242892
۱۹ بهمن ۱۴۰۰

چه تعداد از کودکان مبتلا به اُمیکرون به آی سی یو رفته‌اند؟

از والدین و خانواده می خواهیم که به محض شروع علائم کرونا، به ویژه در کودکانی که سن کمتری دارند، بیماری را آسان نگیرند و سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند تا وضعیت کودک بررسی شود .امیکرون کودکان را نیز درگیر می کند و در این شرایط خود درمانی عوارض بیشتری به همراه دارد.

به گزارش کودک پرس ،خبر کوتاه است اما نگرانی عمیقی را در بین والدین به وجود آورد. تخت های بیمارستان های کودکان در 4 روز گذشته به سرعت با بیماران کم سن و سالی که مبتلا به امیکرون شده اند اشغال شده است. پزشکان می‌گویند بسیاری از والدین با شروع علائم این بیماری در کودک آن را جدی نمی‌گیرند و به همین دلیل آن‌ها با علائم جدی‌تر در بیمارستان بستری می‌شوند.

اغلب بستری شدگان 6 ساله هستند

رییس بیمارستان علی اصغر با اشاره به اینکه از مجموع یک سوم تخت‌هایی که توسط کودکان مبتلا به اُمیکرون اشغال شده، حدودا 15 الی 17 در صد آن ها در آی سی یو هستند، می‌گوید: «علائم اُمیکرون عمدتا با قرمزی چشم، آبریزش بینی، گلو درد و ترشح پشت حلق، سردرد و گرفتگی صدا خودش را نشان می‌دهد.»

«دکتر فرهاد ابوالحسن چوبدار »با بیان اینکه اغلب موارد ابتلای کودکان به اُمیکرون در سنین 6 سال هستند از پیامد های واکسینه نشدن کودکان می‌گوید: «متاسفانه با افزایش موارد ابتلا در مواردی کودکان نیز بستری می‌شوند. احتمالا این موضوع به این دلیل است که این گروه سنی واکسینه نشده‌اند و بخش دیگر هم به این مربوط  است که تعداد زیادی از آنها در مهدها نگهداری می‌شوند که احتمال سرایت در آن ها بالاست.»

خوشبختانه با وجود افزایش آمار کودکان مبتلا به امیکرون در این بیمارستان کودکی بر اثر این بیماری فوت نشده است:«بیش از 60 تا 70 درصد از مراجعین سرپایی ما مشکوک به کووید و حداقل یک سوم بیماران بستری در بیمارستان علی اصغر، مبتلا به کرونا هستند. خوشبختانه ما فوتی ناشی از کرونا در دو هفته اخیر نداشته‌ایم.»

17 درصد از بستری شدگان در آی سیو هستند

رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر (ع) از آمار کودکان بستری شده در بخش مراقبت های ویژه می گوید: «از مجموع یک سوم تخت‌هایی که توسط کودکان مبتلا به اُمیکرون اشغال شده، حدودا 15 الی 17 در درصد آنها در آی سی یو هستند. برخی از این ها نوزادان هستند و در ماه اول تولد قرار دارند و برخی هم اطفال بین یک ماه تا 12 ساله هستند.»

ضرورت توجه بیشتر به بیماران زمینه ای

روند صعودی مبتلایان به امیکرون زنگ خطر آغاز یک پیک جدید را به صدا در آورده است. دکتر چوبدار در این باره می گوید: برخی کودکان مبتلا به بیماری‌های تنفسی به اُمیکرون مبتلا می‌شوند. وضعیت جسمانی این دسته از کودکان وخیم‌تر است. همچنین از طرف دیگر ابتلای کودک به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، سیستم عصبی مرکزی و متابولیک و غدد منجر به بدحال تر شدن آن ها می‌شود. به همین دلیل ضرورت دارد که بیش از پیش از کودکانی که مبتلا به بیماری زمینه ای هستند مراقبت به عمل آید. نسبت به هفته‌های قبل افزایش ابتلا را می‌بینیم و در بازوی صعودی منحنی هستیم که در نهایت به پیک خواهد رسید. یعنی احتمالا در دهه اول اسفندماه به پیک برسیم و بعد از آن به بازوی نزولی این منحنی خواهیم رسید.»

شناسایی علائم دلتا و امیکرون در کودکان

رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر در خصوص تفاوت علائم دلتا و اُمیکرون در کودکان می‌گوید: «علائم کرونای دلتا بیشتر درگیری سیستم تنفسی تحتانی بود و ریه‌ها درگیر می‌شد. اما درگیری اُمیکرون در قسمت ریه‌ها کمتر است و بیشتر در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی یعنی حلق و حنجره و سینوس‌ها، مخاط بینی، مخاط دهان و چشم مشاهده می‌شود. بنابراین علائم اُمیکرون عمدتا با قرمزی چشم، آبریزش بینی، گلو درد و ترشح پشت حلق، سردرد و گرفتگی صدا نمایان می‌شود.» لازم است که والدین در این روزها بیش از پیش وضعیت گوارش کودکان را بررسی کنند: « علائم گوارشی در اُمیکرون نسبت به دلتا کمتر است اما تهوع و استفراغ با اُمیکرون هم دیده می‌شود اما شدت آن نسبت به دلتا کمتر است.  تب نیز در بیماران مبتلا به امیکرون معمولا 24 ساعت تا 48 ساعت طول می‌کشد، این تب معمولا خفیف است و با استامینوفن درمان می‌شود در حالی که تب‌های ناشی از دلتا خیلی مقاوم بودند و حتی به داروهای تب‌بر تزریقی هم مقاومت نشان می‌دادند و حتی گاهی به چندین داروی تب‎بر نیاز می‌شد که تب کودک کنترل شود.»

فعلا کمبود تخت نداریم

رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر (ع) با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود تخت برای پذیرش و بستری کودکان نداریم، می گوید: «با اینکه بسیاری از مراقبین بهداشتی ما از پرستار، خدمات و پزشکان و غیره، به شدت در معرض کرونا قرار گرفته‌اند و بسیاری از تخت‌های بیمارستان اشغال شده، اما تمام تلاش خود را برای خدمت رسانی انجام می‌دهیم. مشکل اصلی ما کمبود پرسنل و کادر درمان است زیرا اگر کادر درمان مبتلا شوند باید از چرخه خارج و حداقل 5 روز قرنطینه شوند و سپس به محل کار برگردند تا خودشان عامل انتقال بیماری نباشند.»

علائم را نادیده نگیرید

امیکرون با علائم بسیار ساده بروز پیدا می کند.رییس بیمارستان علی اصغر در این باره می گوید:« آموزش خانواده‌ها نسبت به علائم بیماری و مراقبت‌های لازم خیلی بهتر  شده و معمولا قبل از بدحال شدن کودکانشان مراجعه می‌کنند. ما نیز تلاش می‌کنیم که آنها را به صورت سرپایی درمان کنیم. از والدین و خانواده می خواهیم که به محض شروع علائم کرونا، خصوصا هر چه قدر سن بچه کمتر باشد، بیماری را آسان نگیرند و سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند تا وضعیت کودک بررسی شود و  در این شرایط از خود درمانی پرهیز داشته باشند.»

مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک ممنوع!

چوبدار  نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک برای کودکان هشدار می‌دهد: «کرونا بیماری ویروسی است و خانواده‌ها نباید خودسرانه به کودکی که به کرونا مبتلا شده آنتی بیوتیک بخورانند چون اثری روی ویروس ندارد و باعث می‌شود اگر عفونت‌های میکروبی هم روی ویروس بنشیند، مقاومت بیشتری ایجاد شود.»

رئیس بیمارستان کودکان علی اصغر (ع) در باره پیشگیری از این بیماری در کودکان  می گوید: «خانواده‌ها این روزها مایعات فراوان خصوصا مایعات حاوی ویتامین سی مانند آب پرتقال، آب لیموشیرین و آب گوجه فرنگی را در تغذیه کودک قرار دهند همچنین شستن دست‌ها، اجتناب از حضور در محل‌های شلوغ و استفاده از ماسک را جدی بگیرند تا شاهد کمتر شدن ابتلای کودکان به این ویروس مسری شویم.»

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار