249147
۱۴ آبان ۱۴۰۲
سلامت دندان ها

چرا دندان‌های برخی از کودکان کج رشد می‌کنند؟

یک دندان پزشک کودکان گفت: با کشیدن دندان‌های شیری علاوه بر اختلال فکی که در کودک رخ می‌دهد، با جابه جایی دندان‌ها آن فضایی که برای رشد دندان‌های اصلی و ثابت نیاز است، بسته می‌شود؛ در آن زمان یا دندان به صورت نهفته در فک کودک باقی می‌ماند یا به صورت کج رشد می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، سیده فاطمه محمودآبادی متخصص دندانپزشکی کودکان در خصوص اهمیت مراقبت از دندان‌های شیری گفت: خیلی از والدین تصور می‌کنند چون دندان‌های کودکشان شیری است می افتند و دوباره رشد می‌کنند بنابراین مراقبت از آن خیلی اهمیتی ندارد؛ در حالی که مسواک زدن دندان‌های شیری بسیار مهم است.

وی در ادامه بیان کرد: متأسفانه بسیاری از والدین از اهمیت دندانهای شیری غافلند. بسیاری از والدین در رابطه با زمان افتادن دندان های شیری می‌گویند «دندان‌های شیری از شش سالگی می‌ریزد و این درحالی است که  ریزش دندان‌های شیری تا سن 12 تا 13 سالگی کودک طول می‌کشد؛ یعنی یک کودک حداقل تا کلاس ششم ابتدایی از دندا‌ن‌های شیری بهره می برد.

محمودآبادی در خصوص عواقب کشیدن‌ دندان‌های شیری  به عنوان یکی از دغدغه های والدین، گفت: با کشیدن دندان‌های شیری علاوه بر اختلال فکی که در کودک رخ می‌دهد، با جابه جایی دندان‌ها آن فضایی که باید دندان‌های اصلی و ثابت رشد کند هم بسته می‌شود. آن وقت یا دندان به صورت نهفته در فک کودک باقی می‌ماند یا به صورت کج  و کوله یا نافرم رشد می‌کند. بعد والدین مجبور می‌شوند یک هزینه چندبرابر بدهند تا این دندان‌های کج و کوله را ارتودنسی کنند.

آیا بچه با دندان پوسیده می‌تواند غذا بخورد؟

این دندانپزشک کودکان درباره اهمیت سلامت دندان‌های شیری بیان کرد: سلامت دندان بسیار در هضم غذا تأثیر دارد. بچه‌هایی که دندان پوسیده دارند نمی‌توانند به درستی غذا را بجوند و هضم کنند، به همین علت بسیاری از کودکان هرچقدر هم که غذا می‌خورند وزن نمی‌گیرند. بارها برای مراجعان ما پیش آمده که به محض درست شدن دندان‌های کودک، او شروع به وزن گرفتن کرده است.

وی داشتن دندان‌های سالم را مستلزم تقویت حس اعتماد به نفس در کودکان دانست و گفت: چند وقت پیش پسر بچه‌ای که برای ترمیم دندان‌های پوسیده‌اش به ما مراجعه کرده بود، تازه بعد از درست کردن دندان‌هایش لبخند زد؛ چون تا قبل از آن خجالت می‌کشید لبخند بزند.

محمودآبادی تأکید کرد: داشتن دندان‌هایی سالم و زیبا در شکل گیری اعتماد به نفس کودکان بسیار مؤثر است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار