19825
۲۲ تیر ۱۳۹۶

در کارگاه «از نقاشی‌ها قصه بسازیم» چه گذشت؟

در کارگاه «از نقاشی‌ها قصه بسازیم» که همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد، زهرا نعمت الهی، نویسنده کتاب کودک و عضو آکادمیِ داستان کودک انتشارات علمی فرهنگی اعضای ۶ تا ۱۴ ساله باشگاه جوانه را با این نوع داستان آشنا کرد.

به گزارش کودک پرس، در کارگاه «از نقاشی‌ها قصه بسازیم» که همزمان با روز ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد، زهرا نعمت الهی، نویسنده کتاب کودک و عضو آکادمیِ داستان کودک انتشارات علمی فرهنگی اعضای ۶ تا ۱۴ ساله باشگاه جوانه را با این نوع داستان آشنا کرد.

در ابتدای کارگاه، اعضا در سه گروه تقسیم شدند و به نرمش فکری پرداختند به این صورت که یکی از بچه‌ها با حرکات بدن، حرکتی را نشان می‌داد و بقیه باید آن را حدس می‌زدند.

داستان با موضوع ماه آغاز شد و از بچه ها خواسته شد که تصور کنند ابتدای داستان از کجا شروع می‌شود. و بچه ها دوست داشتند از آب شروع کنند. به چند گروه تقسیم شدند . هر کدام از گروه ها نقاشی از آب کشیدند. نقاشی یکی از گروه ها با رنگ قرمز بود که تعبیر به غروب آفتاب شد. در ادامه از بچه ها سوال شد که داخل آب چه چیزهایی می تواند باشد. ماهی های قرمز و قایق و دلفین و … نظرات بچه ها بود.

نعمت الهی با هدایت بچه ها به سمت قصه مورد نظر از بچه ها خواست که یک جمله بگویند. همه توافق کردند که در کنار دریاچه ای در زمان غروب آفتاب که پر از ماهی های قرمز است یک قهرمان قصه وجود دارد. بچه ها لاک پشت را پیشنهاد دادند. یک لاک پشت بزرگ با لاک براق و مهربان. دوباره همه یک لاک پشت کشیدند کنار آب. وی در ادامه از بچه ها پرسید “به نظر شما آرزوی لاک پشت چیست”؟ و به این نتیجه رسیدند که می تواند پیدا کردن یک دوست باشد. و این دوست می تواند ماه باشد که عکس آن در دریاچه افتاده. دوباره همه به نقاشی پرداختند و یک ماه در آسمان کشیدند که در آب پیدا بود. مسئول کارگاه با کمک بچه ها داستان را تکمیل کرد و از آن ها خواست که داستان را از زبان خود روایت کنند. هر کدام با تخیلات خود چیزی به داستان اضافه کرده و بیان کردند. بچه ها با شور و هیجان در تکمیل روند داستان با محوریت موضوع ماه کمک کردند.

در پایان کتاب «ماه بود و روباه» نوشته آناهیتا تیموریان با موضوع دوستی یک روباه با ماه برای بچه ها خوانده شد و کتاب و سی دی انیمیشن آن به بچه ها اهدا شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار