248682
۲۴ مهر ۱۴۰۲
دانستنی ها

سبک زندگی سالم در دوران بارداری

سبک زندگي سالم براي زوجین، گام مهمی براي رسيدن به هدف مشترک، يعني داشتن كودك سالم است. رژيم غذايي خوب، ورزش منظم، نظم خواب و آرامش روحی و معنوی به زوجین كمك خواهد كرد تا آمادگي داشتن دوره‌های بارداری خوب، فرزندانی سالم و زندگی گرم و شیرین را کسب کنند.

به گزارش کودک پرس ، سبک زندگي سالم براي زوجین، گام مهمی براي رسيدن به هدف مشترک، يعني داشتن كودك سالم است. رژيم غذايي خوب، ورزش منظم، نظم خواب و آرامش روحی و معنوی به زوجین كمك خواهد كرد تا آمادگي داشتن دوره‌های بارداری خوب، فرزندانی سالم و زندگی گرم و شیرین را کسب کنند. اما، عواملی که باروری زنان و مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، با نظر زهرا عابدی، کارشناس برنامه‌جوانی جمعیت مرکز بهداشت شماره‌یک اصفهان عبارت‌اند از:

 وزن ایده‌آل

چاقي باعث دوره‌های نامنظم قاعدگي، افزايش احتمال ناباروري، افزايش خطر سقط خود به خودي و كاهش موفقيت درمان‌های ناباروري خواهد شد. بنابراین وزنتان را ایده‌آل نگه دارید.

تغذيه مناسب

یک رژیم غذایی مناسب حاوی مقادیر مناسب پروتئین، فیبر، انواع ویتامین‌ها و املاح می‌تواند در بهبود باروری مؤثر باشد. این عوامل نه تنها بر باروری و تولیدمثل اثر می‌گذارند، بلکه بر سلامتی فرد نیز مؤثر هستند.

-توصیه‌های تغذیه‌ای برای افزایش قدرت باروری از دیدگاه طب ایرانی: با توجه به دیدگاه کل‌نگر طب ایرانی و توجه به همه اعضای مهم بدن در مقوله باروری، در مدت اقدام به بارداری باید غذاهایی مصرف شود که برای قلب، مغز، کبد و… مفید بوده و همه بدن را تقویت کند. این مواد غذایی عبارت‌اند از: نخود‌آب، مربای هویج، مربای گل سرخ، حلوای زردک یا هویج، میگو، شیربادام، شیربرنج، خورشت بامیه، خورشت به، انواع کباب، سوپ جو، مویز، انجیر، انگور، سیب و بادام.

ضمنا توصیه می‌شود در این دوران از انواع ترشیجات، فست‌فودها، غذاهای کنسروی و کارخانه‌ای حاوی مواد نگهدارنده، غذاهای سنگین و مانده اجتناب شود.

خواب به موقع

خواب زودهنگام و کافی و سحر‌خیزی از اصول حفظ سلامتی است، چرا‌که دوره‌های هورمونی بدن با نظم خواب، تنظیم می‌شود. زوجین باید از دیرخوابی و روزخوابی پرهیز کنند.

انجام ورزش

ورزش، نقش مهمي در سلامت عمومي دارد. ورزش احساس خوبي ايجاد می‌کند، خواب را بهبود می‌بخشد، سوخت و ساز بدن را افزايش می‌دهد، به كنترل وزن كمك کرده و حملات قلبي، سکته‌های مغزي، بیماری قند و برخي سرطان‌ها را كاهش می‌دهد. چهار جلسه ورزش 30-20 دقیقه‌ای متوسط در هفته می‌تواند وزن را در محدوده خاص نگه داشته و باروري را به حداكثر برساند. روزانه 30 دقيقه پياده‌روي تند‌(یا ورزش هوازی) براي بهره‌مندي از تمام فوايد ورزش كافي است.

پرهیز از سيگار كشيدن

مدت زمان لازم برای باردار شدن يك خانم سيگاري دو برابر يك خانم غيرسيگاري است. ضمنا سيگار احتمال سقط خود‌به‌خودي و ديگر عوارض بارداري از جمله: زايمان زودرس، تأخیر رشد داخل رحمي جنين، مرگ ناگهاني شيرخوار را افزايش می‌دهد. همچنين سيگار شانس موفقيت درمان‌های ناباروري را كاهش می‌دهد.

کنترل استرس

بايد به خاطر داشت نمی‌توان همه فشارهاي روحي را حذف کرد، اما می‌توان زماني را براي آرامش اعصاب اختصاص داد. افراد در هر شغل و مسئولیتی باید زمانی را برای بُعد فردی زندگی خود اختصاص دهند.

راه‌های دستیابی به آرامش اعصاب عبارت‌اند از: مطالعه، قدم زدن، عبادت، نجوا و درددل با یگانه منبع قدرت و محبت دنیا، انجام امور آرامش بخش مانند رسیدگی به گلدان یا نقاشی، طبیعت گردی، تنفس‌های عمیق و با تمرکز، گوش دادن به آواهای ملایم، صحبت و تبادل پیام با دوستان، شکرگذاری و توجه به نعمت‌های پیدا و پنهان خداوند، پرهیز از دنبال کردن اخبار منفی، کاهش استفاده از فضای مجازی به‌خصوص کانال و صفحاتی که انرژی منفی منتقل می‌کنند، پرهیز از کینه‌توزی، حسرت و مقایسه زندگی خود با دیگران، تفکر درباره هدف زندگی و معنایابی.

علاوه بر این یکی از ابعاد مهم سلامتی، سلامت معنوی است. زوجینی که تصمیم به داشتن فرزند دارند، باید به مسائل معنوی توجه کنند. از جمله: غذای حلال و دوری از مال حرام یا شبهه ناک، ترک امور حرام، انجام واجبات، کنترل نگاه و چشم‌ها از تصاویر و دیدنی‌های مستهجن، رعایت حدود در ارتباط با نامحرم، پرهیز از شکستن دل دیگران و تلاش برای افزایش محبت، شاد کردن دل اطرافیان به خصوص والدین خود و همسر و کودکان، رسیدگی به همسایگان و رفع گرفتاری از نیازمندان و…

همچنین آنها باید بدانند هرچقدر آمادگی و پیرایش معنوی آنها در دوران قبل از بارداری و بارداری بیشتر باشد، فرزندشان از روحیات و اخلاق بهتر و امکان رشد بالاتری برخوردار خواهند بود.

دوری از آلودگي محيطي

سيگار، قلیان، گازوئيل، بخار ناشي از رنگ‌ها و اگزوز اتومبيل مواد آلوده‌كننده هستند. با توجه به تأثیر اين مواد روي رشد و تكامل جنين، توصيه می‌شود خانم‌های باردار تا حد امكان از آن‌ها پرهيز کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار