248722
۲۵ مهر ۱۴۰۲
خواب کودک و رشد مغز

کم‌خوابی منجر به ضعف چشم می‌شود

متخصص طب سنتی گفت: خواب مهمترین نقش را در رشد بچه‌ها دارد و زمان به خواب رفتن کودکان نیز از آن مهمتر است.

به گزارش کودک پرس ، علی اصغر زنده دل متخصص طب سنتی گفت: خواب کودکان همانند تغذیه آن‌ها است. به عنوان مثال کودک دوست دارد از همان غذا تغذیه کند که پدر و مادر می‌خورند یا خودکاری که در دست پدر است کودک کنجکاو است با  همان  خودکار بازی کند در صورتی که شاید در اطراف آن تعداد بیشتری از خودکار‌های مختلف وجود داشته باشد؛ خواب کودک  نیز به همین صورت است به گونه‌ای که اگر می‌خواهید فرزند شما در ساعت مناسب بخوابد باید مادر نیز در همان زمان بخوابد.

او بیان کرد: مادر باید برای این که بچه در ساعت ۹ شب بخوابد خود نیز در همان زمان در کنار بچه بخوابد و بعد از آنکه بچه خوابید لباسی که عطر مادر به آن آغشته است را نیز کنار بچه بگذارد، این کار سبب می‌شود کودک احساس امنیت کند و فکر می‌کند که مادر در کنار او حضور دارد و بیدار نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی  افزود: باید به این نکته توجه کرد که مادر اطمینان پیدا کند که کودک ۱۰۰ درصد به خواب عمیق رفته است و بعد او را ترک کند چرا که همین موضوع موجب ناامنی برای فرزند می‌شود.

خواب مهمترین نقش را در رشد بچه‌ها دارد و زمان به خواب رفتن کودکان نیز از آن مهمتر است

او گفت: نوزاد تازه متولد شده تا یک ماه اول زندگی حدود ۱۶ تا ۱۸ ساعت به خواب احتیاج دارد و در این زمان الگوی خواب آن  ربطی به شب و روز ندارد و از الگوی روتین همه افراد پیروی نمی‌کند.

زنده دل افزود: بیشترین میزان رشد مغز کودک در دو ماهگی اول زندگی است و این بازه زمانی مهم‌ترین دوران رشد نوزاد است چرا که برای ارتباط برقرار کردن نیاز به رشد تکاملی دارد و پدر و مادر نیز باید تلاش کنند که با کودک ارتباط برقرار کنند.

نکات مهم برای خواب مناسب نوزادان

او تصریح کرد: بعد از یک ماهگی، نوزاد تا چهار ماهگی بین ۱۴ تا ۱۶ ساعت در طول روز نیاز به خواب دارد و در این بازه الگوی خواب بچه به سمت خوابیدن در  شب میل پیدا می‌کند.

این متخصص طب سنتی در ادامه افزود: البته این موضوع به الگوی خواب مادر حتی در دوران بارداری نیز بستگی دارد، به همین دلیل به خانم‌های باردار و مادران توصیه می‌شود به موقع  و در زمان مناسب در شب بخوابند و به بیان دیگر  حتی در دوران بارداری شب‌ها دیر نخوابند.

او بیان کرد: نوزادانی که خواب آن‌ها به هنگام روز است و در ساعات شب بیدار هستند بیشتر مواقع می‌خواهند که با آن‌ها بازی کنید و با او ارتباط برقرار کنید که این امر موجب ناراحتی پدر و مادر می‌شود چرا که ساعت فیزیولوژیکی خواب انسان در شب است.

خواب کم باعث ضعیف شدن چشم می‌شود

این متخصص طب سنتی گفت: نوزاد تا ۱۲ ماهگی حدود ۱۴ ساعت خواب مفید باید داشته باشد. در این بازه زمانی شب و روز برای کودک فرق می‌کند و میل به خوابیدن در هنگام شب را دارد یعنی شب با مادر می‌خوابد و صبح با مادر بیدار می‌شود.

او افزود: اگر مادر دیر هنگام بخوابد بچه نیز شب‌ها دیر می‌خوابد بنابراین باید برنامه‌ای در زندگی ایجاد کرد که خواب کودک در ساعت مناسب تنظیم شود.

به گفته این متخصص طب سنتی، هورمون کورتیزول در ساعات پایانی روز به هنگام غروب آفتاب به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد و همین امر موجب می‌شود بدن احساس خواب کند که اگر کودک در ساعات اولیه شب به خواب نرود موجب ضعیف شدن چشم او می‌شود.

مادران باید برای خواب بهتر کودکانشان در زمان مشخصی بخوابند

او گفت: دیر خوابیدن و نگاه کردن به گوشی همراه قبل از خواب آسیب جدی به چشم‌ها وارد می‌کند چرا که صفحه گوشی مجموعه همه رنگ‌ها است و در آن ساعت به چشم آسیب وارد می‌کند.

این متخصص طب سنتی افزود: بهتر است والدین به کودکان خود آموزش بدهند که قبل از خواب به تلفن همراه تبلت و لپ تاپ نگاه نکنند.

او گفت: از ۱۲ ماهگی تا ۳ سالگی، کودک باید حدوداً ۱۲ ساعت بخوابد و مادر باید در این بازه  سنی کودک او را بین ساعت ۸ تا ۹ شب بخواباند و می‌تواند با خاموش کردن چراغ‌های اضافی و کم کردن صدای تلویزیون فضای مناسب را برای خواب کودک فراهم کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار