19667
۲۰ تیر ۱۳۹۶

تئاتر برتر جشنواره کودک ترکیه از دید مسئولان مغفول مانده است

فقیهی که کتاب «تاریخ نمایش در ملایر» را نوشته است، در این مورد اظهار کرد: با وجود سال‌ها پژوهش و تحقیق برای تهیه این کتاب اما تاکنون هیچ حمایتی از سوی مسوولان فرهنگی شهر ملایر در این خصوص انجام نگرفته و تمام هزینه‌های تالیف و چاپ این مجموعه با هزینه شخصی تامین شده است.

به گزارش کودک پرس،  کوچ هنرمندان به پایتخت اگر چه اتفاق تازه‌ای نیست اما افزایش این اتفاق در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله هنرهای نمایشی در سال‌های اخیر در استانی که خود را داعیه‌دار پایلوت فعالیت‌های تئاتری می‌داند نمی‌تواند بیانگر چیزی جز عدم مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب مسوولان دستگاه‌های فرهنگی استان باشد به خصوص در شهرستانی همچون ملایر که مهد هنرمندان تئاتری بوده که خود به تنهایی بار سنگین حفظ اعتبار تئاتر استان را بر دوش کشیده است.

هنرمندان و کارگردانان مطرحی همچون آرش عباسی، مهدی حبیبی، محمد قاسمی، رضا فقیهی، محمد عسگری، احمدرضا خانی و… که هر یک به تنهایی مجموعه‌ای ارزشمند از جوایز و رتبه‌های ملی و بین‌المللی حوزه تئاتر را در ویترین افتخارات خود و ملایر جمع‌آوری کرده‌اند؛ اما به دلایل مختلف که شاید مهمترین آنها مسائل مالی و یا کم‌لطفی مدیران فرهنگی این شهر است، به ناچار کوچ کرده‌اند.

اما رضا فقیهی متولد 20 فروردین 1361 در ملایر و فارغ‌التحصیل رشته فیلم‌سازی جامع مقطع کاردانی بوده و تاکنون سابقه فعالیت متعددی از جمله بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی تئاتر را در کارنامه هنری خود دارد.

او یکی از هنرمندان شاخص ملایر است که پس از سال‌ها تلاش مستمر و حرفه‌ای هنری، چند صباحی است که به تهران مهاجرت و در این شهر مشغول به فعالیت است و در این مدت هم موفق به کسب عناوین مختلفی از جمله حضور و کسب رتبه در دوازدهمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ترکیه شده است.

فقیهی در رابطه با دلایل مهاجرت خود به پایتخت  محدود بودن محیط برای کار و نگاه‌های سطحی به حرکت‌های بزرگ فرهنگی را مهمترین علت مهاجرت خود به تهران عنوان کرد و گفت: نبودن عدالت در تقسیم کار و اندک و یا گاهی نبودن اعتبارات مالی برای تامین هزینه‌های تولیدات فرهنگی از جمله دلایل بنده برای ترک زادگاهم بود.

* اعتباری برای تولید تئاتر وجود ندارد

سرپرست گروه نمایشی «الف مثل احساس» اظهار کرد: متاسفانه هیچ‌گونه اعتباری برای تولید تئاتر در ملایر وجود ندارد و اگر باشد، هیچ وقت به دست ما نرسیده است.

وی افزود: کارگردان باید ریسک کرده و تمام هزینه‌ها را خود به تنهایی تامین کند، این در حالی است که اصلاً مشخص نیست که آیا اصل هزینه‌ها برمی‌گردد یا خیر؟

فقیهی افزود: شهرستان ملایر از هنرمندان شایسته فراوانی برخوردار است اما تاکنون عدالتی را شاهد نبوده‌ایم که از همه هنرمندان فعال و خبره به شکل مطلوب تقدیر شود.

وی ادامه داد: در دهه اخیر متاسفانه در هر مراسم، مناسبت، همایش و یا جشنواره‌ای که برگزار شده، فقط از چند هنرمند خاص تجلیل به‌ عمل آمده و این موضوع باعث شده بود تا حق دیگر هنرمندان فعال و حرفه‌ای ضایع شود.

سرپرست گروه نمایشی «الف مثل احساس» ادامه داد: عدم تضمین شغلی و آینده‌نگری برای فعالان هنری از مهمترین دغدغه‌های آنان است، با توجه به اینکه هنرمندان شهرستانی از هیچ جایی تامین نشده و باید از هنر خود کسب درآمد کنند؛ این امر چندان پایدار نبوده و نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای مالی امروز باشد.

وی گفت: از طرف دیگر نبود مدیریت مناسب توسط مسوولان فرهنگی شهر در برقراری شرایط و ارج نهادن به فعالیت‌های هنری متخصصین و حتی پیشکسوتان موجب شده تا افراد تازه‌کار متعددی در این حوزه وارد شده و به نوعی باعث رکود و یا از بین رفتن همین اندک درآمد تولیدات هنری همچون تئاتر باشد.

فقیهی که کتاب «تاریخ نمایش در ملایر» را نوشته است، در این مورد اظهار کرد: با وجود سال‌ها پژوهش و تحقیق برای تهیه این کتاب اما تاکنون هیچ حمایتی از سوی مسوولان فرهنگی شهر ملایر در این خصوص انجام نگرفته و تمام هزینه‌های تالیف و چاپ این مجموعه با هزینه شخصی تامین شده است.

وی با اشاره به تفاوت‌های فراوان فضای فعالیت‌های هنری تهران در مقایسه با شهرستان اظهار کرد: در پایتخت به دلیل فراهم بودن امکانات مناسب، هیچ وقت از سال بیکار نیستیم و با مدیریت مناسب حوزه تئاتر و حتی بخش‌های خصوصی، شرایط لازم برای تولیدات نمایشی مهیا بوده و راه برای فعالیت هنرمندان باز است.

سرپرست گروه نمایشی «الف مثل احساس» افزود: در شهری همچون ملایر اگر شما بخواهید با سازمان و یا اداره‌ای کار کنید، اولاً به صورت مقطعی است و اگر هم برای همکاری شرایط مهیا شود، فقط دست یک یا نهایتاً دو گروه هنری در این فعالیت بند می‌شود و به بقیه هنرمندان و گروه‌ها سفارش کاری نمی‌رسد.

وی گفت: از طرفی دیگر در پایتخت به غیر از تولید نمایش، موقعیت‌های هنری دیگری هم به شما پیشنهاد می‌شود که البته به تخصص و توانایی‌های فرد بستگی دارد از جمله صداپیشگی، مجری‌گری، استندآپ کمدی، بازیگری (تئاتر، تلویزیون و سینما) که اگر هنرمند فعال و پیگیری باشی حتماً در یکی از این موارد مشغول به کار می‌شوی.

فقیهی با اشاره به افزایش مهاجرت هنرمندان این شهر به سایر شهرهای کشور اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد زیادی از هنرمندان استان همدان و به خصوص شهرستان ملایر به پایتخت کوچ کرده‌اند که شاید مهمترین عامل این موضوع، آن است که آنها راه پیشرفت و رشد خود را در فضای کوچک شهرستان مهیا ندیده و برای فرار از سوخت شدن دوران جوانی ناگزیر به کوچ هستند.

این هنرمند خوش‌ذوق ملایری گفت: این مساله لطمات بزرگی را بر بدنه فرهنگ و ملایر وارد خواهد کرد زیرا با مهاجرت هنرمندان شاخص که وجود هر یک برای این شهر وزنه‌ای بزرگ محسوب می شود باعث تهی شدن شهر از استعدادهایی شده که می‌توانند در افزایش و پیشرفت سطح فرهنگی شهر کوچکی همچون ملایر تاثیرگذار باشد.

وی تاکید کرد: البته متاسفانه تاکنون هیچ یک از مسوولان نه تنها این قضیه را درک نکرده بلکه شاید اصلاً برایشان مهم باشد زیرا هیچ اقدامی را برای جلوگیری از این مهاجرت‌ها و یا بازگرداندن آنها انجام نداده‌اند.

فقیهی با انتقاد از عملکرد و رفتارهای مسوولان فرهنگی شهر ملایر گفت: با اینکه گروه ما با نمایش «رویای کاغذی» به عنوان تنها نماینده ایران در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان جایزه منتقدین این جشنواره را کسب کرد و موفق به کسب افتخار برای کشور و شهر ملایر شد اما تاکنون مسوولان این شهر حتی از ارسال یک پیامک تبریک هم خودداری کرده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود تمام این ناملایمات و کم‌لطفی‌های برخی از دوستان، هر کجای این مرز و بوم که باشم تا ابد خود را یک ملایری دانسته و همیشه برای معرفی هر چه بهتر شهر عزیزمان «ملایر» تلاش خواهم کرد.

مرجع: فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار