موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2179
۲۹ مرداد ۱۳۹۵

هفته هجدهم بارداری

مطالب آموزنده و مفید که مادر باید در هفته ی هجدهم بارداری خود بداند.

وضعیت بدن مادر در هفته هجدهم

 

3213

 

اضافه وزن شما در این هفته به ۴ تا ۶ کیلوگرم می‌رسد. در صورتی که بیشتر از این مقدار وزن اضافه کرده‌اید بهتر است با پزشکتان صحبت کنید. دراین زمان رحم شما به خوبی در زیر ناف احساس می‌شود همزمان که رحم شما رشد می‌کند نقطه تعادل در بدن شما تغییر می‌کند و این باعث کم تعادلی بدن شما می‌شود.

 

ممکن است هورمونی به نام «ریلکسن» در بدن شما ترشح کند که بدن شما را سست و شل می‌کند و حالت ایستادن در شما به همین دلیل با مشکل روبه‌رو می‌شود و احساس درد در ناحیه کمر می‌کنید. در سه ماه دوم بارداری فشار خون شما کاهش می‌یابد. دراین زمان سعی کنید هرگز به سرعت از جای خود بلند نشوید. چرا که ممکن است سرگیجه به همراه داشته باشد.

 

هنگام دراز کشیدن هم چون رحم به آئورت و رگ‌های اصلی دیگر فشار می‌آورد، احتمال بروز سرگیجه وجود دارد. البته کم خونی هم ممکن است حالت سرگیجه به شما بدهد. حاملگی غلظت قند خون را تغییر می‌دهد و بالا رفتن و پایین رفتن میزان قند خون می‌تواند احساس گیجی و ضعف را در پی داشته باشد.

 

مراقبتهای بارداری در هفته هجدهم

 

3215

 

* اگر احساس تیر کشیدن از ناحیه بالای رحم تا استخوان شرمگاهی را دارید نگران نباشید. عضلات در حال تغییر برای کش آمدن و باز کردن فضا برای رحم هستند. این دردها با خوابیدن به پهلو و گذاشتن کوسنی برای نگه داشتن شکم رفع می‌شوند.

 

* هرگز اجازه ندهید مشکلات و دغدغه‌های مالی، بین شما و همسرتان اختلاف ایجاد کند. صاحب فرزند شدن می‌تواند باعث فشارهای مالی زیادی شود ولی با کمی فکر و محاسبه می‌توانید برای آینده برنامه ریزی کرده و این مشکل را برطرف کنید.

 

* اگر خودتان خواهر بزرگ‌تر هستید، از تجربیات کودکی خود برای فرزند بزرگ‌ترتان تعریف کنید و او را برای داشتن خواهر یا برادری کوچک‌تر آماده کنید.

 

رژیــم غذایــی

 

3077

 

اگر چه مقادیر بسیار کم ید برای بدن لازم است اما همین مقدار کم جهت سلامت مادر و کودک ضروری است. ید کافی را می توان از طریق مصرف غذاهای دریایی دوبار در هفته یا با مصرف نمک یددار به بدن رساند. در بعضی از نواحی که آب و خاک ید خود را از دست داده اند و بنابراین موادی که در این نواحی به عمل می آیند حاوی مقادیر کافی ید نیستند، پزشک مقادیر کم ید را به خانم باردار تجویز می کند که مصرف آن باید تحت نظر پزشک صورت گیرد چون ید اضافی می تواند باعث گواتر یا بزرگ شدن غده تیروئید جنین شود.

 

مصرف سیگار در دوران بارداری

 

3075

 

هیچ مقداری از مصرف تنباکو در طی حاملگی یا در هر زمان دیگر برای زنان بی‌خطر نیست. زنانی که در عرض روز بیش از ۱۵ عدد سیگار می‌کشند شانس بیشتری نسبت به زنانی که کمتر سیگار می‌کشند برای ایجاد عوارض دارند. اما هرگونه مصرف سیگار کودک شما را در معرض خطراتی قرار می‌دهد که عبارتند از: کاهش وزن هنگام تولد، مشکلات تنفسی، ناتوانی مزمن از جمله فلج مغزی، عقب‌ماندگی ذهنی، مشکلات یادگیری، بعضی نقایص زمان تولد، تولد زودهنگام نوزاد و حتی مرگ نوزاد. همچنین سیگار ریسک عقیمی را در زنان افزایش می‌دهد و باعث حاملگی نابه‌جا یا حاملگی خارج از رحم، همچنین باعث سقط جنین و اختلالات جفت می‌شود خیلی از خطرات دیگر سیگار، که به تولیدمثل ارتباطی ندارد شامل بالابردن ریسک بیماری‌های قلبی و سرطان‌های مختلف است. نوزادان مادرانی که سیگار می‌کشند دو برابر بیشتر از نوزادان مادران غیرسیگاری در معرض نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد قرار دارند. بچه‌های مادرانی که در طی بارداری سیگار می‌کشند در معرض ریسک بالای مشکلات تنفسی از جمله آسم قرار دارند و این بچه‌ها دچار مشکلات یادگیری و مشکلات رفتاری نیز هستند. به خاطر این‌که در خیلی از موارد راهی وجود ندارد که بگوئیم این مشکلات با چه تعداد سیگار و با کدام‌یک از مواد شیمیائی موجود در تنباکو ارتباط دارند، بنابراین بهتر است بگوئیم اصلاً سیگار نکشید و از آنجا که سیگار کشیدن دیگران هم می‌تواند خطرناک باشد سعی کنید حداقل زمان را با افراد سیگاری صرف کنید یا به محیط‌هائی که سیگار می‌کشند نروید.

 

قابل توجه پدران

 

3073

 

شما تنها تکیه گاه همسرتان در دوران بارداری هستید و تاثیر شما بالاترین میباشد.تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که همراه خوبی برای همسرتان باشید و در فراز و نشیب های احساسی با او همگام شوید و او را نوازش کنید و به حرفهایش گوش دهید. در اینصورت بهترین پدر و همسر خواهید بود.

 

حرف زدن با کودکتان که اکنون در شکم مادر است باعث ایجاد رابطه عاطفی عمیق تر بین شما و فرزند و همسرتان خواهد شد. از این کار به هبج عنوان احساس شرم نکنید و از انجام آن لذت ببرید.و مطمئن باشید پس از بدنیا آمدن فرزندتان او صدای شما را بیاد خواهد آورد.

 

 

 

توصیه

 

در صورتی که شما دچار سوزش سردل شدید می توانید از نعناع استفاده نمایید.

 

در صورتی که فکر می کنید فشار خونتان بالا میرود سعی کنید بیشتر استراحت نموده و در کارها آرامش خود را حفظ نمایید.

 

تورم در دست ها و پاها طبیعی است مگر اینکه رشد تورم سریع باشد در این صورت سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

 

در صورتی که احساس تنگی نفس می کنید حای نگرانی نیست تنها خود را در حالت ریلکس قرار داده و سعی کنید نفس عمیق بکشید.

 

هر بار که به پزشک مراجعه می نمایید اندازه رحم شما را می گیرد این برای این است که میزان رشد رحم و جنین ر ا با روز بارداری بسنجند.

 

در صورتی که در هنگام خواب بسیار خروپف می کنید و غشاهای مخاطی بینی تان گرفته است می توانید کمی ارتفاع بالش تان را کم کرده و از قطره کلرورسدیم برای التیام استفاده نمایید(قبل از استفاده از هر دارویی حتما حتما با پزشک خود مشورت نمایید)

 

منابع غذایی کلسیم که در رشد استخوان های کودک میتواند کمک خوبی باشند عبارتند از:شیر، پنیر، ماست، کاستارد، بستنی، ماهی، بادام و سبزیجات برگ سبز.

 

غذاهای سرخ شده و شیرینی ها تنها کالری به بذن شما می دهن و هیچ چیز مهمی برای کودک شما و شما نخواهند داشت.لازم نیست هوس های خود را نادیه بگیرید تنها لازم است از افراط جلوگیری کنید.

 

 

منبع:    مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار