248023
۲۹ شهریور ۱۴۰۲
دغدغه ی والدین

فرزندم اعتماد به نفس ندارد

فرزندم اعتماد به نفس ندارد؟ نمی تواند درست تصمیم بگیرد. از حضور در جمع دچار اضطراب می شود. این سوالاتی است که شاید بعضی از پدر و مادرها در ذهن داشته باشند و بخواهند علت پایین بودن اعتماد به نفس کودک خود را بدانند.

به گزارش کودک پرس ، گروه خانواده-مژگان مهرابی:«حامد امامی نژاد» کارشناس مسائل خانواده درباره این موضوع می گوید:‌ « برخی از کودکان اعتماد به نفس فراوان و مناسبی دارند. آنها با خوشحالی هر چالش جدیدی را که برایشان پیش می آید می پذیرند و سعی می کنند عملکرد خوبی داشته باشند. اما برخی دیگر از کودکان اعتماد به نفس پایینی دارند. عدم اعتماد به نفس در کودکان باعث می شود که آنها همیشه مضطرب، نگران و ناامن باشند.» به باور امامی نژاد، دلیل پایین بودن اعتماد به نفس کودکان نوع رفتار والدین است. او اشاره می کند: «پدر و مادرهای قانون مند و سخت گیر که مرتب تذکر می دهند و امر و نهی می کنند خبر ندارند با هر جمله سرزنشی چه بلایی بر سر کودک خود می آورند. کار آنها یک پیام به کودک می دهد. تو نمی توانی و قادر نیستی. بچه با حس ناتوان بودن بزرگ می شود و همیشه اضطراب دارد اگر کاری به او محول شود نمی تواند از عهده اش برآید.»

رشد و تعالی فرزندان در نوجوان

این کارشناس متذکر می شود اگر پدر و مادرها نتوانند این مشکل را در کودک خود رفع کنند او در آینده با معضل بزرگتری مواجه خواهد شد. او ادامه می دهد:‌ «فرزندان ما در نوجوانی باید به رشد و تعالی فکری برسند. وقتی خود را قبول نداشته باشند نمی توانند در انجام کارهایشان موفق شوند. بنابراین منزوی شده و تمایلی ندارند در جمع حاضر شوند. خیلی از آنها دانش آموزان موفقی هستند اما در کلاس ایده های خود را بیان نمی کنند چون می ترسند مورد تمسخر و سرزنش قرار بگیرند.»امامی نژاد در پایان توصیه می کند:‌ «پدر و مادرها از همین امروز رویه خود را عوض کنند. اگر کودکتان سهوا لیوانی را شکست به جای توبیخ کردند، تکه های شیشه را از روی زمین بردارید و به او اطمینان خاطر بدهید اتفاقی نیفتاده است. بگویید خودتان هم بارها لیوان شکسته اید. از گفتن کلمه های چقدر ابلهی، بی عرضه ای خودداری کنید.»

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار