موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
241240
۱۵ آبان ۱۴۰۰

پنتاگون از قاتلان کودکان افغانستان حمایت کرد

در ادامه سیاست کشتار و مسئولیت ناپذیری و دوگانگی حقوق بشر آمریکایی، پنتاگون بعد از تحقیق دوباره درباره حمله پهپادی هفت شهریور به کابل که به کشته شدن ده غیرنظامی شامل هفت کودک انجامید، ادعا کرد که در این حمله هیچ «قصور مجرمانه» صورت نگرفته است.

به گزارش کودک پرس ،بازرس کل نیروی هوایی آمریکا گفت، بررسی پنتاگون از حمله پهپادی ۲۹ آگوست (هفتم شهریورماه) در کابل پایتخت افغانستان که منجر به کشته شدن ده غیرنظامی از جمله کودکان شد، نشان داد که هیچ نقضی از قوانین جنگی صورت نگرفت اما «اشتباهاتی در اجرای» دستورالعمل‌ها مشاهده شد.سپهبد «سامی دی سعید» در جمع به خبرنگاران مدعی شد که اختلالات ارتباطی و مسائل مربوط به نحوه شناسایی و تایید هدف بمباران توسط مقامات آمریکایی، «متاسفانه منجر به تلفات غیرنظامیان شد».

طبق نتیجه تحقیقات بازرس کل نیروی هوایی آمریکا، حمله پهپاید به غیرنظامیان در کابل اشتباه ناشی از سوء رفتار یا سهل انگاری نبوده و او اتخاذ اقدامات انضباطی علیه مسببان آن را توصیه نمی‌کند.

پنتاگون در ابتدا از هدف‌گیری حمله پهپاید کابل به‌عنوان یک «حمله درست» دفاع کرد و گفته بود که این حمله برای مقابله با یک حمله تروریستی شاخه خراسان داعش انجام شد اما بعدا اعلام کرد که فرماندهان نظامی به اشتباه تصور کردند راننده تویوتا کرولا سفید رنگ عامل داعش بود.اظهارات بازرس نیروی هوایی آمریکا در شرایطی مطرح شد که پیشتر تحقیقات فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نشان داد که در نتیجه حمله پهپادی ۲۹ آگوست (هفت شهریور) یکی از کارمندان امدادی و ۹ نفر از اعضای خانواده وی کشته شدند.«کنت مک‌کنزی» فرمانده ترویست‌های سنتکام اعلام کرد که در حمله پهپادهای آمریکایی هیچکدام از جنگجویان «داعش خراسان» کشته نشدند و در این حمله ۱۰ غیرنظامی کشته شده‌اند.

در این میان دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا خروج از افغانستان را تسلیم شدن توصیف کرد و بر ادعاهای خود درباره تقلب در انتخابات سال گذشته اصرار کرد.او در ادامه گفت: «صدهانفر در طول این به‌اصطلاح خروج کشته شدند. فکر می کنم هرگز در تاریخ کشورمان پایین‌تر از این نقطه قرار نگرفته‌ایم».
لازم به ذکر است در نتیجه حملات خشونت‌بار در افغانستان طی ۳ ماه گذشته، بیش از ۴۰۰ غیرنظامی جان باخته و نزدیک به ۵۲۰ تن دیگر زخمی شدند. مسئولیت این حملات را داعش بر عهده گرفته است.

خبر دیگر از افغانستان آنکه سرپرست وزارت خارجه طالبان در دیدار مقام ارشد سازمان ملل گفت که نیاز است ذخایر مالی افغانستان برای بیرون رفت از وضعیت نابه‌سامان اقتصادی این کشور آزاد شود.

«امیرخان متقی»، سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در دیدار با «آنتونیو ویتورینو»، رییس عمومی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد گفت که برای رسیدگی به مشکلات اقتصادی افغانستان، پول‌های مسدود شده باید آزاد شود.«ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در رشته توئیتی نوشت که این دیدار صبح روز پنج‌شنبه، سیزدهم آبان صورت گرفته است.

به گفته او، آنتونیو ویتورینو، رییس عمومی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد متعهد شد که با شروع زمستان، این نهاد به خانواده‌های فقیر و نیازمند، سرپناه، پوشاک و موادهای مورد نیاز کمک خواهد کرد.ویتورینو در ادامه تاکید کرد که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به کارهای خود در افغانستان ادامه خواهد داد.از سوی دیگر، ذبیح‌الله مجاهد گفت که در این دیدار، امیرخان متقی به رییس عمومی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تأکید کرده که برای حل بحران اقتصادی افغانستان، پول‌های مسدود شده باید آزاد شود. لازم به ذکر است صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، روند ثبت نام معلمان مدارس دختران و پسران در افغانستان را آغاز کرده و اعلام کرد هرچه زودتر حقوق آنها می‌پردازد.

به دنبال شکایت معلمان افغانستان از پرداخت‌نشدن حقوق خود، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد که حقوق این معلمان را به‌صورت مستقیم به خودشان پرداخت می‌کند. «ژانت وگلار»، رییس آموزش یونیسف به خبرگزاری رویترز گفت که آن‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند تا در روند پرداخت حقوق آموزگاران، طالبان هیچ دخالتی نداشته باشند.وگلار افزود که بهترین راه برای حمایت از آموزش دختران در افغانستان، ادامه‌ حمایت از مدارس و معلمان آن‌ها است. او از حامیان این صندوق خواسته است که کودکان افغانستان را ناامید نکنند.از سویی دیگر نیز، در گزارش رویترز آمده است که خدمات عمومی در افغانستان ، به‌ویژه بهداشت و آموزش با بحران مواجه است و بسیاری از دولت‌ها کمک‌های مالی خارج از کمک‌های بشردوستانه را نیز قطع کرده‌اند. این درحالی است که مدارس در حدود ۳۰ ولایت افغانستان هنوز به‌روی دختران بالاتر از کلاس ششم باز نشده و معلمان در سراسر این کشور از پرداخت‌نشدن حقوق خود شکایت دارند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار