196293
۲۷ بهمن ۱۳۹۷
معاون رئیس جمهور در اولین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش:

چرا برای واحد‌های آموزشی مدیر متخصص تربیت نمی‌کنیم؟/ مدیریت و معلمی ۲ تخصص جداست

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه چرا چهل است برای واحد‌های آموزشی، مدیر تربیت نمی‌کنیم، گفت: اینکه بسیاری از ادارات آموزش و پرورش و مدارس مشکل در مدیریت دارند این است که مدیریت یک تخصص و معلمی تخصص دیگر است.

به گزارش کودک پرس ، اولین همایش ملی اقتصاد آموزش ‌و پرورش در سالن همایش شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

جمشید انصاری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در این مراسم اظهار کرد: اداره امور عمومی و به تعبیری اداره امور کشور همیشه در سه سطح مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ سطح اول بیشتر به مسائل نظری پرداخته می‌شود و موضوع این است که دولت به مفهوم کلی، چه مسؤولیت‌ها و مأموریت‌ها بر عهده دارد؛ سطح دوم، سیاستگذاری است که مثلاً وظیفه دولت در تعلیم و تربیت چگونه است و آنچه مناقشه برانگیز است، همین حوزه است و معمولاً تفاوت عملکرد در این حوزه‌هاست؛ سطح سوم، اجرایی و عملیاتی است‌ که چطور با بهترین کیفیت ارائه دهد تا بهره‌برداران بیشترین استفاده را ببرند.

وی ادامه داد: اگر به آموزش و پرورش برگردیم، تکلیف مان در سطح یک مشخص است حتی قبل از انقلاب؛ اما در سطح دوم مناقشات در آموزش و پرورش ۳۰ سال است که ادامه دارد که مثلا در بخش حدود مداخله و تصدی در بخش غیردولتی را می‌توان اشاره کرد که حتی وجه سیاسی هم بر مبانی اقتصادی پررنگ‌تر بوده است.

انصاری اضافه کرد: سطح سوم که کیفیت است در آموزش و پرورش، تلاش‌هایی را داشته است؛ اما آنچه که موضوع این بحث همایش است، مباحثی است که در سطح دوم قرار دارد.

وی با اشاره به نگرش‌ها درباره اقتصادی اداره کردن آموزش و پرورش گفت: منابعی که در اختیار آموزش و پرورش است عملا خاصیت کاستن ندارد اما بحث بهتر اداره کردن آن است تا بتوان منابعی را برای سطح سوم یعنی کیفیت آزاد کنیم.

 

رئیس سازمان اداری و استخدامی به نامه‌ای که در زمان مدیریت خودش در آموزش و پرورش به نجفی وزیر وقت آموزش و پرورش نوشته بود، اشاره کرد و ادامه داد: در آن زمان مدیر میانی آموزش و پرورش بودم و در نامه‌ام نوشتم که چرا در استان لرستان در آن روز پایین‌ترین سرانه و در تهران و اصفهان بالاترین سرانه را اختصاص می‌دهند؛ گفتم کجای عدالت است که برای هر دانش‌آموز لرستانی ۳ هزار تومان و برای دانش‌‌آموز اصفهانی و تهرانی ۳ برابر هزینه می‌کنیم؛ تعریف روشنی از آموزش رایگان نداریم و برداشت پاسخ وزیر وقت این بود که اگر دنبال این ایده برویم متهم به سوسیالیست شدن می‌شویم.

وی با بیان اینکه اگر قبولی داریم امر مدیریت تخصص است چرا چهل است برای واحد‌های آموزشی، مدیر تربیت نمی‌کنیم، گفت: برای مدیریت علمی واحد‌های آموزشی، به سمت تربیت نیروی علمی برویم و چرا از متخصصان امر استفاده نمی کنیم و تجدید نظر در روند کار نمی‌کنیم؛ اینکه بسیاری از ادارات و مدارس مشکل در مدیریت دارند این است که مدیریت یک تخصص و معلمی تخصص دیگر است.

انصاری با بیان اینکه بسیاری از موارد است که اگر بخواهیم با رویکرد اقتصادی بنگریم باید در آن تجدید نظر کنیم، اظهار کرد: مثلا یک روز عنوان شد معلم ۲۴ ساعت در هفته کار کند؛ این عدد یک زمان تعیین شد آیا نمی‌توان آن را تغییر داد؛ باید تجدید نظر جدی در نحوه سازماندهی و به‌کارگیری نیروی انسانی داشت و آموزش و پرورش به سمت تخصصی کردن مشاغل برود و در آن زمان اگر رسیدیم به اینکه هزینه بیشتری برای آموزش و پرورش قرار دهیم کار اقتصادی انجام دادیم.

 

وی با بیان اینکه نحوه اداره آموزش و پرورش دارای اشکالاتی جدی است، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مناقشات در حوزه سیاستگذاری از بین  برود باید تصمیمات بزرگی اتخاذ کنیم حتی اگر چند وزیر را قربانی کنیم باید جسارت به خرج داد؛ البته امیدوارم وزیر آموزش و پرورش سال‌ها فعالیت کند.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار