24190
۲۸ شهریور ۱۳۹۶

داستان های برگزیده کودکان فارسی زبان دنیا

جشنواره بین المللی داستان کودک انگشت جادویی با معرفی برگزیدگان خود از میان فارسی زبانان جهان به کار خود پایان داد؛ جشنواره ای که در دوره چهارم برگزاری خود با موضوع صلح، برای نخستین بار عنوان بین المللی به خود گرفت.

به گزارش کودک پرس ،معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شامگاه دوشنبه در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: فرزندان و نسل جدید در استان فارس باید با گذشته پر افتخار این استان در زمینه های مختلف ادبی آشنا شوند.

مهدی امیدبخش افزود: نام شیراز با ادبیات و داستان و بزرگانی در زمینه های مختلف ادبیات مانوس است و همواره این استان و شهر بر ادبیات جهان و ایران تاثیرگذار بوده است.
وی افزود: برای حفظ قدمت و غنای ادبی استان فارس باید کودکان و نوجوانان این استان با فرهنگ و ادبیات گذشته آشنا شوند و با استفاده از ابزارهایی مانند کتاب این فرهنگ به آنها منتقل شود.
امیدبخش اظهارداشت: نسل جدید زمانی می تواند از تاریخ ادبی این استان را حراست و آن را انتقال دهد که به خوبی با آن آشنا شده و آموزش های لازم را فرا گرفته باشد.
دبیر جشنواره بین المللی داستان کودک انگشت جادویی نیز گفت: این جشنواره در چهارمین دوره برای نخستین بار به صورت بین المللی و با فراخوان آثار کودکان از کشورهای فارسی زبان برگزار شد.
الهام مزارعی افزود: در این دوره از جشنواره 245 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این تعداد، 37 اثر به مرحله نیمه نهایی و 13 اثر به عنوان آثار برگزیده شناخته شده است.
وی اظهار کرد: این جشنواره در سه گروه سنی هشت تا 12 سال، 12 تا 18 سال و بزرگسال و امسال برای نخستین بار به صورت بین المللی و با تعریف مخاطبان از کشورهای فارسی زبان برگزار شد.
دبیر جشنواره بین المللی داستان کودک انگشت جادویی با بیان این که ‘تلاش ما رساندن پیام صلح کودکان به مردم جهان است’، ادامه داد: امسال نویسندگان کشورهایی از جمله ایران، هند، امارات، ترکیه و افغانستان دراین جشنواره شرکت کردند.
مزارعی اظهار کرد: قصه هایی از صلح با خویشتن ، صلح با طبیعت ، صلح با همنوع ، صلح با حیوانات ، صلح با کره زمین ، صلح با آسمان آبی و … موضوع های تعیین شده در فراخوان این جشنواره برای ارسال آثار بود.
در این آیین، ١٣ برگزیده چهارمین جشنواره بین المللی داستان کودک انگشت جادویی تجلیل شدند.
در بخش بزرگسال این رویداد رقابتی داستان ‘دال دال در جستجوی ناخدا کوتی’ نوشته ساره سامی از سروستان فارس به مقام اول دست یافت و داستان ‘آهنگ هندی’ نوشته عطیه خراسانی از زاهدان مقام دوم را کسب کرد.
در این بخش، از داستان های ‘غول بیابونی’ نوشته لیلا باقی پور از تهران، ‘کیف پول’ نوشته قاسم علی نژادیان از فولادشهر اصفهان و ‘چشمه’ نوشته علی کلانتری فرد از کشور ترکیه تقدیر شد.
همچنین در بخش سنی هشت تا ١٢ سال داستان ‘تپلستان’ نوشته شنتیا خادمی از شیراز مقام اول را کسب کرد. در این بخش، داستان های ‘مترسک» نوشته دنیا اسکندرزاده از تهران، ‘صلح با حیوانات’ اثر محمدجواد خرمی زاده و ‘نسل غلط گیر’ نوشته فاطمه انجوی نژاد از شیراز تقدیر شدند.
در بخش ١٢ تا ١٨ سال نیز داستان ‘آخرین بازمانده پشغالی’ نوشته مهتا سلیمی از قزوین جایزه نخست را دریافت کرد و مقام دوم این بخش به داستان ‘همه چیز از یک مداد شروع شد’ نوشته یگانه محقق از کشور افغانستان موفق به دریافت جایزه شد.
در این بخش نیز از ‘قبرستان درخت’ نوشته مینا وطن خواه از بندرعباس، ‘میراث جادوگر’ نوشته محدثه گوایی از شهرستان مرودشت قدردانی شد.

 

 

منبع:خبرگزاری جمهموری اسلامی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار