248868
۳۰ مهر ۱۴۰۲
مهارت های زندگی

همدلی؛ معجزه ای در رشد و یادگیری کودک!

آموزش همدلی برای بهزیستی عاطفی و موفقیت تحصیلی کودکان ضروری است.

به گزارش کودک پرس ، معموما «همدلی»؛ توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات و عواطف دیگران خوانده می‌شود. در واقع همدلیِ درست، ما را قادر می سازد تا احساسات دیگران را احساس کنیم، دنیا را از زاویه نگاه آنها و با چشم آنها ببینیم و خود را به جای آنها تصور کنیم.

بنابراین، همدلی، پایه و اساس تمام هوش هیجانی و اوج فرهنگ یادگیری است. هنگامی که والدین و مؤسسات آموزشی، محیطی همدلانه را پرورش می دهند، تأثیر مثبتی بر رفاه عاطفی، پیشرفت تحصیلی و رشد شخصیتی همه جانبه کودکان ایجاد می کنند.

همدلی، معجزه ای که در کودکان ایجاد می کند

بانی بهانسالی – مدیر آکادمی The Green Acres ، یک موسسه آموزشی برتر در بمبئی، می‌گوید: همدلی، نقش مهمی در پرورش بهزیستی عاطفی دانش آموزان دارد. وقتی معلمان و والدین، همدلی نشان می دهند، فضای امن و حمایتی ایجاد می کنند که در آن دانش آموزان می توانند آزادانه خود را ابراز کنند. این رویکرد باعث می شود آنها احساس پذیرش، درک و مراقبت داشته باشند. در کنار اینها، همدلی باعث کاهش احساس انزوا، اضطراب و ترویج حس تعلق جمعی و هویت یابی در گروه، می‌شود. روابط مثبت مبتنی بر اعتماد متقابل و مهربانی را تقویت می کند. همچنین می تواند موارد قلدری و پرخاشگری را در بین دانش آموزان کاهش دهد؛ چرا که دانش آموزان همدل، به معنای واقعی کلمه، نگاه جامع‌تری دارند.

او معتقد است: همدلی انگیزه ای برای ارتباط موثر، گفت وگوی باز و همکاری آسان در بین دانش‌آموزان فراهم می کند. کودکان یاد می گیرند فعالانه گوش کنند، دیدگاه‌های مختلف را بدون تعصب بپذیرند، افکار خود را آزادانه به اشتراک بگذارند و برای حل مشکلات، به طور جمعی همکاری کنند. در چنین محیطی علاوه بر تقویت مهارت های بین فردی، یک محیط یادگیری فراگیر و مشارکتی ایجاد می شود. در واقع، همدلی یک ویژگی اساسی رهبری است و یک رهبر خوب را از یک رهبر عالی متمایز می‌کند.

راه های برای آموزش همدلی به کودکان

کارشناسان در این رابطه، راهبردهای مختلفی را یادآور می شوند که می توان برای تقویت همدلی از آنها به کار برد.همدلی زیربنای فرهنگ مثبت کلاس درس است و تأثیر عمیقی بر رشد کل نگر دانش آموزان دارد. بسیار حیاتی است که مربیان این مساله را بشناسند و اگر می‌خواهند تغییردهندگان فردا را پرورش دهند، اقداماتی پیشگیرانه برای ایجاد فرهنگ همدلی و شفقت در کلاس‌های درس خود اعمال کنند.

مدیر آکادمی The Green Acres چند استراتژی را برای آموزش همدلی به کودکان تشریح کرد:

1. آموزش همدلی به طور صریح با هدف شناخت و درک آن

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای انجام این کار از طریق ارائه برنامه‌های یادگیری اجتماعی-عاطفی است، زیرا کودکان را به شناخت و مدیریت احساسات خود، مطالعه حالات چهره، زبان بدن یا لحن و درک معنای آن مجهز می‌کند. این راه‌ها به آنها کمک می کند تا با دیگران همدلی کنند و مهارت های بین فردی قوی و روابط سالم را توسعه دهند.

یکی دیگر از کارهایی که معلمان و والدین می توانند انجام دهند آموزش دیدگاه ها از طریق بیان داستان ها و به دنبال آن فعالیت هایی است که شامل بحث در مورد درک احساسات شخصیت، انگیزه ها و پیامدهای اعمال آنها، ایفای نقش، مصاحبه با شخصیت ها و غیره می‌باشد. این یک راه عالی برای دانش آموزان است تا از این طریق نحوه تفکر و رفتار مردم را درک کنند. فراهم کردن فرصت‌هایی برای مشارکت در خدمات اجتماعی نیز یک استراتژی عالی است؛ زیرا تمرکز را از «من» به «ما »تغییر می‌دهد و ما و کودکان یاد می‌گیریم که نیازهای دیگران را بر نیازهای خود ترجیح دهیم.

2. آموزش راهبردهای مدیریت احساسات

تکنیک های حل تعارض، مانند توقف، نفس کشیدن، گوش دادن و پاسخ دادن به دانش آموزان کمک می کند تا اهمیت مکث و توقف را قبل از واکنش در یک موقعیت خاص درک کنند. ذهن آگاهی، موسیقی درمانی، یوگا و تمرینات تنفسی برای خودتنظیمی و تقویت توجه و تمرکز ضروری هستند.

3. ایجاد ساختارهای پشتیبانی

ایجاد گروهی «منشور انتظارات کلاس درس»، برای توصیف ارزش‌های متفاوتی که می‌خواهیم دانش‌آموزانمان آنها را در ظاهر و احساسشان در کلاس درس مدنظر داشته باشند، نیز می‌تواند یادگیری همدلی کمک کند. تشویق دانش‌آموزان به نگه‌داشتن یک دفتر خاطرات هیجانی یا قراردادن تصویری از احساسات متفاوت، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا احساسات خود را بشناسند و آنها را به طور مؤثرتری مدیریت کنند.

4. الگوی خوب بودن

معلمان و والدین باید عمداً و آشکارا، برای الگوبرداری، همدلی را بروز دهند، زیرا به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد تا یاد بگیرند که چگونه با همدلی در هنگام برخورد با یک درگیری یا موقعیت دشوار واکنش نشان دهند. ابتدا باید خودتان شنونده متمرکزی باشید تا بتوانید مهارت های گوش دادن فعال را با برقراری تماس چشمی، تصدیق گوینده و پاسخ دادن بدون قضاوت تقویت کنید. استقبال و قدردانی ها از تنوع در کلاس درس و آموزش به دانش آموزان برای مخالفت محترمانه، زمانی که دیدگاه های متفاوتی دارند نیز در ترویج فرهنگ شفقت و فراگیری مهم است.

همدلی زیربنای فرهنگ مثبت کلاس درس است و تأثیر عمیقی بر رشد کل نگر دانش آموزان دارد. بسیار حیاتی است که مربیان این مساله را بشناسند و اگر می‌خواهند تغییردهندگان فردا را پرورش دهند، اقداماتی پیشگیرانه برای ایجاد فرهنگ همدلی و شفقت در کلاس‌های درس خود اعمال کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار