249382
۲۳ آبان ۱۴۰۲
انجمن تالاسمی ایران

فوت ۷۰۰ بیمار تالاسمی در ۵ سال گذشته ؛ ۲۰۰ کودک در میان جانباختگان

۲۳ هزار بیمار تالاسمی در ایران زندگی می‌کنند که در طول ۵ سال گذشته، ۷۰۰ نفر از آنها به دلیل کمبود داروهای خارجی، جان خود را از دست داده‌اند. از این تعداد ۲۰۰ نفر کودکان زیر ۱۸ سال بودند.

به گزارش کودک پرس ، ۲۳ هزار بیمار تالاسمی در ایران زندگی می‌کنند که در طول ۵ سال گذشته، ۷۰۰ نفر از آنها به دلیل کمبود داروهای خارجی، جان خود را از دست داده‌اند. از این تعداد ۲۰۰ نفر کودکان زیر ۱۸ سال بودند.

اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و درست در روز جهانی تالاسمی (۱۸ اردیبهشت)، تحریم‌ها علیه ایران برگشت و در حوزه داروهای تالاسمی دچار کمبود شدیم. موضوعی که تا امروز ادامه پیدا کرده و هنوز برطرف نشده است.

یونس عرب، رئیس انجمن تالاسمی ایران گفته که «ما در زمینه تولیدات داخل هیچ کمبودی نداریم اما بیماران از کیفیت پایین و عوارض بالای داروها گلایه دارند. داروهای داخلی عوارضی مثل عوارض پوستی، درد در محل تزریق، عدم اثربخشی دارو و … ایجاد می‌کنند.»

به گفته عرب، داروهای تولید داخل به حد کافی موجود است اما حدود ۴۰ درصد بیماران نمی‌توانند داروهای ایرانی را مصرف کنند. چون این داروها یا آهن را در بدن فرد پایین نمی‌آورد یا عوارض می‌دهد.

رئیس انجمن تالاسمی ایران می‌گوید: قبل از بازگشت تحریم‌ها، سالانه حداکثر ۴۰ بیمار تالاسمی در کشور جان خود را از دست می‌دادند، اما از زمان بازگشت تحریم‌ها یعنی از اردیبهشت ۱۳۹۷ تاکنون این آمار بیش از ۶ برابر رشد کرده و سالانه ۲۶۰ بیمار تالاسمی به دلیل کمبود و نبود دارو جان خود را از دست می دهند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار