موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
243194
۰۳ اسفند ۱۴۰۰

کنترل اصولی کودکان در فضای مجازی با تولید مرورگر مخصوص

یک پژوهشگر رسانه گفت: از جمله مواردی که موجب کنترل اصولی کودکان در استفاده از فضای مجازی می‌شود، تولید مرورگرهای مخصوص کودکان است.

به گزارش کودک پرس ،محمدباقر سپهری اظهار کرد: با این مرورگرها، کودکان می‌توانند با هدایت والدین فقط از مسیر مورد تأیید استفاده کنند که باید مطالب و متون آن هم در حد کودکان مثل فیلم‌های کارتونی، نقاشی، بازی‌های کودکانه باشد.

وی تشریح کرد: با این وضعیت می‌توان امیدوار بود که مفاهیمی همچون پرخاشگری، خشونت، موضوعات جنسی و… در آن وجود ندارد و کودکان در حد و اندازه سنی خود مطلب دریافت می‌کنند.

سپهری اضافه کرد: در واقع دسترسی به اطلاعاتی که از ظرفیت‌های ذهنی و فکری کودکان فراتر است می‌تواند ایجاد استرس و اضطراب کند برای مثال وقتی یک کودک با مسائل جنسی آشنایی ندارد وقتی با مفاهیم و مطالب جنسی (عکس، فیلم و..) روبرو می‌شود چون در بک‌گراند ذهنی‌اش چنین مفاهیمی وجود ندارد بنابراین نمی‌تواند در طبقه‌بندی ذهنی‌اش آن را قرار دهد و چون به بلوغ جنسی نرسیده و حس و نیاز درونی ندارد ممکن است که مفهوم ذهنی خدشه‌دار از مسائل جنسی شکل گیرد یا به بلوغ زودرس برسد یا به سردمزاجی دچار شده و روابط جنسی آینده را خراب‌تر کند که دلیل اصلی دستیابی به اطلاعات در زمان نامناسب و پیش از موعد سنی بوده است.

وی با بیان اینکه مسائلی هم که زمینه و تکست آنها پرخاشگرانه است با استفاده از فضای مجازی می‌تواند آسیب زیادی به کودک وارد کند، ادامه داد: مشاهده درگیری خیابانی و نزاع‌ها می‌تواند ذهن کودک را درگیر خودکرده و در تقویت روحیه پرخاشگری بسیار تأثیرگذار باشد.

فضای مجازی چگونه کودکان را پرخاشگر می‌کند؟

سپهری تشریح کرد: دیدن صحنه‌های پرخاشگرانه به‌صورت مکرر باعث کاهش اضطراب شده و می‌تواند در مدت کوتاهی، کودک خود را با پرخاشگری‌ها همانندسازی کرده و صحنه‌هایی را که قبلاً دیده در برابر دیگران اجرا کند که در این صورت یا به دیگران آسیب می‌رساند یا خودش آسیب خواهد دید.

این پژوهشگر رسانه تصریح کرد: مورد دیگر به مسئله خواب کودکان مربوط می‌شود و آن زمانی است که کودک دیروقت می‌خوابد و اگر در فضای مجازی باشد طبیعتاً مشکل دوچندان می‌شود.

وی با بیان اینکه این مسئله در رشد جسمی و سلامتی به‌شدت ایجاد مشکل می‌کند، بیان کرد: این‌گونه کودکان به‌راحتی عصبی می‌شوند، زودرنج هستند و افزایش قد آنها کمتر می‌شود، معمولاً از افسردگی و اضطراب رنج می‌برند و بدنشان مختل می‌شود بنابراین در این زمینه والدین باید بسیار حساس باشند و از راه‌های مختلف تشویقی یا محروم کردن استفاده کنند و فرزندان خود را مجبور به خوابیدن در ساعت‌های معمول بکنند.

به گفته سپهری، خانواده اصولاً باید تا ۱۲ سالگی دسترسی کودک به فضای مجازی خصوصاً شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و پیج‌های بزرگسالان، فیلم و سریال‌ها و … کنترل کنند و بعد از آن تا ۱۸ سالگی با نظارت و کنترل پیش بروند و بعد از ۱۸ سالگی امکان کنترل تقریباً باید به صفر برسد چرا که ادامه نظارت و کنترل آسیب شدیدی بر رابطه والدین و فرزندان وارد خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار