248935
۰۴ آبان ۱۴۰۲
کانون پرورش فکری

کودکان عشایر، سفیران نامه‌های ادبی شدند.

بیش از یکصد و چهل کودک عشایر، به بخش مکاتبه‌ای کانون پرورش فکری استان تهران فراخوانده شدند.

به گزارش کودک پرس ، ویژه‌برنامه سفیران نامه‌ای که به منظور شناخت پرورش استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان و عضویت آنها در بخش مکاتبه‌ای، طراحی شده است، در سومین سال برگزاری،   میهمان کودکان عشایر شد. در نخستین روز آبان ماه، گروهی متشکل از ساغر لطفی نژاد مدرس هنرهای نمایشی، نگین صدری زاده و عذرا امامی از کارشناسان ادبی و هنری استان، امیرحسین رحمانی کارشناس روابط عمومی و صدیقه سیری مربی مسئول کتابخانه مرکز پاکدشت، به یک مدرسه ویژه کودکان عشایر در منطقه قشلاق حاجی‌آباد واقع در فرون‌آباد پاکدشت  رفتند و با اجرای نمایش و قصه و برگزاری کارگاه نوشتن خلاق، ۱۴۰ کودک و نوجوان عشایر را به عضویت در بخش مکاتبه‌ای فراخواندند. همچنین تعداد ۶۰ عنوان کتاب، به کتابخانه مدرسه اهدا شد و کودکان و نوجوانان عشایر با کتابخانه مرکز پاکدشت و فعالیت‌های کانون آشنا شدند.

این ویژه‌برنامه که با هدف شناخت و پرورش استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان، معرفی بخش مکاتبه‌ای کانون و ایجاد فرصت رشد برای کودکان و نوجوانان عشایر از دریچه هنر و ادبیات برنامه‌ریزی شده بود، سبب آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با فعالیت‌های کانون پرورش فکری و ارتباط بیشتر مدرسه و کانون شد. به این ترتیب در گفت‌وگوی میان فاطمه محمدحسینی؛ مدیر مدرسه شهید دانش و صدیقه سیری، مربی مسئول کتابخانه پاکدشت، پلی میان کتاب‌ها و نامه و کودکان و نوجوانان عشایر بنا نهاده شد که ایشان بتواند در فرایند پرورش استعدادهای ادبی از طریق نامه‌ها، با منابع مطالعاتی و تخصصی در حوزه شعر و داستان و سایر موضوعات دسترسی داشته باشند.

در ابتدای این برنامه، عذرا امامی مدرس و  کارشناس هنرهای نمایشی و ساغر لطفی‌نژاد مدرس هنرهای نمایشی  به اجرای نمایش و قصه «بال‌گوشک» پرداختند و با اجرای بازی و مسابقه، دانش‌آموزان را به شناخت بیشتر خود و آرزوهایشان ترغیب کردند. پس از آن صدیقه سیری، با معرفی کتابخانه‌های کانون پرورش فکری و فرصت‌های ویژه مراکز در حوزه پرورش و رشد کودکان و نوجوانان، دانش‌آموزان به عضویت در کتابخانه فراخواندند.

سپس نگین صدری‌زاده کارشناس ادبی و مسئول ویژه‌برنامه سفیران نامه‌ای، که پیش از آن با هم اندیشی همکاران شورای فرهنگی، هماهنگی با مدیر مدرسه و اعلام برنامه سفیران نامه‌ای،   مقدمات برگزاری این ویژه‌برنامه را فراهم آورده بود، اعضا را به یک تمرین نوشتاری در قالب کارگاه نوشتن خلاق فراخواند و بخش مکاتبه‌ای کانون پرورش فکری را به عنوان راهی برای تداوم دوستی و توسعه توانمندی‌های ادبی کودکان و نوجوانان، معرفی کرد. به این ترتیب بیش از ۱۴۰ اثر نوشتاری کودکان و نوجوانان در قالب نامه، نگاشته شد و به واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان سپرده‌شد تا توسط مربیان و کارشناسان ادبی، پاسخ داده شود و کودکان و نوجوانان در مسیر پرورش استعدادهای ادبی خود، راهنمایی و هدایت شوند.

گفتنی است ویژه برنامه سفیران نامه‌ای از سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی و تا کنون تداوم داشته است این برنامه در این سال‌ها توانسته، تعداد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان را با بخش مکاتبه‌ای آشنا کند و گامی در جهت شناخت و پرورش استعدادهای ادبی کودکان و نوجوانان بردارد.

همچنین حضور در مدرسه ویژه عشایر، سبب شد تا کودکان و نوجوان، فرصتی برای رشد و شناخت بهتر خویش داشته باشند و استعداد و علایق خود را در حوزه فعالیت های ادبی، جدی بگیرند. همچنین اجرای قصه و نمایش با ایجاد فضای مسرت بخش و خلاقانه، توجه اعضا را به سوی روایت‌ها و قصه‌ها سوق داد و زمینه را برای برگزاری کارگاه نوشتن خلاق، مهیا ساخت. این برنامه با دعوت کودکان و نوجوانان به نوشتن، راه تازه‌ای را فرا روی آنها قرار می دهد تا بتوانند آگاهانه مسیر رشد و زندگی خود را انتخاب کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار