248943
۰۴ آبان ۱۴۰۲
تغذیه کودکان

آیا شکر باعث بیش فعالی کودک می‌شود؟

کودکان تمایل شدیدی به مصرف شکر و مواد قندی دارند. در مطالعات بسیاری نشان داده شده است که این میل به شیرینی در کودکی در اوج خود قرار دارد اما با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. علت این تفاوت کاملاشناخته‌ شده نیست. اما با بررسی معایب مصرف بیش از حد شکر در کودکی و تلاش جهت اصلاح تغذیه کودکان می‌توان از عوارض آن برای سلامت کودکان جلوگیری کرد.

به گزارش کودک پرس ، کودکان بیشترین مصرف‌کنندگان شکر افزوده هستند. حتی با وجود اینکه رژیم‌های غذایی با قند بالا با اثراتی مانند چاقی و بیماری قلبی و حتی اختلال در عملکرد حافظه در ارتباط است. با این حال، چگونگی تاثیر مصرف زیاد قند در دوران کودکی بر رشد مغز مشخص نیست، به ویژه تاثیر آن بر منطقه‌ای که برای یادگیری و حافظه بسیار مهم است

تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف روزانه نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر در دوران نوجوانی عملکرد یادگیری و حافظه را در بزرگسالی مختل می‌کند. این گروه همچنین نشان داد که تغییرات در باکتری‌های روده ممکن است کلید اختلال حافظه ناشی از قند باشد.

آیا شکر باعث بیش فعالی کودکان می‌شود؟
وقتی صحبت از تأثیر شکر بر کودکان می‌شود، اطلاعات نادرست و سردرگمی‌های زیادی وجود دارد. برای مثال مردم تمایل دارند غذاهای مملو از شکر را با بیش فعالی مرتبط کنند. بسیاری از والدین اصرار دارند که خوردن شکر باعث تغییر رفتار فرزندشان می‌شود. همانطور که در مطالعات بسیاری ثابت شده است، این امر غیر علمی است و واقعیت ندارد. چندین مطالعه این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند، اما هیچ‌کدام از آنها این نظریه را تایید نمی‌کنند که شکر باعث بیش‌فعالی می‌شود.

برخی از کودکان به قند حساس هستند. مصرف قند در مغز کودکان تغییراتی را در پیام‌رسان‌های عصبی باعث می‌شود که ممکن است باعث نوسان خلق بشود. اگر به نظر می‌رسد رفتار فرزندتان بعد از خوردن شکر تغییر می‌کند، بهتر است آن را محدود کنید یا آن را با سایر مواد شیرین جایگزین کنید.

غذاهایی که حاوی شکر هستند، دارای رنگ‌های مصنوعی، مواد نگهدارنده و سایر مواد محرک بالقوه می‌باشند. اما بیشتر اوقات، رفتار بیش‌فعالانه با عوامل محیطی و کم خوابی مرتبط است.

در یک مطالعه، گروهی از کودکان شش تا ده سال پس از خوردن دسری شیرین بعد از غذا به کلیسا برده شدند. شواهدی از بیش‌فعالی در این کودکان در محیط آرام کلیسا مشاهده نشد. مجددا این روند طی شد، با این تفاوت که این بار کودکان بعد از دسر به حیاطی بزرگ برده شدند که پیرو محیط، فعالیت آن‌ها بیش از قبل بود.

مصرف شکر چگونه بر کودک در حال رشد تأثیر می‌گذارد؟
وقتی کودک شما از غذاهای شیرین شده با شکر تغذیه می‌کند، ممکن است برای گزینه‌های مغذی مورد نیاز مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم‌چرب و پروتئین بدون چربی، فضای کمی باقی بماند. علاوه بر این، قند بیش از حد همچنین می‌تواند منجر به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با چاقی در آینده بشود.

قبلا تصور می‌شد مصرف قند باعث کوتاهی قد در کودکان می‌شود. امروزه ثابت شده است که مصرف شکر نمی‌تواند مستقیما رشد کودکان را مهار کند. اما مصرف بی‌اندازه و مداوم شیرینی‌جات و محصولات قندی اثرات سوئی بر متابولیسم و ترشح طبیعی هورمون‌ها از جمله هورمون رشد دارد.

مصرف شکر و خطر ابتلای کودک به بیماری‌های مزمن
قند بیش از حد در دوران کودکی ممکن است منجر به تمایلات غذایی ناسالم در بزرگسالی بشود. قند بیش از حد می‌تواند منجر به چاقی شود، که کودک را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا، سطح کلسترول بالا و دیابت نوع 2 (که در آن بدن به انسولین پاسخ مناسب نمی‌دهد) قرار می‌دهد.

افزایش و کاهش سریع قند خون می‌تواند منجر به تغییرات خلقی و حتی افسردگی شود. اضافه وزن و چاقی همچنین با مشکلات استخوان و مفاصل و برخی از انواع سرطان مرتبط است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار