247749
۱۸ شهریور ۱۴۰۲
تغییر رنگ چشم

چشمان این کودک بعد از ابتلا به کرونا از مشکی به آبی تبدیل شد

احتمالا تاکنون در مورد عوارض ناشی از ابتلای به کرونا مطالب زیادی شنیده اید اما در یک نمونه غیرمعمول، رنگ قهوه ای تیره چشم یک پسر بچه ۶ ماهه در تایلند پس از دریافت داروی ضد ویروسی فاویپیراویر برای درمان کووید-۱۹ به رنگ آبی نیلی تیره تبدیل شد.

به گزارش کودک پرس ، گزارش های پزشکی در تایلند نشان می دهد یک نوزاد ۶ ماهه پس از ابتلا به کرونا و دریافت داروهای مورد نیاز دچار تغییر رنگ چشم شده است. بر اساس این گزارش ها پس از یک روز تب و سرفه، پزشکان دریافتند این نوزاد به کووید-۱۹ مبتلا شده است و به همین دلیل او به مدت ۳ روز با فاویپیراویر، یک داروی ضد ویروسی تحت درمان قرار گرفت. این درمان به بهبود علائم کووید او کمک کرد، اما مادرش متوجه شد که تنها ۱۸ ساعت پس از شروع مصرف دارو، رنگ چشم او از قهوه‌ای تیره به آبی روشن تغییر کرده است.

پزشکان پس از مشاهده تغییر رنگ، درمان را متوقف کردند و روز پس از قطع فاویپیراویر به رنگ قهوه ای اولیه خود بازگشت. گفتنی است هیچ تغییر رنگی در سایر نواحی بدن این نوزاد مانند پوست، ناخن، یا مخاط دهان و بینی مشاهده نشد.

فاویپیراویر چیست؟

فاویپیراویر یک داروی ضد ویروسی است که با مسدود کردن تکثیر ویروسی که باعث ایجاد کووید-۱۹ در داخل بدن می ‌شود، عمل می‌کند. این دارو در ابتدا برای درمان سرما خوردگی و آنفولانزا ساخته شد، اما برای درمان کرونا نیز استفاده می شود. دوز این دارو کاملاً به شدت عفونت بستگی دارد، اما طبق گفته توسعه دهندگان، فاویپیراویر باید دو بار در روز به مدت ۵ روز به صورت قرص مصرف شود.

به گزارش کودک پرس ، باید توجه داشت که اثربخشی فاویپیراویر در درمان  کرونا هنوز در حال بررسی است. برخی از مطالعات نشان داده اند که این دارو ممکن است به کاهش شدت علائم و خطر بستری شدن در بیمارستان کمک کند.

از سوی دیگر شواهد نشان می دهد فاویپیراویر به طور کلی از سوی بدن انسان به خوبی تحمل می شود، اما مصرف آن می تواند عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد کند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که فاویپیراویر می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد، بنابراین مهم است که قبل از مصرف آن  با پزشک خود صحبت کنید.

در ادامه موارد دیگری وجود دارد که باید در مورد فاویپیراویر در نظر داشته باشید:

  • به خاطر داشته باشید که این دارو درمانی قطعی برای کرونا محسوب نمی شود.
  • این دارو زمانی موثرتر است که در اوایل دوره عفونت مصرف شود.
  • طبق نظر پزشکان، زنان باردار یا شیرده نباید هرگز دارو را مصرف کند.
  • این می تواند با سایر داروها تداخل داشته باشد، بنابراین مهم است که قبل از مصرف با پزشک خود صحبت کنید.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار