200453
۲۸ فروردین ۱۳۹۸
فیاض؛

شهریه‌های مصوب آموزش کودکان اتیسم مناسب نیست

معاون توانبخشی و معلولان بهزیستی استان اصفهان گفت: به ازای هر سه کودک اتیسم یک مربی نیاز است، شهریه مصوب هیئت وزیران برای آموزش این کودکان ۷۷۰ هزار تومان برآورد شده که این رقم جوابگوی هزینه‌های آموزشی این کودکان نیست.

به گزارش کودک پرس ، سیداصغر فیاض در خصوص وضعیت بیماری اتیسم در اصفهان اظهار کرد: در ده سال اخیر موضوع بیماری اوتیسم در جامعه نمود بیشتری پیدا کرد و اخیرا به جز بهزیستی دیگر دستگاه‌ها از جمله دانشگاه علوم‌پزشکی و آموزش‌ و پرورش دغدغه بیشتری برای غربالگری پیدا کردند.

وی در خصوص آمارهای جهانی بیماری اتیسم افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۲ از هر ۵۹ تولد یک نفر مبتلا به اختلالات طیف اتیسم است و این اختلالات به صورت خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید دسته‌بندی می‌شود.

معاون توانبخشی و معلولان بهزیستی استان اصفهان در خصوص آمارهای استانی این اختلال تصریح کرد: نزدیک به یک‌هزار پرونده کودکان اتیسم در بهزیستی شهرستان‌های کل استان موجود است و در حال حاضر ۱۰ مرکز آموزشی کودکان اتیسم در سطح استان داریم که سه مرکز در شهر اصفهان و هفت مرکز در شهرستان‌های نجف‌آباد، شاهین‌شهر و میمه، گلپایگان، لنجان، فلاورجان، شهرضا و مبارکه است.

فیاض با بیان اینکه در سال جاری قرار بر ایجاد دو مرکز دیگر اتیسم در استان است، گفت: به دلیل اینکه هزینه‌های چنین مراکزی بالاست کمتر بخش غیردولتی تمایل به ایجاد چنین مراکزی دارند.

وی با اشاره به بالا بودن هزینه آموزش کودکان اوتیسم افزود: در بخش معلولان کم‌توان ذهنی به ازای هر ۱۰ تا ۱۵ نفر یک مربی حضور دارد اما در مورد اوتیسم تنها برای سه تا پنج کودک یک مربی نیاز است که این خود هزینه‌ها را افزایش می‌دهد، با توجه به اینکه قیمت تمام شده هزینه را دولت از طریق یارانه‌ها پرداخت نمی‌کند.

معاون توانبخشی و معلولان بهزیستی استان اصفهان در خصوص پرداخت شهریه و یارانه دولتی به کودکان اوتیسم تصریح کرد: شهریه مصوب هیئت وزیران ۷۷۰ هزار تومان است که ۲۱۵ هزار تومان از این مبلغ سهم خانواده است و ۵۴۵ هزار تومان سهم بهزیستی است که جوابگوی هزینه‌های آموزشی این کودکان نیست.

مراکز اتیسم با فشار مضاعفی روبه‌رو هستند

وی با اشاره به افزایش ۳۶ درصدی حقوق نیروی کار در سال جدید گفت: با توجه به اینکه هر سه کودک اوتیسم باید توسط یک مربی آموزش ببیند، فشار مضاعفی در زمینه هزینه‌ها به مراکز اتیسم وارد می‌شود، همچنین خانواده‌های این کودکان هم شرایط مناسبی ندارند که بتوانند این افزایش هزینه‌ها را جبران کنند.

فیاض با بیان اینکه در استان اصفهان در ده مرکز اتیسم به ۴۰۰ کودک دارای اختلال اوتیسم خدمت‌رسانی می‌شود، اظهار کرد: با این حال حدود ۶۰۰ نفر دیگر پشت نوبت هستند و در شهرستان‌ها نیازمند مرکز هستیم اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات در این زمینه با سختی مواجه هستیم.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در قانون جدید حمایت از معلولان پیش‌بینی حمایت بیشتری از این افراد شود، گفت: طبق آنچه بهزیستی اعلام کرد بالغ بر ۱۲ هزارمیلیارد اعتبار لازم است تا قانون حمایت از معلولان پیاده‌سازی شود، اما آنچه در مجلس مصوب شد تنها ده درصد این رقم بود اما امیدواریم با همین میزان بتوانیم مشکلات آموزش طیف اتیسم را کاهش دهیم.

معاون توانبخشی و معلولان بهزیستی استان اصفهان در خصوص حمایت از خانواده‌های کودکان اتیسم به منظور کاهش دغدغه‌های روحی، روانی آنها اظهار کرد: انجمن کودکان اوتیسم چندین سال است که در اصفهان ایجاد شده که برای کاهش دغدغه‌های فکری و روحی آنها جلسات خانواده‌ درمانی را به صورت مشاوره‌های انفرادی یا گروهی برگزار می‌کند و به آنها مهارت‌های برخورد با این کودکان را آموزش می‌دهد.

غربالگری اوتیسم در سطح ملی نیازمند زیرساخت‌های بسیار است

فیاض در تشریح بهترین شیوه کمک به خانواده کودکان اتیسم گفت: همچنین هیچ‌کدام از این موارد نمی‌تواند از آلام خانواده‌ها کم کند و اگر بهزیستی بتواند اعتبار کافی برای کمک به خانواده‌ها ارائه دهد تا در سن طلایی درمان که زیر سه سال است آموزش‌های لازم را ببینند درصد بسیار زیادی از بار فکری و نگرانی خانواده‌ها کم می‌شود و این کودکان در آینده می‌توانند بعد از آموزش‌ها به مدارس معمولی بروند.

وی تشخیص اختلال و آموزش‌های به موقع را در بهبودی این کودکان ضروری دانست و افزود: تاکنون ۱۵۰ کودک دارای این اختلال به مدارس راه یافته‌اند و اگر خانواده‌ها در تشخیص و آموزش این اختلال به سرعت اقدام کنند می‌توانند نتایج درمانی خوبی بگیرند تا حدی که کودک به مدارس عادی راه‌ پیدا کند.

معاون توانبخشی و معلولان استان اصفهان گفت: غربالگری به طور معمول توسط انجمن‌های اتیسم به طور محدود انجام می‌شود اما غربالگری در سطح ملی متاسفانه انجام نمی‌شود چرا که غربالگری روتین از کودکان برای تشخیص اختلال اتیسم نیازمند زیرساخت‌های قوی و تعداد مراکز بسیاری است چرا که بعد از شناسایی کودک اتیسم آموزش‌ها باید به سرعت شروع شود و این امر نیازمند اعتبارات بیشتر است.

خانواده‌ها به علائم اوتیسم توجه کنند

فیاض در خصوص توجه والدین به علائم این اختلال گفت: امروزه به دلیل آپارتمان‌نشینی، کودکان آرام را بیشتر می‌پسندند در صورتی که همه این درخود رفتگی‌ها علائم یک اختلال است، نداشتن ارتباط دیداری، کلامی و در خود فرورفتن، گریه‌ها و خنده‌های بی‌مورد همگی از علائم اختلال است و والدین به محض دیدن چنین علائمی به متخصصان اعصاب و روان مراجعه کنند تا فاکتورهای لازم بررسی شود تا سن طلایی زیر سه سال را برای آموزش و درمان از دست ندهند.

وی در خصوص لزوم توجه جامعه به شناخت این نوع اختلال گفت: تصمیم بر آن است در سطح شهر بیلبوردها و پوسترهای اختلال اتیسم را در سطح شهر در جهت حساسیت‌سازی بین مردم داشته باشیم و در ۱۵ اردیبهشت ماه در سالن سیتی‌سنتر همایشی با حضور مردم و مربیان و خانواده‌های اتیسم برگزار شود تا اطلاعات بیشتری در این خصوص به مردم داده شود.

 

 

 

منبع: ایمنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار