252418
۱۸ فروردین ۱۴۰۳
سلامتی و رشد کودکان

چگونه از کوتاهی قد کودک پیشگیری کنیم؟

رسیدن به قد بلند اغلب آرزوی کودکان و خواسته والدین آن‌ها است. در حالی که عوامل ژنتیکی نقش مهمی در تعیین قد ایفا می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، رسیدن به قد بلند اغلب آرزوی کودکان و خواسته والدین آن‌ها است. در حالی که عوامل ژنتیکی نقش مهمی در تعیین قد ایفا می‌کنند، نباید نقش کلیدی تغذیه را در تحریک رشد قدی نادیده گرفت. یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی می‌تواند به تقویت رشد قدی کودکان کمک کند و از کوتاهی قد پیشگیری نماید.

 

استراتژی‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از کوتاهی قد

احمد اسماعیل زاده، از متخصصان وزارت بهداشت، تأکید دارد که برای تحریک رشد قدی کودکان، تغذیه سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری است. وی بیان می‌کند که قد، نتیجه‌ی مستقیم رشد استخوان‌ها است و روزانه نوشیدن شیر می‌تواند به بهبود تراکم مواد معدنی در استخوان‌ها کمک شایانی نماید.

 

مضر ترین قسمت مرغ را بشناسید

بر اساس گفته‌های اسماعیل زاده، تغذیه در دوران کودکی می‌تواند ۲۰ تا ۴۰ درصد از قد بالغین را تعیین کند. از نظر وی، پروتئین به عنوان یکی از مواد مغذی اساسی برای تقویت بدن کودک و افزایش قد مطرح است، زیرا نه تنها به ساخت بافت‌های بدنی کمک می‌کند بلکه هورمون‌های رشد را نیز تحریک می‌نماید.

پروتئین برای حفظ سلامت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، پوست، و دیگر اندام‌های بدن حیاتی است، و کمبود آن می‌تواند به رشد نامناسب بدن کودک منجر شود. به گفته‌ی اسماعیل زاده، شیر و ماست از بهترین منابع پروتئین و دیگر مواد مغذی هستند که به رشد قدی کمک می‌کنند. توصیه می‌شود کودکان و نوجوانان روزانه ۳ تا ۴ وعده لبنیات مصرف کنند تا به رشد قدی خود کمک کنند.

وی اضافه می‌کند که فیزیولوژی بدن کودکان نشان می‌دهد مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی در این دوران بسیار مهم است، زیرا این مواد غذایی منابع غنی از انرژی، پروتئین، فسفر، منیزیم، ویتامین D و به ویژه کلسیم هستند که برای رشد و نمو کودک ضروری می‌باشند. همچنین، محصولات لبنی به ترشح فاکتور رشد شبه انسولین کمک می‌کنند که نقش کلیدی در رشد اسکلتی دارد.

 

7 ویتامین و مواد معدنی که باعث طول عمر می‌شوند

در نهایت، اسماعیل زاده تأکید می‌کند که کلسیم و ویتامین D علاوه بر نقش بسزایی که در تقویت استخوان‌ها دارند، در رشد قدی کودکان نیز مؤثر هستند. کمبود ویتامین D می‌تواند به رشد نامناسب، ضعف عضلانی و کوتاهی قد منجر شود، بنابراین تأمین کافی این مواد مغذی برای دستیابی به پتانسیل رشد کامل کودکان اساسی است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار