248930
۰۴ آبان ۱۴۰۲
تربیت معنوی

۳ اثر تربیتی رفت و آمد کودکان و نوجوانان به مسجد

امام جماعت مسجد شهدای کربلا دزفول در بیان آثار تربیتی رفت‌وآمد کودکان و نوجوانان به مسجد، بهره‌گیری از قرآن کریم، یافتن دوستان شایسته و ترک گناه را از جمله این آثار برشمرد.

به گزارش کودک پرس ، در مراسم پاسداشت خادمیاران مسجد که شامگاه ۳ آبان در مسجد شهدای کربلا ویژه خادمیاران کانون طهورای این مسجد برگزار شد، به بیان برخی از آثار تربیتی مسجد پرداخت و گفت: از آنجا که آیات قرآن کریم بهترین و محکم‌ترین استدلال‌ها است و آگاهی از آن‌ باعث مستحکم شدن باورها و عقاید افراد می‌شود، در مسجدی که قرآن کتاب محوری آن باشد، عقاید و باورهای نوجوانان و جوانان استوار می‌شود.

وی بیان اینکه اولین اثر تربیتی رفت‌وآمد کودکان و نوجوانان به مسجد بهره‌گیری از قرآن است، افزود: در میان همه مباحث و علوم دینی، پرداختن به علوم قرآن در مسجد دارای اهمیتی ویژه است. قرآن و مسجد پیوندی خاص با یکدیگر دارند. پیامبر اسلام(ص) فرموده‌اند: «إِنَّمَا نُصِبَتِ الْمَسَاجِدُ لِلْقُرْآنِ مساجد را برای (خواندن و فهمیدن) قرآن بنا کرده‌اند. یکی از اصحاب رسول خدا(ص) نقل می‌کند: ما در مسجد رسول خدا(ص) حلقه‌هایی داشتیم. وقتی، آن حضرت از حجره‌شان بیرون آمدند، به حلقه‌های داخل مسجد نگریستند. آنگاه در کنار اصحاب قرآن نشستند و فرمودند: «بِهَذا المَجلِسِ اُمِرتُ؛ به شرکت در این مجلس امر شده‌ام.»

محجوب گفت: مسجد می‌تواند در تغذیه فکرى، روحى، عاطفى و هدایت کودکان و نوجوانان در بستر صراط مستقیم و براساس قرآن گام بزرگی بردارد. کودکان و نوجوانان با حضور در مسجد و بهره‌مندی از آموزه‌های شناختی و دستوری قرآن می‌توانند راه و هدف خویش را بیابند.

امام جماعت مسجد شهدای کربلا، یافتن دوستان شایسته را از دیگر آثار رفت و آمد به مساجد مطرح کرد و گفت: دوران نوجوانی را سن رفاقت بازی خوانده‌اند؛ زیرا در این دوران، گرایش نوجوان به همسالان و دوستان و اثرپذیری از آنها بسیار است، به گونه‌ای که حتی باور و ایمان آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین لازم است در این دوران محیط رفت‌وآمد و دوستان کودکان و نوجوانان مدیریت شود. مسجد از محیط‌های سالمی است که می‌تواند برای این قشر زمینه یافتن دوستان مفید را ایجا کند تا از دوست‌یابی در مراکز فساد و دوستان ناباب مصون بمانند.

وی ادامه داد: پیغمبر اکرم(ص) نقل کرده‌‌اند که حواریون از حضرت عیسی(ع) پرسیدند با چه کسی هم‌نشینی کنیم؟ ایشان فرمودند: «مَنْ یُذَکِّرُکُمُ اللَّهَ رُؤْیَتُهُ وَ یُرَغِّبُکُمْ فِی الْآخِرَةِ عَمَلُهُ وَ یَزِیدُ فِی مَنْطِقِکُمْ عِلْمُه؛ کسى که دیدن او شما را به یاد خدا اندازد و عمل و رفتار و کردارش شما را به آخرت وادارد و ترغیب نماید و گفتار او به علم و دانش شما بیفزاید.» رسول گرامی اسلام(ص) در تمثیلی زیبا درباره تأثیر دوست و هم‌نشین صالح می‌فرمایند: «مَثَلُ الْجَلِیسِ الصَّالِحِ مَثَلُ الدَّارِیِّ إِنْ لَمْ تَجِدْ عِطْرَهُ عَلِقَکَ رِیحُهُ وَ مَثَلُ جَلِیسِ السَّوْءِ مَثَلُ صَاحِبِ الْکِیرِ إِنْ لَمْ یُحْرِقْکَ شِرَارُ نَارِهِ عَلِقَکَ مِنْ نَتْنِهِ»: هم‌نشین صالح مانند عطار است، اگر به عطرش دسترسى پیدا نکنى، از مجالست او معطر و خوشبو می‌شوی و هم‌نشین بد مانند صاحب کوره است (چون آهنگران و نانوایان و امثال این‌ها) اگر تو را به شعله آتش خویش نسوزاند، اثر دودش به تو می‌رسد.

محجوب با بیان اینکه بخش مهمی از شخصیت اجتماعی فرد را گروه همسالان و رفت‌وآمدهای دوستانه شکل می‌دهد، اظهار کرد: این بسیار مهم است که این گروه‌های همسالان در چه محیطی و تحت چه فضایی به تعامل می‌پردازند؛ زیرا رفتارها معمولاً بر حسب همان فضا شکل می‌گیرد. نوجوانی که در عین حضور در محیط‌های مختلف اجتماعی هم‌زمان بخش قابل توجهی از تعامل با گروه‌های همسالان را در فضای مسجد تجربه می‌کند، مطمئناً رفتارهای اجتماعی او بسیار نزدیک‌تر به معیارهای مذهبی خواهد بود. پیامبر(ص) از مسجد به‌عنوان خانه انسان‌های متقی یاد کرده و می‌فرمایند: «الْمَسَاجِدُ بُیُوتُ الْمُتَّقِینَ وَ مَنْ کَانَتِ الْمَسَاجِدُ بَیْتَهُ ضَمِنَ اللَّهُ لَهُ بِالرَّوْحِ وَ الرَّاحَةِ وَ الْجَوَازِ عَلَى الصِّرَاط»: مساجد خانه انسان‌های متقی است و خداوند متعال رحمت و راحت و عبور بر صراط را برای آنان که مساجد را خانه‌های خویش قرار داده‌اند ضمانت کرده است.

امام جماعت مسجد شهدای کربلا گفت: ترک گناه از روی حیا به دلیل حضور در مسجد، از دیگر آثار رفت و آمد به مسجد است. حیا احساسی است که به دلیل ظهور یک عیب در انسان یا انجام یک کار زشت از سوی انسان ظهور پیدا می‌کند، این احساس به کسی دست می‌دهد که گناه را زشت بداند و علاقه نداشته باشد که دیگران از گناه او با خبر شوند و به دنبال ترک گناه و جبران آن باشد. کودک و نوجوان مسجدی از اینکه دیگر مسجدی‌ها و مؤمنان از عمل زشت او با خبر شوند یا او را در حال گناه ببیند خجالت می‌کشد و این حیا یکی دیگر از آثار تربیتی مسجد است که سبب دوری از گناه و معصیت می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از انواع ترس مثبت، ترس از گناهان و ترس از عقوبت و کیفر اعمال است. ترک گناه از روی ترس یکی دیگر از آثار تربیتی رفت‌وآمد کودک و نوجوان به مسجد است. این ترس به‌تدریج در اثر موعظه و سخنرانی و فضای تربیتی مسجد شکل می‌گیرد؛ این ترس، سیره انبیاء و ائمه(ع) و بزرگان دین بوده است و ترس از گناهان همواره منشأ اعمال صالح و نیک در انسان‌ها به شمار می‌رود.

گفتنی است، اجرای مسابقه و مدیحه‌سرایی و تقدیم هدایایی به خادمیاران از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار