249301
۲۰ آبان ۱۴۰۲
آموزش و پرورش

لذت بردن کودک از مدرسه باید دغدغه معلم باشد

کارشناس تکنولوژی آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بابل با اعلام اینکه به دنبال چرخش تحولی در آموزش و ارتباط با کودک هستیم، گفت: بازی و لذت بردن از تحصیل حق کودک است، معلم باید طوری با کودک ارتباط بگیرد که شاگرد به مدرسه راغب شود و این باید دغدغه مهم معلمین باشد.

به گزارش کودک پرس ، کارشناس تکنولوژی آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان بابل با اعلام اینکه به دنبال چرخش تحولی در آموزش و ارتباط با کودک هستیم، گفت: بازی و لذت بردن از تحصیل حق کودک است، معلم باید طوری با کودک ارتباط بگیرد که شاگرد به مدرسه راغب شود و این باید دغدغه مهم معلمین باشد.

آرزو حاج زاده فلاح، اظهار کرد: در آموزش ابتدایی واحد تکنولوژی و گروه‌های آموزشی اتاق فکری محسوب می‌شود که با طراحی و ایده‌پردازی در جهت کیفیت بخشی به فعالیت‌های آموزشی استوار گام بر می دارد.

وی افزود: این واحد با کمک کارشناسان آموزش ابتدایی، راهبران و سرگروه‌های آموزشی با نظارت کامل در قالب بازدیدهای آموزشی و میدانی از سطح مدارس شهری و روستایی، نیازها را بررسی و برای رفع آن راهکار و ایده ارائه می‌دهند.

وی تصریح کرد: در بررسی‌ها انجام شده مشخص می‌شود که یکی از نیازهای اساسی مدارس، کتاب، محتوی یا ابزارهای آموزشی است که قابل بسط در کلاس درس باشد؛ می‌توان این نیازها را با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و اجرای طرح و برنامه‌های مختلف، برطرف کرد.

حاج زاده فلاح با اشاره به اینکه معلمان خود منبع غنی تجربیات مختلف هستند که توجه به آن راهکار رفع بسیاری از مشکلات در حوزه آموزشی است، یادآور شد: ما در واحد تکنولوژی و گروه آموزش سعی داریم این تجربیات را هدفمند کنیم و در دسترس تمام معلمان قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: جشنواره معلمی در دو بخش با عناوین لذت یادگیری و تکالیف مهارت محور قصد در برطرف ساختن این نیاز داشته که هدف از جشنواره لذت یادگیری، تجمیع تجارب زیسته‌ی آموزگاران مقطع ابتدایی در طراحی و تولید ابزارهای کمک آموزشی و هدف از جشنواره تکالیف مهارت محور ترویج استفاده از این تکالیف در راستای کیفیت بخشی به ارزشیابی توصیفی، بوده است.

وی ادامه داد: برای این دو جشنواره کارگاه آموزش حضوری با حضور ۶۰۰ همکار و همچنین چند جلسه مجازی برگزار شد و آثار هر پایه توسط داوران تخصصی متشکل از ۳۲ همکار، بررسی و انتخاب شد.

وی افزود: تجربیات حاصل از این دو جشنواره به صورت کتاب با عناوین شوق توانایی و لذت یادگیری به‌زودی چاپ و به‌عنوان مرجع معلمین در اختیار ۲۵۲ مدارس ابتدایی شهرستان بابل قرار خواهد گرفت.

حاج زاده فلاح نیاز سنجی مدارس را اولویت ارتقاء آن برشمرد و گفت: در سال گذشته در این راستا ۱۸۰ مورد بازدید از مدارس انجام و نیازهای آن‌ها در قالب جلسات شورای معلمان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و کارگاه آموزشی در رفع این نیازها برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای طرح کشوری شهید همت در حوزه سواد دیجیتال ۲۴۰ معلم توانمند شدند و در بقیه رشته‌ها ۲۰۰ نفر آموزش دیدند، تصریح کرد: به دنبال چرخش تحولی در آموزش و ارتباط با کودک هستیم، بازی، لذت بردن از تحصیل حق کودک است معلم باید طوری با کودک ارتباط بگیرد که شاگرد به مدرسه راغب شود و این باید دغدغه مهم معلمین باشد.

این معلم نمونه استان یادآور شد: لذت بردن کودک به عوامل مختلفی چون محیط آموزشی، پتانسیل مدرسه، محیط آموزشی، ابزار و حجم کتاب، تعداد دانش آموزان هر کلاس درس و به معلمی که چگونه از ابزار و تکلیف مهارت محور و نوین استفاده کند برمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید روندی را در پیش بگیریم که حال دل دانش آموزان خوب باشد، افزود: باید چارچوب‌بندی درستی داشته باشیم و استفاده از ابزار را بدانیم و نرم افزار درست را بکار بریم تا فضای مجازی بجای آسیب تبدیل به فرصت شود.

حاج زاده فلاح با بیان اینکه دوسال متوالی معلم نمونه استان شدم، تصریح کرد: به‌عنوان یک معلم یادگرفتم چگونه با دانش آموزان خود زندگی کنم تا با هم از تدریس لذت ببریم، دغدغه‌ها و خلاء‌های موجود را در دوران تدریس دیدم و فکر و ایده خامی که در ذهن داشتم به عمل درآوردم.

وی با تاکید براینکه معلم نباید درگیر حاشیه شود، افزود: نگاه مرکزی معلم تنها باید به کودک و نیازهای آموزشی او باشد زیرا هرچه معلم توانمندتر باشد کودک موفق‌تر می‌شود، هرچه حال کودک خوب باشد مدرسه بهتری داریم و حتما عنایت مسئولان به آن مدرسه خودبخود بیشتر می‌شود.

این کارشناس واحد تکنولوژی آموزش و پرورش بابل گفت: معلم خوب به دنبال قدردانی از اقدامات شایسته خود نیست بلکه او به دنبال ایجاد یک روند آموزشی نوین برای پرورش شاگردان نمونه‌تر با ارائه راهکارهای اساسی برای نطام آموزشی است.

وی همچنین از عقد قراردادی بین آموزش و پرورش بابل با دانشگاه صنعتی نوشیروانی در راستای بازدید هدفمند دانش آموزان از دستآوردهای آموزشی در رویداد راینوکاپ این دانشگاه خبر داد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار