موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
202392
۱۲ خرداد ۱۳۹۸
در گفتگو با دو عضو شورای شهر تهران مطرح شد؛

تامین دستکش برای کودکان زباله گرد از سوی شهرداری غیرقانونی است

فخاری گفت: ارائه دستکش به کودکان زباله گرد مجاز نیست. این کار سبب رسمیت بخشیدن به کاری است که خلاف قانون است؛ باید نظارت بر پسماند قوی تر باشد و با پیمانکار متخلف برخورد شود.

به گزارش کودک پرس ، پایتخت کودکانی را در خود جای داده که خود را تا کمر در سطل‌های زباله می کنند و با دست های کوچک خود به دنبال مواد با ارزشی می گردند تا به پیمانکاران پسماند بدهند؛ با این همه، با توجه به حجم پر تعداد گزارش هایی که از وضعیت کودکان زباله گرد در رسانه های کشور منتشر می شود به نظر می رسد که نه سطل های زباله بناست جمع شود نه با مافیای پسماند برخورد خواهد شد؛ در این میان کودکان زباله گرد قربانی کشاکشی هستند و در معرض بیماری‌هایی قرار دارند که برای سلامتی خود و اطرافیانشان تهدید بزرگی است. با این حال مسئولان ذیربط نه تنها فکری موثری برای ساماندهی این کودکان نمی کنند که بلکه برای سلامت آنان نیز دغدغه ندارند و رسیدگی به کودکان زباله گرد را به گردن نهادهای مختلف و مردم می اندازند.

اما چرا مسئولین حتی حاضر به ارائه دستکش به کودکان زباله گرد نیستند تا حداقل اگر ساماندهی نمی شوند در معرض بیماری‌های خطرناک قرار نگیرند؟

دو عضو شورای شهر تهران از وضعیت رسیدگی و ساماندهی به وضعیت کودکان زباله گرد تهران می گویند که در ادامه می خوانید :

خداکرمی: تامین دستکش برای کودکان زباله گرد از سوی شهرداری غیرقانونی است

ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران، در این خصوص به برنا گفت: تا زباله هست زباله گردی هم وجود دارد. زباله گردها ارتباط مستقیمی با شهرداری ندارند و بیشترشان زیر نظر پیمانکارانی جدا از پیمانکاران پسماند شهرداری هستند و واقعا ارتباط منسجمی وجود ندارد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا برای عدم انتقال بیماری های عفونی به کودکان زباله گرد بدان‌ها دستکش اهدا نمی شود، عنوان کرد: اینکه از نظر بهداشتی در معرض خطر هستند درست است اما ساماندهی آن وظیفه ی وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت مسئول سلامت تمامی مردم ایران و شهر تهران است.

خداکرمی ادامه داد: تامین دستکش برای کودکان زباله گرد از سوی شهرداری غیرقانونی است. اگر بخواهیم برای ساماندهی زباله گردها وارد عمل شویم یعنی این فعالیت را به عنوان شغلی رسمی شناسایی و اعلام کرده‌ایم.

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: تمام تلاش شهرداری این است که کمترین دسترسی را برای زباله گردها ایجاد کند به همین دلیل بحث جمع آوری سطل‌های زباله سطح شهر در دستور کار سازمان پسماند قرار دارد و باید فکری برای جایگزین کردن آن و شکل و شمایل آتی انجام داد.

وی افزود: امیدواریم با تدوین سند جامع پسماند برای همه این مسائل چاره اندیشی شود و مردم هم مقداری مشارکت کنند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در رابطه با چگونگی مشارکت مردم در کاهش زباله گردها عنوان کرد: ما اگر زباله‌ها را در هر زمانی از شبانه روز در داخل سطل ها نیندازیم این پدیده را هم نخواهیم داشت. وقتی در یک ساعت معین ماشین های جمع آوری پسماند شهرداری همه محله ها و شهر را پوشش می دهند سعی کنیم در همان ساعات شب زباله ها را بیرون قرار بدهیم تا راحت جمع آوری کنیم.

خداکرمی اضافه کرد: ولی این سطل ها مردم را عادت داده از صبح تا عصر هر زمان خواستند هر زباله ای را در آن قرار بدهند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: جمع آوری سطل های زباله در دست بررسی است و ما نمی توانیم آن‌ها را به طور ناگهانی جمع کنیم و باید مردم آماده باشند. این سطل های زباله در برخی مناطق جمع شده و در برخی محلات در حال آزمایش است که نتایج مطالعه آزمایش ان‌شاءالله ممکن است همه ی شهر جمع آوری شود.

وی اظهار کرد: سند جامع پسماند در دست تهیه است ولی واقعا مشارکت مردم و تلاشی که در حوزه پسماند انجام می دهند باید سبب شود تا همه چیز در مسیر استاندارد خود باشد.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

آخرین اخبار