موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
206553
۰۷ مهر ۱۳۹۸

شهرستان قزوین دارای بیشترین آمار معلولیت ناشنوایی/ شیوع کم‌شنوایی در قزوین ۵ در هزار نفر است

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین گفت: شیوع کم‌شنوایی در استان قزوین ۵ در هزار نفر اعلام شده به عبارتی در سال‌های اخیر از هر یک هزار کودک متولد شده در استان، ۵ نفر کم شنوا یا ناشنوا تشخیص داده شده است.

به گزارش کودک پرس ، راحله جاتن در مراسم گرامیداشت روز جهانی ناشنوایان که در فرهنگسرا بانو قزوین برگزار شد؛ اظهار کرد: با تشخیص به هنگام اختلال شنوایی مراحل درمان و توانبخشی فرد نیز موثرتر خواهد بود؛ به طوریکه خیلی از کودکان مرکز آموزشی و توانبخشی روزانه به مدارس عادی راه پیدا می‌کنند.

وی افزود: در مرکز توانبخشی روزانه ناشنوایان، کودکانی کم‌شنوا و ناشنوا از خدمات مختلفی همچون گفتاردرمانی، تربیت شنیداری، مشاوره و راهنمایی بهره‌مند می‌شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: فعالیت آموزشی در مرکز توانبخشی روزانه ناشنوایان به صورت تیمی صورت گرفته و شنوایی سنج و گفتار درمان با همکاری هم برنامه درمانی کودکان را تنظیم می‌کنند.

وی عنوان کرد: با انجام غربالگری شنوایی کودکان تازه متولد شده، نوزادان مشکوک به مشکلات شنوایی شناسایی شده و جهت بررسی‌های بیشتر به شنوایی سنج و متخصصین مربوطه ارجاع می‌شوند.

جاتن بیان کرد: کودکان مبتلا به اختلال شنوایی با تشخیص شدت ناشنوایی به معاونت توانبخشی در شهرستان‌های مختلف ارجاع شده و پرونده معلولیت برای آنها تشکیل می‌شود و در ادامه با توجه به شدت معلولیت و نوع ناشنوایی برای آنها سمعک تجویز می‌شود که تا حد امکان رایگان در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

بیش از 4 هزار معلول کم شنوا و ناشنوا در قزوین مستمری دریافت می‌کنند

وی در ادامه بیان کرد: ۵ هزار و ۳۲۲ نفر معلول ناشنوا و کم شنوا در استان شناسایی شده است که از این تعداد یک هزار و ۲۵۸ نفر ناشنوای مطلق هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: بیشترین آمار معلولیت ناشنوایی با دوهزار و ۵۵۴ نفر مربوط به شهرستان قزوین است و همچنین در استان قزوین به ۴ هزار و ۱۱۷ نفر مستمری پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: این افراد به دلایل مختلفی همچون بیماری، مسائل ژنتیکی، سانحه و یا عوامل مادرزادی دچار معلولیت کم شنوایی و ناشنوایی شده‌‌اند.

جاتن تصریح کرد: شیوع کم شنوایی در استان قزوین پنج در هزار نفر اعلام شده است به عبارتی در سال‌های اخیر از هر یک هزار کودک متولد شده در استان، ۵ نفر کم شنوا یا ناشنوا تشخیص داده شده است.

وی بیان کرد: افرادی که به مرکز روزانه توانبخشی پرنیان ارجاع داده می‌شوند اگر بخواهند این خدمت را با همین میزان کیفیت دریافت کنند حداقل باید ۵ میلیون تومان ماهانه پرداخت کنند، اما این خدمات چون در این مرکز تقریبا به صورت یارانه‌ای ارائه می‌شود بهای خدمت پایین تر آمدهاست.

این مسئول گفت: بهزیستی ماهیانه ۵۲۰ هزار تومان به ازای هر فرد به این مرکز پرداخت می‌کند و خانواده فقط موظف به پرداخت ۲۰۰ هزار تومان است که این مبلغ هم در بسیاری مواقع تخفیف داده می‌شود.

وی در پایان گفت: تمام افرادی که غربال شده و به نوعی کم شنوایی آنها تشخیص داده می‌شود حتما به واحد ژنتیک ارجاع داده می‌شوند و مادری که قصد داشتن فرزند دوم را دارد باید به واحد ژنتیک مراجعه کند تا اگر عامل ناشنوایی کودک اول، ژنتیک تشخیص داده شد موضوع شناسایی و پیشگیری شود.

منبع: دانا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار