موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
241025
۰۴ آبان ۱۴۰۰

کودک بیمار مبتلا به سرخک می تواند به 18 نفر بیماری را انتقال دهد

رئیس مرکز بهداشت خاش گفت: هر کودک بیمار مبتلا به سرخک در طول دوره سرایت پذیری بیماری می تواند ۱۸ نفر را مبتلا کند.

به گزارش کودک پرس ،علی نقی زاده رئیس مرکز بهداشت خاش در نشست با مراقبین سلامت مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاه‌های سلامت با اشاره به تقویت طرح ضربتی واکسیناسیون دانش آموزان، از ارتقا آمادگی برای اجرای کمپین واکسیناسیون تکمیلی سرخک در شهرستان‌های خاش و تفتان همزمان با اجرای این طرح در جنوب شرق کشور خبر داد و گفت: با توجه به سرایت پذیری شدید این بیماری، به طوری که هر کودک بیمار در طول دوره سرایت پذیری بیماری می‌تواند حتی تا ۱۸ نفر را نیز مبتلا کند از جمله دلایل ضرورت اجرای واکسیناسیون تکمیلی سرخک است.

علی نقی زاده ادامه داد: با توجه به شیوع گسترده بیماری سرخک در افغانستان و پاکستان و تردد و تبادل جمعیتی بالا با این کشور‌ها و به تبع آن، کشف و شناسایی مواردی از این بیماری در اکثر شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان، ضرورت دارد هر چه سریعتر نسبت به واکسیناسیون تکمیلی کودکان ۹ ماه تا ۷ سال اقدام کنیم تا از شیوع بیشتر بیماری در استان جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: این عملیات از هشتم لغایت بیست و یکم آبان ماه به صورت فعال با مراجعه خانه به خانه بهورزان در روستا و غیرفعال در شهر انجام خواهد شد. لازم است والدین برای انجام واکسیناسیون تکمیلی سرخک کودکان، بصورت حضوری به پایگاه‌های سلامت شهری مراجعه نمایند

به گفته رئیس مرکز بهداشت خاش عملیات کمپین واکسیناسیون تکمیلی سرخک جهت کلیه کودکان ایرانی و غیرایرانی در شهر، حاشیه شهر، روستا‌ها و حتی جمعیت عشایر توسط تیم‌های سیار به صورت رایگان انجام خواهد شد. در مناطق شهری والدین بایستی کودکان خود را به پایگاه‌های بهداشتی آورده و نسبت به واکسیناسیون آن‌ها اقدام کنند؛ به دلیل اینکه در مناطق شهری واکسیناسیون به صورت پاسیو و غیرفعال اجرا خواهد شد.

وی افزود: ابتلا به سرخک در کودکان می‌تواند عوارض زیادی مثل عفونت مغز و گوش و ذات‌الریه‌های شدید و… حتی مرگ را به همراه داشته باشد لذا به تبلیغات جعلی گروه‌های ضدواکسن، توجه نکرده و واکسیناسیون فرزندان خود را به تاخیر نیاندازید، تب بالا، سرفه، آبریزش بینی، چشم‌های قرمز، ورم ملتحمۀ چشم و بثورات جلدی ۳تا ۵ روز پس از شروع دیگر علائم، از نشانه‌های بیماری سرخک می‌تواند باشد. در صورت مشاهده این علائم، به پزشک مراجعه کنید

مهندس نقی زاده گفت: چنانچه واکسن MMR یک سالگی یا ۱۸ ماهگی فرزندتان را به هر دلیلی به تاخیر انداخته‌اید، هرچه سریع‌تر برای دریافت رایگان این واکسن، به خانه بهداشت، پایگاه سلامت یا مرکز خدمات جامع سلامت محل سکونت مراجعه کنید، آمار‌ها بیانگر افزایش چند برابری ابتلا به سرخک در سیستان و بلوچستان است و تلاش می‌کنیم با مشارکت مردم به پوشش صد درصدی واکسن سرخک دست یابیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار