248133
۰۱ مهر ۱۴۰۲
کاهش وزن کودکان

هرگز به کودک خود نگویید رژیم بگیر

هدف این است که به کودک خود عادات سالم را بیاموزید، نه اینکه او را به یک عدد روی ترازو برساند.

به گزارش کودک پرس ، برای والدین ۲۵ میلیون کودک دارای اضافه وزن یا چاق در ایالات متحده، این یک معضل رایج است: اگر فرزند شما چاق است، احتمالاً او اینها را می داند. ممکن است همکلاسی ها او را اذیت کنند و احتمالاً وقتی در آینه نگاه می کند فکر می کند لباس هایش خیلی تنگ است. بنابراین موضوع را دلسوزانه و همدلانه مطرح می کنید، بای

جیمی کالابرز، دکتر، مدیر پزشکی موسسه کودکان در پیتسبورگ و عضو گروه ویژه آکادمی اطفال آمریکا (AAP) می‌گوید: «نحوه بحث درباره مشکل وزن کودک می‌تواند تفاوت بزرگی در کمک به او برای مقابله با آن ایجاد کند.

به آرامی سر حرف را باز کنید

به دنبال یک زمان طبیعی برای صحبت در مورد وزن کودک خود به روشی ساده باشید. پس از معاینه، ممکن است بگویید: “شنیدید که دکتر می گوید خیلی سریع وزن اضافه می کنید. آیا می خواهی در مورد اینکه چه کمکی می توانیم انجام دهیم صحبت کنی؟”

اگر کودک شما به نظر می رسد تمایل دارد می توانید توضیح دهید که او باید هر روز ورزش کند تا بدنش انرژی (غذایی) که می خورد را بسوزاند. سپس چند ایده مانند رفتن به زمین بازی سه بار در هفته یا ثبت نام در یک کلاس ورزشی ارائه دهید.

به او بگویید که فعال بودن چیزی است که می توانید با هم روی آن کار کنید: “چطور می شود هفته ای دو بار بعد از شام با هم دوچرخه سواری کنیم؟ سرگرم کننده خواهد بود و هر دوی ما می توانیم خوش اندام شویم.” تبدیل کردن تناسب اندام به یک پروژه گروهی، چه در حال شستن ماشین، چه در حال بازی کردن یا یک شنای خانوادگی، به کودک شما کمک می کند تا به یک روال عادی پایبند باشد. در ابتدا اهداف را متعادل نگه دارید تا ورزش را به عنوان یک تنبیه یا کار طاقت فرسا تصور نکند.

رویکرد مشابهی را در مورد غذا دنبال کنید. اگر کودک شما هر روز بستنی می‌خورد، از نوع کم‌چرب استفاده کنید یا او را به سه وعده در هفته محدود کنید و شب‌های دیگر به او میوه بدهید. به او یادآوری کنید که چرا عادت های خانواده را تغییر می دهید: “شیرینی ها طعم خوبی دارند، اما چندان سالم نیستند. اگر می خواهیم بدن شما قوی شود، باید انتخاب های هوشمندانه ای داشته باشیم.” با دور نگه داشتن غذای ناسالم و نوشابه از خانه و ایجاد احساس در بخشی از این فرآیند (“بیایید به فروشگاه برویم و غذاهای سالم را انتخاب کنیم”) خوب غذا خوردن را تشویق کنید.

آن را دوستدار کودک نگه دارید

بچه های جوان معمولاً به دلیل غذاهایی که می خورند یا مقدار تلویزیونی که تماشا می کنند، نمی فهمند که بدنشان به شکل خاصی به نظر می رسد. به فرزندتان کمک کنید تا ارتباط برقرار کند. بگویید، “می دانم که دوست نداری از دوستانتان چاق تر باشی. اما می توانید با صرف زمان کمتر برای نشستن و حرکت دادن بدن خود، این وضعیت را تغییر دهی.”

به همین ترتیب، یک کودک 6 ساله نمی تواند با تهدیدات درازمدت سلامت ناشی از چاقی مانند دیابت و بیماری قلبی ارتباط برقرار کند. ساده نگه دارید: “اگر میوه و سبزیجات زیادی بخورید و بیشتر بیرون از خانه بازی کنید، می توانید بدون خستگی در اطراف پایگاه ها بدوید.”

دختران ممکن است علاقه بیشتری به شنیدن این موضوع داشته باشند که چگونه تغییرات سبک زندگی باعث بهبود ظاهر آنها می شود. به دخترتان بگویید اگر بیشتر میوه و سبزیجات بخورد موهایش چقدر براق می شود. یا بگویید: “اگر به فوتبال بازی کردن ادامه دهید، وضعیت بهتری پیدا خواهید کرد و احتمالاً باید برای خرید چند لباس جدید برویم.”

پیاده روی همراه با گپ دوستانه

اگر می‌خواهید فرزندتان سالم‌تر زندگی کند، باید الگوی خوبی برای او باشید. ذکر کنید که بازی کردن در لیگ تنیس چقدر لذت بخش است یا به او بگویید وقتی به جای یک دسر چاق کننده یک سیب می خورید چقدر احساس رضایت دارید.

دان دبلیو مورگان، دکترا، مدیر مرکز فعالیت بدنی و سلامت جوانان در دانشگاه ایالتی تنسی در مورفرسبورو، می‌گوید: «نمونه‌سازی یک سبک زندگی سالم با مهربانی یا صداقت الگوبرداری تفاوتی ندارد». وقتی بچه‌ها ببینند که فعالیت بدنی روزانه برای شما مهم است، می‌خواهند از نظر بدنی نیز فعال‌تر باشند.»

این همان چیزی است که در مورد خانواده هرناندز در ایروین، کالیفرنیا اتفاق افتاد. وقتی پسر 7 ساله او، ویلی، در یک سال 20 پوند اضافه کرد – و از پوشیدن لباس های باریک به سایز بزرگ رفت – مادرش، مارتا هرناندز (که بیشتر عمرش با وزن دست و پنجه نرم می کرد) به عادات و نگرش های غذایی خانواده اش نگاه کرد.

او می‌گوید: «ما غذای زیادی که مقدار زیادی از آن سرخ شده بود را روی بشقاب‌هایمان انباشتیم و پسرمان را تشویق کردیم که همه آن را تمام کند. ویلی همچنین بی وقفه از کلوچه های فروشگاهی و سایر خوراکی های فرآوری شده تنقلات می خورد.

مارتا شروع به کباب کردن یا پختن غذاها، نظارت بر اندازه سهم همه، و بسته بندی ویلی یک ناهار سالم مدرسه (میوه تازه و یک ساندویچ ساخته شده با نان گندم کامل) کرد. او خریدن نوشابه، چیپس و شیرینی را متوقف کرد و میان وعده هایش را به ماست میوه ای یا حمص و کراکر غلات کامل تغییر داد.

اما مارتا می دانست که پسرش به ورزش بیشتری نیاز دارد. بنابراین او را متقاعد کرد که در یک تیم شنا ثبت نام کند و او به یک باشگاه پیوست و خودش شروع به دویدن کرد.مروز ویلی که اکنون 12 سال دارد وزن مناسبی دارد و به صورت رقابتی شنا می کند.

اضافه وزن و چاقی را انکار نکنید

بچه های دارای اضافه وزن معمولاً اعتماد به نفس پایینی دارند. فقط یک حرف تمسخرآلود از یک همکلاسی می تواند اشک کودک شما را دربیاورد . به همین دلیل است که بسیار مهم است که با او همدردی کنید مثلا بگویید برای کسی خوب نیست که وزن کس دیگری را مسخره کند. در همین حین برای یافتن راه های خلاقانه برای تقویت نفس او تلاش کنید.

هنگامی که کاترین یک روز در مورداتفاقات روزمره خود صحبت کرد، مادرش، متوجه شد که بچه های دیگر کودک 7 ساله را مسخره کرده اند. او می گوید: «ما در خانه چنین چیزهایی را نمی گوییم. بنابراین او این اظهار نظر منفی را به مثبت تبدیل کرد: از آنجایی که کاترین به باله علاقه زیادی دارد، مادرش به این نکته اشاره کرد که رقصندگان حرفه ای پاهای بزرگ و عضلانی دارند. او از مادرش پرسید: “مامان، حالا وقتی روی یک توپ ورزشی می پرم آیا این باعث می شود پاهای من قوی تر شوند؟”

نباید در مورد وزن فرزندتان به او دروغ بگویید (“نه، تو چاق نیستی!”)، اما باید صادقانه در مورد آن صحبت کنید – بدون اینکه اجازه دهید به یک وسواس تبدیل شود. فراموش نکنید که بر روی زیبایی لبخند او یا لذت بردن او در اطراف تمرکز کنید. و صرف نظر از اندازه او، هر روز به کودک خود یادآوری کنید که دوستش دارید.

هنگامی که او دچار مشکل شد (مثل پرخوری در یک جشن تولد)، با او صحبت کنید (“همه گاه و بیگاه می لغزند. من به این افتخار می کنم که چگونه غذاهای ناسالم را کاهش داده ای!”). بر روی برنامه ای برای دفعه بعد توافق کنید (“شما می توانید یک تکه کیک یا دو کلوچه بخورید”). و پیروزی های کوچک را جشن بگیرید، مانند زمانی که فرزندتان به مدت یک هفته هر روز یک تکه میوه و یک وعده سبزیجات می خورد. با این حال، جوایز خود را با دقت انتخاب کنید: انگیزه را برای بازدید از باغ وحش یا یک بازی ایجاد کنید، نه مثلا خوردن بستنی .

هرگز نگو رژیم بگیر

کودک دارای اضافه وزن شما به یک زنگ بیدارباش نیاز دارد تا بیشتر ورزش کند و بهتر بخورد. اما او را در رژیم غذایی قرار ندهید و مرتب او را روی ترازو قرار ندهید. سینتیا ام. بولیک، دکترا، استاد اختلالات خوردن در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل، می گوید: «حتی دختران جوان نیز ممکن است دچار وسواس کاهش وزن شوند. ما شاهد بی اشتهایی کلاسیک هستیم که از سن 6 سالگی شروع می شود.”

این نکات به کودک شما کمک می کند تا زمانی که به تناسب اندام می رسد احساس خوبی نسبت به بدن خود داشته باشد:

  • به بدن خود احترام بگذارید. اگر دخترتان بشنود که می گویید “باسن من خیلی چاق است، من درشت هستم”، او یاد می گیرد که عزت نفس را با ظاهر یکسان است . به او نشان دهید که از آنچه هستید راضی هستید و روی ظاهر تمرکز ندارید.
  • تلاش او را تحسین کنید، نه نتایج. به جای صحبت در مورد اینکه فرزندتان چقدر عالی به نظر می رسد، بگویید: “آیا این سرگرم کننده نیست که بسکتبال بازی کند؟”
  • از مقایسه با همکلاسی ها خودداری کنید. فرزند شما به اندازه کافی تحت فشار همسالان خود قرار دارد (75 درصد از دختران کلاس چهارم می گویند که رژیم گرفته اند یا دارند) بدون اینکه مثلا اشاره کنید که سوزی در دامن کوتاه بسیار زیبا به نظر می رسد.

به یاد داشته باشید: هدف این است که به کودک خود عادات سالم را بیاموزید، نه اینکه او را به یک عدد روی ترازو برساند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار