247512
۱۱ شهریور ۱۴۰۲
معرفی کتاب

معرفی کتاب «خدای من یه کاری کن» سروده طیبه شامانی

آموزش خداشناسی به کودکان یا معرفی خدا به کودک یکی از چالش های مهم پیش‌روی هر پدر و مادری است.

به گزارش کودک پرس ، در سنین خردسالی بچه‌ها نام خداوند را یاد می‌گیرند، اما از آنجا که مفهوم خدا، امری انتزاعی است، درک آن برای آن ها دشوار و ناممکن است. برای این‌که کودکان درک صحیحی از خدا داشته باشند،‌ لازم است به آن‌ها اجازه دهیم که آزادانه درباره خدا گفت‌وگو کنند؛ روان شناسان بر این نکته تأکید می‌ورزند که بگذارید بچه‌ها خود گفت‌وگو را هدایت کنند و عقایدشان را بگویند.

در این مسیر بهره‌گیری از کتاب‌های شعر و داستان می‌تواند بسیار راهگشا باشد. کودک فقط آنچه را می‌بیند، قبول دارد و نمی‌توان به سادگی به او گفت خدا نادیدنی است و همه جا هست بنابراین بهترین روش برای آشنا کردن کودک با خدا و انس و الفت گرفتن با او، استفاده از امور محسوس و ملموس است که شاعران و نویسندگان می‌توانند در قالب کتاب‌های خود به آن بپردازند. هم‌چنین سخن گفتن از صفات خدا مانند مهربانی، عطوفت، بخشندگی و ترسیم چهره‌ای رحمانی از او برای کودک می‌تواند او را به خدا نزدیک کرده و پیوندی عمیق میان او و آفریدگار برقرار کند.

در کتاب «خدای من یه کاری کن» شاعر از زبان کودک خردسال با خدا حرف می‌زند و درد دل‌ها، آرزوها و دغدغه‌های کودکانه‌اش را با او در میان می‌گذارد.

خواسته‌های کودکانه از خداوند

راوی تمام شعرها، کودک است و در هر شعر یکی از خواسته‌های کودک مطرح می‌شود. خواسته‌هایی که ساده، لطیف و برگرفته از زندگی روزمره کودک هستند. در این دعاها گاهی کودک به کارهای اشتباه خود اشاره می‌کند:

خدای مهربون من

یه کاری کن

دستای من

رو دیوار اتاق من

درخت و خونه نکشن

خورشید و ماه

ستاره رو

هی دونه دونه نکشن

و گاهی به سادگی از دوست نداشتن طعم یک غذا می‌گوید:

خدای مهربون من

یه کاری کن

وقتی دارم سوپ می‌خورم

هویج اون مزه‌ی بستنی بده تو دهنم

تا دیگه من غر نزنم

و دعا برای اینکه در پارک برای چیدن گل‌ها وسوسه نشود. البته با شیطنتی کودکانه:

خدای مهربون من

یه کاری کن

دستای من

تو پارکا بی‌ادب نشن

تا که یه گل رو می‌بینن

از روی شاخه نچینن!

دعاهای کودکانه حتی گاهی از این هم فراتر می‌رود و نگرانی کودک را برای طبیعت و محیط زیست بیان می‌کند. دعا برای تمیز بودن دریاها که خانه‌ی ماهی و لاک پشت و نهنگ است یا دعا برای بارش باران و جان گرفتن درخت‌ها و گل‌ها …

ترسیم دنیای ساده کودکان

خواندن این کتاب به کودکان می‌آموزد که آن­ها هم می‌توانند همین قدر راحت و صمیمانه با خدا حرف بزنند، درد دل کنند و آرزوهایشان را به او بگویند.

دنیای رنگارنگ بچه‌ها، ساده و پاک و بی‌آلایش است و نزدیک شدن به این دنیا برای بزرگسالان کار آسانی نیست؛ اما طیبه شامانی در این کتاب تلاش کرده تا با زبانی ساده و و لطیف دنیای کودکانه را به تصویر بکشد. زبان شاعرانه و تاثیرگذار این کتاب، همراه با رگه‌هایی از شیطنت کودکانه، قلب مخاطب را از عشق و صمیمیت نسبت به خدای مهربان سرشار می‌کند و البته تصویرگری‌های نیلوفر برومند هم بر زیبایی و لطافت کتاب افزوده است.

کتاب «خدای من یه کاری کن» در 24 صفحه و با قیمت 35000 تومان از سوی انتشارات «نبات» منتشر شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار