وجود نداشت.
در دهه هشتاد انیمیشن «رستم و اسفندیار» که براساس داستان‌های شاهنامه ساخته شده بود بسیار پرطرفدار بود که البته در چرخه اکران‌ها نبود و پخش در صداوسیما داشت و بسیاری از انیمیشن‌های که برای اکران در سینماها تولید می‌شد در چرخه نمایش عمومی قرار نگرفت. البته بیشتر سناریوها در این زمینه با مضامین داستان‌های کهن و بیشتر درباره شاهنامه که مفاخر زیادی داشتیم، بود. اما اینکه بیشتر انیمیشن‌ها غالبا دولتی بودند و نگاه‌های سفارشی عموما خیلی کارساز نبود.

شروعی متفاوت در حوزه انیمیشن در سینما

با ورود به دهه 90 حوزه انیمیشن وارد دنیای تازه و جدیدی شد. همه به آن گستردگی خیال و فانتری بودن انیمیشن پی برده بودند و جنبه اجتماعی بودن و ترویج موضوعات فرهنگی برای همه آشکار شد. انیمیشن‌هایی مثل تهران 1500 به کارگردانی بهرام عظیمی که اکران شد بمبی در حوزه انیمیشن ترکید، طراحی جالب و ملموس بودن شخصیت‌ها مخاطبان زیادی رابه سوی این انیمیشن کشاند، انگار دهه 90 آغاز پربارش را شروع کرده بود که صنعت انیمیشن کشورمان در بازارهای جهانی هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

سال گذشته (سال 1401) بود که انیمیشن پسر دلفینی بر سر زبان‌ها افتاد موفقیتی که از آن این انیمیشن شد موفیقتی دست نیافتنی برای خیلی‌ها بود و در برخی کشورهای اروپایی، آسیایی و عربی به نمایش درآمد و در سطح جهانی از آن استقبال کردند، شاید گفته شود ما در کشور توانسته‌ایم نمونه‌های بومی خوبی از انیمیشن را تولید کنیم که با داستان‌هان کهن و قصه‌های قدیمی ما پیوند خورده‌اند اما انیمیشن به دلیل سبک و سیاقی که در تصویر دارد کاملا رسانه‌ای بدون مرز است و می‌تواند با داستانی روان و فیلمنامه‌ای موفق در هر جای جهان راهی برای خودش باز کند و با مردم ارتباط برقرار کند.

«بچه‌زرنگ» پرفروش‌ترین انیمیشن کودک تاریخ سینمای ایران

انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری در پنج هفته پرفروش‌ترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران شد. این فیلم ۷۰۰ هزار مخاطب داشته است و طی پنج هفته اکران به فروش ۲۴ میلیارد تومان رسیده که با رشدی صعودی در گیشه به پرفروش‌ترین فیلم کودک تاریخ سینمای ایران و همچنین پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران رسید.

انیمیشن «بچه زرنگ» محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که با تیم ۲۵۰ نفره ساخته شده و هومن حاجی عبداللهی، میرطاهری مظلومی، هدایت هاشمی از جمله صداپیشه ها و سعید شیخ زاده مدیر دوبلاژ این اثر هستند.

داستان‌های نجات دهنده ببر توسط بچه زرنگ

«بچه زرنگ» روایت قصه پسربچه‌ای به نام محسن است که عاشق ابرقهرمان‌ فیلم‌ها است. او همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل اسباب‌بازیش که به نوعی هر کدام ابرقهرمان هستند به هر کس و هر چیزی کمک کند. در سفری خانوادگی محسن با ببری مواجه می‌شود که با فرار از شکارچیان به محسن پناه می‌آورد. این ببر که همان ببر مازندران است از گونه‌های حیوانات منقرض شده‌ ایران به حساب می‌آید. محسن به ببر پناه می‌دهد تا او را در کمال صحت و سلامت به جنگل بازگرداند اما در خلل این پناه دادن هر بار برایش ماجراهای متفاوت و دردسر تازه‌ای شکل می‌گیرد.

انیمیشن و عوامل مهم بروز آن برای کودکان

از اتفاقات مهم و درخور این انیمیشن موسیقی فوق‌العاده‌اش است که از امتیاز جذاب شدن آن بوده، چون از لحاظ بصری مخاطب را با خود همراه می‌کند البته علاوه بر سناریوی منسجم و قابل اعتنا موسیقی پوئن مثبتی از این انیمیشن است.

این انیمیشن به نوعی فرهنگ‌سازی برای محیط زیست، وجوه قهرمان‌سازی برای نسل جدید، ماجراجویی‌ هیجان‌انگیز، درگیر کردن کودکان با ارزش‌ها و باورهایی که در کشورشان وجود دارد می‌تواند این موضوعات و مضامین پایه و اساسی را قابل هضم می‌کند و با جذابیت‌های بصری و محتوایی مخاطب کودک را برای تماشای انیمیشن ترغیب می‌کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار