موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
238543
۲۷ تیر ۱۴۰۰

3 کمیسیون مجلس برای حل معضل «سگ‌‌گردانی» اعلام آمادگی کردند

نمایندگان عضو سه کمیسیون تخصصی مجلس شورای اسلامی، از آمادگی این کمیسیون‌ها برای بحث و چاره‌اندیشی برای مقابله با معضل سگ‌گردانی و تهدید امنیت شهروندان بویژه کودکان، خبر دادند.

به گزارش کودک پرس ،در هفته‌های اخیر موضوع «سگ‌گردانی در معابر و پارک‌ها» دوباره در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور جدی شده و دیدگاه‌های مختلفی هم درباره این موضوع مطرح می‌شود.

این مسئله وقتی بحث‌برانگیزتر و چالشی‌تر شد که خبر تصویب فوریت طرحی در شورای شهر تهران به گوش رسید که بر اساس آن، «سگ‌گردانی در محل بازی کودکان در پارک‌ها و بوستان‌ها ممنوع می‌شود»! به دنبال انتشار این خبر، این سوالات در فضای جامعه دست به دست چرخید که آیا اساسا محل بازی کودکان در پارک‌ها و بوستان‌ها محدود به یک یا دو نقطه است که کودکان را در آنجا محصور کنیم و در سایر نقاط پارک و بوستان شاهد جولان سگ‌ها باشیم؟! علاوه بر آن، تکلیف عموم شهروندانی که به صورت خانوادگی و برای استفاده از طبیعت و هوای پاک بوستان‌ها به این اماکن مراجعه می‌کنند و لزوما از زمین بازی کودکان هم استفاده نمی‌کنند، چیست؟ همچنین این سوال مطرح است که آیا خطر جولان سگ‌های کوچک و بزرگ، محدود به پارک‌هاست و خطر حمله آنها یا آسیب‌های بهداشتی آنها در خیابان‌ها و معابر عمومی وجود ندارد؟

«حمله مرگبار یک سگ قلاده‌دار به یک دختربچه در لواسان» و ناتوانی صاحبش در کنترل حیوان، «حمله سگ خانگی به یک زن باردار در اصفهان و زایمان زودرس و پرخطر این خانم» و نیز «قتل یک جوان بیست و چند ساله توسط صاحب یک سگ در اصفهان که برای حفاظت از خواهرزاده‌اش به سمت سگ رها شده سنگ پرتاب کرده بود»، فقط نمونه‌هایی از خبرهای تکان‌دهنده دو سال اخیر در خصوص خطرات و معضلات ناشی از این رفتار ضداجتماعی بوده و این سوال را پیش آورده است که وظیفه مسئولان در قبال این مسئله چیست؟

در تماس با اعضای هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، سیدجلیل میرمحمدی نایب رئیس اول کمیسیون، از بحث و بررسی بر سر این موضوع در نشست فردا عصر این کمیسیون خبر داد.

عضو کمیسیون اجتماعی: رواج سگ‌گردانی، عادی نیست/ موضوع را پیگیری می‌کنیم

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با بیان اینکه سگ‌گردانی یک حرکت فرهنگی حساب شده است که از سوی عده‌ای در جامعه ما ترویج می‌شود، اظهار داشت: این نکته که مراقب حیوانات باشیم و به حقوق آنها احترام بگذاریم، در جای خودش درست است و بحث مجزایی دارد، اما اینکه یک فرهنگ رفتاری غربی را در جامعه خودمان که یک فرهنگ ملی و دینی ممتاز دارد، ترویج کنیم همخوانی ندارد و قابل قبول نیست.

وی افزود: در جوامع غربی به دلیل اینکه نهاد خانواده آسیب دیده است و افراد تنها می‌مانند، برای جبران تنهایی خود رو به نگهداری حیوانات مخصوصا سگ می‌‌آورند اما در کشور ما ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه فرق می‌کند؛ لذا رواج پدیده سگ‌گردانی به هیچ عنوان عادی نیست که عده‌ای آن را به عنوان یک تفریح لاکچری و عجیب و غریب دنبال می‌کنند.

وی با اشاره به آسیب‌ها و خطرات سگ‌گردانی در پارک‌ها و معابر عمومی گفت:‌ مهمترین آسیب این رفتار عجیب این است که آرامش شهروندان به هم می‌ریزد و دچار وحشت می‌شوند؛ اگر مسائلی برای صاحب سگ پیش می‌آید به خودش مربوط است، ولی فضای عمومی جامعه متعلق به همه مردم است و نمی‌توان با پدیده‌هایی مانند سگ‌گردانی آرامش جامعه را به هم ریخت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: در سال‌های اخیر نمونه‌هایی مانند حمله سگ به یک کودک در لواسان یا حمله سگ به زن باردار در اصفهان اتفاق افتاد که آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای آنها به جا گذاشته است؛ این آسیب‌ها را چه کسی باید جبران کند؟ علاوه بر آن، پارس کردن مداوم سگ در محیط‌های آپارتمانی و شهری یک نوع استرس دائمی برای اهالی ایجاد می‌کند و آرامش آنها را سلب می‌کند؛ همچنین، معضلات بهداشتی نیز با نگهداری سگ در محیط‌های آپارتمانی و در معابر عمومی و در پارک‌ها برای مردم ایجاد می‌شود که سلامتی آنها را تهدید می‌کند.

قوانین سخت‌گیرانه در آمریکا در خصوص سگ‌گردانی

مطهری با بیان اینکه در سال 93 طرحی در مجلس برای مقابله با پدیده سگ‌گردانی در دستور کار قرار گرفته اما به نتیجه نرسیده است تأکید کرد: ما در کمیسیون اجتماعی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و آمادگی داریم در ارتباط با کمیسیون‌های تخصصی دیگر، یک قانون جامع و کامل در خصوص نحوه نگهداری از حیوانات در محیط‌های عمومی تصویب کنیم؛‌ البته از دستگاه‌هایی مانند پلیس و مراجع قضایی هم درخواست می‌کنیم خلأهای قانونی موجود و نظرات کارشناسی‌شان را به ما منعکس کنند تا طرح جامعی تهیه و در دستور کار قرار گیرد.

این نماینده مجلس یادآور شد: در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله در آمریکا قوانین سختگیرانه‌ای برای موضوع سگ‌گردانی و ضوابط آن در نظر گرفته‌اند، حالا اینکه عده‌ای در کشور ما مدعی روشنفکری باشند، اما بدون ضابطه اقدام به سگ‌گردانی کنند و آرامش شهروندان را سلب کنند قابل قبول نخواهد بود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی: آماده همکاری با کمیسیون‌‌های بهداشت و اجتماعی برای چاره‌اندیشی درباره سگ‌گردانی هستیم

حجت‌الاسلام مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی فارس، در خصوص معضل سگ‌گردانی در معابر عمومی و پارک‌ها و بوستان‌ها و اعتراض شهروندان به این رفتار، اظهار داشت: این موضوع در کنار سایر مسائل و معضلات باید در اندازه خودش مورد بررسی قرار بگیرد و به صورت واقعی و به دور از کوچک‌نمایی یا بزرگنمایی، با آن مواجه شویم.

وی افزود: در ارتباط با این مسئله باید متناسب با فرهنگ بومی و اصالت‌های جامعه ایرانی و اسلامی تدبیر شده و همه ابعاد آن به طور دقیق در نظر گرفته شده و به دور از هیجان‌های اجتماعی و احساسات مخرب تصمیم‌گیری شود.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه معضل سگ‌گردانی یک مسئله تک‌بعدی نیست و باید به همه ابعاد آن توجه شود، گفت: هرچند در لایه‌هایی از اجتماع مانند نگهبانی از اماکن یا گله‌داری، نگهداری سگ ایرادی ندارد و البته همان نیز باید در چارچوب ضوابط مشخص و بدون آسیب رساندن به دیگران انجام شود، اما سگ‌گردانی بی‌ضابطه در معابر و پارکها و بوستان‌ها آسیب‌هایی همچون نقض حقوق شهروندان به ویژه کودکان و آسیب رساندن به آنها و نیز خطرات بهداشتی و محیطی دارد؛ مخصوصا در محیط‌هایی مانند برخی پارک‌ها و بوستان‌ها عملا این مکان‌ها تبدیل به محل جولان و جمع شدن سگها و دیگران حیوانات خانگی می‌شود و این سؤال وجود دارد که آیا این اجتماع حیوانات در داخل یک پارک یا بوستان و بقایای غذا و فضولات آنها عامل نشر بیماری نمی‌شود؟!

نصیرایی با تأکید بر اینکه باید برای حل این معضل از تجربه‌های مفید دنیا بهره بگیریم و به زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه خودمان نیز توجه کنیم تصریح کرد: نمایندگان مجلس در هر موضوعی که خلأ قانونی وجود داشته باشد آمادگی ورود دارند،‌ در این مسئله هم ما در کمیسیون فرهنگی این مساله را ابتدائا مورد بررسی قرار می‌دهیم و در ادامه آمادگی داریم با همکاری‌های مشترک با کمیسیون اجتماعی و بهداشت درمان طرح جامعی در خصوص سگ‌گردانی آماده کنیم.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار