موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
238518
۲۷ تیر ۱۴۰۰

معابر به نام بزرگان ادبیات کودک و نوجوان ایران نامگذاری می شود

رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران، دیروز در واکنش به اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری تهران درخصوص نامگذاری معابر به نام بزرگان ادبیات کودک و نوجوان ایران، گفت: کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران، بنا به پیشنهاد نهادها، سازمان‌ها، مراکز علمی و فرهنگی، مجامع دانشگاهی، شورایاری‌ها و دیگر مراکز مرتبط و درنهایت با رأی اعضای شورا، نسبت به نامگذاری معابر و خیابان‌های شهر اقدام می‌کند.

به گزارش کودک پرس ،رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران، دیروز در واکنش به اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری تهران درخصوص نامگذاری معابر به نام بزرگان ادبیات کودک و نوجوان ایران، گفت: «کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران، بنا به پیشنهاد نهادها، سازمان‌ها، مراکز علمی و فرهنگی، مجامع دانشگاهی، شورایاری‌ها و دیگر مراکز مرتبط و درنهایت با رأی اعضای شورا، نسبت به نامگذاری معابر و خیابان‌های شهر اقدام می‌کند.

درخصوص نامگذاری معابری به اسم بزرگان ادبیات کودک و نوجوان ایران، مانند جبار باغچه‌بان، مهدی آذریزدی، صمد بهرنگی و هوشنگ مرادی‌کرمانی هم پیشنهاداتی از سوی افراد و نهاد‌های فرهنگی مانند دفتر شعر جوان (که جمعی از چهره‌های مطرح ادبیات کودک و نوجوان کشور آن را اداره می‌کنند)، به شورا رسید که بنا به ارتباطی که بین این بزرگان و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد، ۴ خیابان روبه‌روی این محل که صاحب عناوین اول، سوم، پنجم و هفتم بود، به نام آن‌ها نامگذاری شد.»
محمدجواد حق‌شناس ادامه داد: «پیش از این کمیسیون نامگذاری شورای پنجم شهر تهران، در تکریم و بزرگداشت چهره‌های مطرح ادبیات، فرهنگ و هنر کودک و نوجوان کشور، معابری را به نام‌های عباس یمینی‌شریف، نادر ابراهیمی، مصطفی رحماندوست، احمدرضا احمدی، توران میرهادی، قیصر امین‌پور، پروین دولت‌آبادی، عباس کیارستمی و… نامگذاری کرده است.»
او در پایان از هیأت تطبیق فرمانداری خواست تا برای شورای شهر در انجام وظایف قانونی ناشی از اختیارات مصرح در قانون مانع‌تراشی نکند.
مهدی آذریزدی: نویسنده‌ای که عنوان پرتیراژترین نویسنده کودک و نوجوان را به‌خود اختصاص داده و چند نسل با کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوبِ» او خاطره‌ها دارند. او همچنین به «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» شهرت دارد.
جبار باغچه‌بان: از راهگشایان و پیشگامان ادبیات کودک در ایران، بنیانگذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در تبریز و نخستین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران است. آثار باغچه‌بان از شورای جهانی کتاب کودک، عنوان بهترین کتاب‌های کودک را به‌دست آورده‌اند.
صمد بهرنگی: معلم، داستان‌نویس کودکان و نوجوانان، مترجم و محقق فولکلور آذربایجانی که نیازی به معرفی ندارد و همه ایرانیان او را با کتاب مشهورش «ماهی سیاه کوچولو» می‌شناسند. این کتاب و چند کتاب دیگرش ازجمله «اولدوز و کلاغ‌ها»، «یک هلو هزار هلو» و «افسانه‌های آذربایجان» باعث شهرت او شده‌اند.
هوشنگ مرادی‌کرمانی: عمده شهرت او به‌خاطر نگارش «قصه‌های مجید» است. این داستان و بسیاری دیگر از کتاب‌های او به فیلم تبدیل شده‌اند. آثار هیچ‌کدام از داستان‌نویسان ایرانی، به‌اندازه مرادی‌کرمانی به زبان‌های دیگر در جهان ترجمه نشده است. جوایز ملی و بین‌المللی مرادی‌کرمانی برای آثارش بیش از هر داستان‌نویس دیگر ایرانی است.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار