202064
۰۱ خرداد ۱۳۹۸
کارشناس مسئول واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی گفت:

نرخ باروری در استان مرکزی پایین است

حمزلو خاطرنشان کرد: نرخ باروری در استان مرکزی پایین است و برای ترغیب خانواده ها به فرزندآوری در کنار سیاست های جمعیتی نیاز است تا بخش های اقتصادی و اجتماعی نیز راهبردهای لازم را در بهبود مناسبات این بخش و تقویت انگیزه مداری خانواده ها برای فرزندآوری با قوت دنبال کنند.

به گزارش کودک پرس ، «اکرم حمزلو» روز چهارشنبه به مناسبت هفته ملی جمعیت افزود: باروری سالم محور اقدامات وزارت بهداشت در برنامه های جمعیتی است و باید هر بارداری آگاهانه و با برنامه ریزی با کمترین عوارض برای مادر و کودک انجام شود تا جمعیتی پویا و سالم رقم بخورد.

وی توضیح داد: میانگین شاخص مرگ مادر و نوزاد در این استان 20 در یکصد هزار مورد است در حالیکه این شاخص در کشور 25 مورد در یکصد هزار است و این نشان از راهبردهای موثر در این استان دارد.
کارشناس مرکز بهداشت استان مرکزی خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه تحول سلامت و استقرار پایگاه های سلامت در محله ها، برنامه های مطلوبی در حوزه مشاوره بارداری سالم برای زوج ها، مراقبت مادران پرخطر ، بهداشت روان و مشاوره تغذیه ای کلید خورده و پیگیری فعال مادران باردار بیمار و یا دارای سابقه سوء مصرف مواد مخدر به عنوان تکلیف مراقبان سلامت پایگاه ها تعریف شده است که این مهم در حوزه راهبردهای جمعیتی اهمیت بالایی دارد.
حمزلو اظهار داشت: با توجه به اینکه سیاست افزایش جمعیت به عنوان یکی از محورهای مهم بهداشتی ترسیم شده اهمیت برنامه های بهداشت باروری نسبت به گذشته دوچندان است.
وی عنوان کرد: تقویت برنامه های مشاوره پیش از بارداری و آگاهی بخشی زوج ها از نکات مهم سلامت بارداری در کنار راهبردهای تقویت درمان باباروری ، فاصله گذاری مناسب بین فرزندان و توجه به زادآوری در سنین مطلوب باروری از مسایلی است که با قوت در برنامه های جمعیتی استان دنبال می شود.
کارشناس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: یکی از نیازهای مهم برای برنامه های افزایش جمعیت در کنار برنامه های بهداشت باروری، مسوولیت پذیری جوانان در قبال زادآوری است که این مهم باید با همکاری تنگاتنگ دستگاههای متولی و رسانه ها دنبال شود.
حمزلو خاطرنشان کرد: نرخ باروری در استان مرکزی پایین است و برای ترغیب خانواده ها به فرزندآوری در کنار سیاست های جمعیتی نیاز است تا بخش های اقتصادی و اجتماعی نیز راهبردهای لازم را در بهبود مناسبات این بخش و تقویت انگیزه مداری خانواده ها برای فرزندآوری با قوت دنبال کنند.
وی توضیح داد: محوریت برنامه های باروری سالم کنترل جمعیت نیست بلکه می کوشد خانواده ها را توانمند کند و تحکیم نهاد خانواده، افزایش رضایتمندی زناشویی ، لزوم فرزندآوری آگاهانه و حفظ و بهبود سلامت مادر و کودک را رقم بزند.
49درصد از جمعیت یک میلیون و 414 هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می دهند.
انتهای پیام/
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار