248841
۲۹ مهر ۱۴۰۲
جشنواره‌ی بین‌المللی کودک و نوجوان

بچه‌ها بازی‌های کامپیوتری را دوست دارند!

کودکان و نوجوانان، این روزها عاشق بازی‌های رایانه‌ای هستند و این موضوع را از انتخاب بهترین فیلم جشنواره‌ی اصفهان، از نگاه داوران کودک و نوجوان، می‌توان حدس زد؛ فیلمی با عنوان «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «سیدعلی موسوی‌نژاد» که درباره‌ی گیم و بازی‌های رایانه‌ای است.

به گزارش کودک پرس ، کودکان و نوجوانان، این روزها عاشق بازی‌های رایانه‌ای هستند و این موضوع را از انتخاب بهترین فیلم جشنواره‌ی اصفهان، از نگاه داوران کودک و نوجوان، می‌توان حدس زد؛ فیلمی با عنوان «ایلیا، جست‌وجوی قهرمان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «سیدعلی موسوی‌نژاد» که درباره‌ی گیم و بازی‌های رایانه‌ای است.

سیدسروش طباطبایی‌پور: شخصیت اول این فیلم بلند داستانی، پسری به نام آرش است که جزء چهار گیمر برتر جهان است. او درگیر مسابقه‌ای می‌شود که خانواده‌اش، آن را نهی کرده‌اند. موسوی‌نژاد می‌گوید: «براساس آمار، ما ۴۰ میلیون گیمر در کشور داریم که ۵ میلیون نفر آن حرفه‌ای هستند و بخش عمده‌ی آن، کودکان و نوجوانان‌اند. حالا سؤال این است که آیا وضعیت بغرنج کودکان و نوجوانان امروز و تأثیری که این بازی‌ها روی آن‌ها دارد بررسی شده است یا نه؟

او معتقد است ایلیا، جست‌وجوی قهرمان، فیلمی ضداسرائیلی است، ‌چون بچه‌های حاضر در سالن جشنواره، وقتی دیدند که یک اسرائیلی ضربه خورده، در سالن نمایش فیلم شادی کردند. وی با بیان این‌که این فیلم در چهار شهر کاشمر، مشهد، تهران و قم فیلم‌برداری شده، اضافه کرد: «بازیگران فیلم کمی لهجه داشتند و با توجه به این‌که لوکیشن برای ما چندان مهم نبود، فیلم دوبله شد تا لهجه‌ها حذف شود.»

کرونا، قهرمان‌هایی را گرفت و قهرمان‌هایی را ساخت!

کرونا، یک‌بار دیگر به انسان مغرور یادآوری کرد که باید آیینه‌ی خودبینی و غرور را بشکند و سر تعظیم در مقابل طبیعت فرود آورد. در سی‌وپنجمین جشنواره‌ی بین‌المللی کودکان و نوجوانان اصفهان، فیلم «قهرمان من» به کارگردانی «مرتضی‌ آتش‌زمزم»، به کرونا پرداخته بود و توانست پروانه‌ی زرین بهترین کارگردانی و فیلم‌نامه را هم برای خود کند. او گفت: «دو هفته از شیوع کرونا در ایران گذشته بود که به این فکر افتادم من هم باید درباره‌ی کرونا فیلمی بسازم. به همین دلیل خودم را دو هفته قرنطینه کردم و قصه‌ِ اولیه‌ی فیلم را نوشتم.»

آتش‌زمزم ادامه داد: «در دوران کرونا و با فداکاری تیم سازنده، این کار به سرانجام رسید و چون کاری دلی بود، رضایت زیادی از عملکرد خود داریم. ما سعی کردیم در میان آن روزهای تلخ، نشان دهیم که باید قدر همدیگر را بیش‌تر بدانیم.» نکته‌ی جالب توجه در ساخت این فیلم، آن است که چون افراد بومی، در برابر دوربین بزرگ راحت نبودند، این اثر با دوربین تلفن همراه تصویربرداری شده است.

حتی کارگردان این فیلم می‌گوید دیالوگی هم به بازیگران نمی‌داده و فقط قصه را برایشان تعریف می‌کرده تا آن‌ها با زبان خودشان جلو دوربین حاضر شوند. او ادامه داد: «قهرمان من» درباره‌ی کروناست؛ حافظه‌ی تاریخی بسیار تلخی که در جهان مشترک است و همه با آن درگیر بودیم. در روزهای همه‌گیری ویروس کرونا قهرمان‌های زیادی را دیدم و براساس دغدغه‌ام، «قهرمان من» را ساختم.»

دوره‌ی‌گذار به‌سوی موفقیت!

«علیرضا خمسه» و «مرضیه برومند» ‌از ایران، «مونیکا واهی» از هندوستان، «یرژی موسکوویچ» از لهستان، «دراگان میلینکوویچ فیمون» از صربستان، «ملیکا زعیری» از فرانسه و «جون خوآنگ» از چین، اعضای هیأت داوران بخش فیلم‌های بلند بین‌الملل این دوره از جشنواره بودند.

یرژی موسکوویچ، داور لهستانی این جشنواره، درباره‌ی فیلم‌های حاضر در جشنواره‌ی کودکانه و نوجوانانه گفت: «من با این امید به ایران آمده بودم که شاهد فیلم‌هایی باشم که در اروپا قابل دسترس نیستند و خوشحالم که همان اتفاقی رخ داد که پیش‌بینی می‌کردم.

او ادامه داد: «البته باید بگویم که نتوانسته‌ام حضور در جشنواره را به خوبی تجربه کنم، چراکه به تماشای ۱۲ فیلم ظرف ۳روز پرداختیم و فضای کلی رویداد را از دست دادم؛ اما ارزیابی من از نظر کیفی، پشت‌سر گذاردن یک دوره‌ی موفق برای این جشنواره‌ی معتبر است.»

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار