202043
۰۱ خرداد ۱۳۹۸
حسن اعلایی- بازپرس دادسرای جنایی بیان کرد:

علائم کودک‌آزاری و تشخیص آن توسط پزشکی قانونی

کارشناسان پزشکی قانونی در بررسی‌ها درمی‌یابند که عاملان کودک‌آزاری معمولاً والدین کودک هستند که امکان دارد خود آن‌ها هم در کودکی مورد آزار قرار گرفته باشند.

به گزارش کودک پرس ، کودک‌آزاری صدمات بدنی و روانی گوناگونی در پی دارد، ولی اشکال خاصی از آن شایع‌تر است. صدماتی که هنگام کودک‌آزاری وارد می‌شوند اغلب غیرکشنده‌اند. در بررسی‌ها مشخص شده است که اگر اقدامات حفاظتی مناسب به عمل نیاید در ۶۰ درصد موارد آزار‌ها تکرار می‌شوند. در ۱۰ درصد هم سرانجام به مرگ منجر می‌شوند و موارد بیشتری هم باعث آسیب‌های دائم خصوصاً در متهم عصبی که ناشی از ضربات مغزی است می‌گردند.

توجه به نکات زیر در مورد کودک‌آزاری مفید است: 

الف) اگرچه مرگ ناشی از کودک‌آزاری امکان دارد در هر گروه سنی رخ می‌دهد، اما سن شایع بروز آن زیر دوسالگی است. سوءاستفاده جنسی هم اغلب در سنین بالاتر رخ می‌دهد. اگرچه امکان وقوع کودک‌آزاری در تمامی طبقات اجتماعی وجود دارد، اما اغلب در طبقات متوسط و پایین ملاحظه می‌گردد.
ب) شایع‌ترین آسیب‌هایی که هنگام کودک‌آزاری رخ می‌دهند در پوست و استخوان کودک است. به همین دلیل برخی پزشکان قانونی در مورد معافیت کودکان قربانی کودک‌آزاری این جمله را بیان می‌نمایند. پوست و استخوان‌ها حکایاتی را بیان می‌کنند که کودک به علت کوچکی یا هراس خود نمی‌تواند آن را بر زبان جاری سازد.
علائم کودک‌آزاری
علائم کودک‌آزاری که از این طریق تشخیص آن توسط پزشکی قانونی امکان‌پذیر می‌شوند عبارتند از:
۱- کبودی: اصلی‌ترین یافته و علامت در کودک‌آزاری، کبودی است. این کبودی‌ها اغلب اطراف مفاصل بزرگ مانند بازو، ساعد، مچ، دست و پا و زانو ملاحظه می‌شود که شاهدی از خشونت والدین است. اگر ملاحظه کبودی در ناحیه صورت، گوش‌ها، لب‌ها، گردن، طرفین قفسه سینه و قدام شکم، باسن و ران‌ها یا آثار هلالی شکل باشد ناشی از ضربات وارد شده و فشار انگشتان پا یا ناخن‌هاست.
۲- صدمات استخوانی: این نشانه‌ها شاهد خوبی از کودک‌آزاری را فراهم می‌آورند. بهتر است برای بررسی‌های شکستگی‌های احتمالی، عکس‌های رادیولوژی از کل بدن کودک گرفته شود. شکستگی‌ها در ناحیه جمجمه، استخوان‌های ساق پا، بازو‌ها و ران‌ها، ساعد‌ها و نیز دنده‌های کودک قابل ملاحظه‌اند.
۳- ضایعات دهان و چشم کودک: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در بیش از ۷۰ درصد کودک‌آزاری‌ها ضایعات چشمی به شکل خونریزی در زجاجیه چشم، جدا شدن عدسی و جدا شدن شبکیه وجود دارد. صدمه به ناحیه لب‌ها به شکل خراشیدگی و پارگی و خونریزی و نیز کبودی مخاط داخلی لب‌ها در اثر برخورد لب کودک با دندان‌هایش و نیز پارگی مخاط‌ها خصوصاً پرده مخاطی متصل‌کننده مخاط لب بالا به لثه‌ها، یافته‌های شایع مهمی هستند.
۴- صدمات سر: ضربات و صدمات وارد شده به سر شایع‌ترین علت مرگ در کودک‌آزاری است. حتی اگر کشنده هم نباشد باعث عوارض عصبی و مغزی می‌گردد و ماندگار در کودک می‌شود.
۵- صدمات احشا: این اقدام، دومین علت شایع برای رخداد مرگ در کودک‌آزاری است. معمولاً بیشترین آسیب‌ها متوجه احشام شکمی است. روده‌ها، روده‌بند و کبد بیشتر از سایر احشامی شکمی آسیب می‌بینند.
۶- سوختگی: از دیگر ضایعات شایع هنگام کودک‌آزاری سوختگی ناشی از اجسام داغ، آب داغ یا آتش سیگار است.
۷- گاز گرفتگی: این نشانه بیشتر توسط مادران کودک‌آزار صورت می‌پذیرد.
۸- والدین: کارشناسان پزشکی قانونی در بررسی‌ها درمی‌یابند که عاملان کودک‌آزاری معمولاً والدین کودک هستند که امکان دارد خود آن‌ها هم در کودکی مورد آزار قرار گرفته باشند.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار