195598
۲۱ بهمن ۱۳۹۷
در میزگردی مطرح شد؛

اختلال یادگیری در کودکان را به موقع تشخیص و رسیدگی کنید

برخی از اختلالات اگر در زمان خود توسط والدین شناسایی و رسیدگی شوند قابل درمان هستند، و یکی از اختلالاتی که زمان تشخیص و رسیدگی به آن اهمیت ویژه‌ای دارد، اختلال یادگیری در کودکان است.

به گزارش کودک پرس ، والدین حتی طاقت فرو رفتن خار در پای جگر گوشه خود را هم ندارند، بروز بیماری های ذهنی و روانی جای خود دارد بر این اساس آرامش کانون خانواده ها را بهم می ریزد.
ایجاد مشکلات عاطفی از یک سو برای پدران و مادران و مشکلات یادگیری و فشارهای روحی و روانی وارده به کودک از طرف دیگر، عواملی هستند که باید کنترل شوند تا خانواده ها بتوانند به خوبی با این مشکل برخورد کنند.
بر این اساس آشنایی والدین با این نوع بیماری ها، نحوه برخورد با کودکان اختلالات یادگیری، چگونگی درمان، ضرورت شناخت تفاوت بین اختلالات ویژه یادگیری با بیش فعالی، خانواده ها را آماده پذیرش و پی گیری درمان فرزندشان می کند.
ناهنجاری های رفتاری و تفاوت در یادگیری این کودکان پدر و مادران را نگران آینده کودک می کند و زندگی خانواده را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد در صورتی که با آشنایی به موقع با این مشکلات، نحوه برخورد، درمان و کنترل عواقب و پیامدهای این بیماری امکان پذیر شده و به مرور زمان، امکان درمان آن فراهم می شود.
شناخت بیماری های اختلال یادگیری و بیش فعالی کودکان که 2 مقوله جدا از هم هستند موجب می شود تا علاج آن به موقع آغاز شود در غیر این صورت زمان طلایی درمان از دست می رود در نتیجه دوره درمان و امکان نتیجه گیری آن دشوارتر و طولانی تر خواهد بود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز با درک ضرورت موضوع برای والدین و با توجه به تاثیر نامطلوب این نوع اختلالات در وضع تحصیلی دانش آموزان، بحران آفرینی در خانواده ها و ایجاد بار روانی بر والدین و جامعه میزگردی را با حضور متخصصان و کارشناسان حوزه کودک و نوجوان، روان شناسی، روان پزشکی و اعصاب برگزار و به چالش ها و نحوه رفتار با این نوع کودکان پرداخته است.

**تفاوت بین توانایی و عملکرد کودک اختلال ویژه یادگیری است** 
روان پزشک و پزشک متخصص اعصاب و روان در خصوص اختلالات ویژه یادگیری کودکان در این میزگرد گفت: اگر کودک در حوزه خواندن، نوشتن و ریاضیات مشکل دارد و نسبت به سن، سال و سطح خود نتواند پیشرفت کند دارای اختلال ویژه یادگیری است.
دکتر فرخ بخت شادی اظهار داشت: وقتی کودک با احساس نقص در خوانش متون درسی، نوشتن و درک مسایل ریاضی، فشار از طرف خانواده، معلم و همکلاسی ها روبرو می شود رفته رفته احساس ناتوانی کرده و اعتماد به نفس او افت می کند، سرخورده شده و اضطراب پدید می آید در ادامه این روند ارتباط با سایر کودکان و همکلاسی ها نیز دچار مشکل می شود.
متخصص کودک، نوجوان، رشد و تکامل نیز در این میزگرد گفت: دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری مبتلا به این ناتوانی ها بسیار کمتر از آنچه از سن و سطح هوشی آنها انتظارمی رود موفق می شوند، افراد مبتلا به اختلالات یادگیری، در تنظیم اطلاعات، ادراک دیداری و شنیداری، حافظه و توجه نقص دارند.
دکتر مجید رهبری فرزد اظهار داشت: دانش آموزان مبتلا به این ناتوانی ها، بدون کمک های ویژه معمولا ضعیف عمل می کنند، دوستان و اعضای خانواده آنها را ناتوان می دانند و در نتیجه عزت نفس و انگیزه آنها بسیار پایین است.
وی هشدار داد: ترک تحصیل در کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری بیشتر است و این افراد در عملکرد شغلی و اجتماعی خود نیز دچار مشکل می شوند.
کارشناس ارشد روان شناسی اجتماعی نیز در این میزگرد گفت: مشکلات یادگیری کودکان اختلالات ناشی از عوامل عصب شناختی است و در واقع تفاوت معنی دار بین توانایی و عملکرد فرد است.
رئوف احمدیان اظهار داشت: این تفاوت نباید از مشکل و کمبودهای عاطفی، نقص معلم، فقر مادی و فرهنگی خانواده، عقب ماندگی کودک، مشکلات و معلولیت های بینایی و شنوایی نشات گرفته باشد در واقع این مشکلات موجب شده تا اطلاعات به خوبی به دانش آموز منتقل نشود.
وی افزود: اختلالات ویژه یادگیری عصب شناختی است یعنی این مشکل در حافظه، دقت، پردازش های شنیداری، مهارت های ادراکی و حرکتی خود را نشان می دهد.
احمدیان ادامه داد: بروز این مشکل در زبان شفاهی نیز ممکن است، یعنی در سخن گفتن و فعل ها را درست استفاده یا ادا نکردن که این موضوع کودک را در ارتباط گیری با دیگر کودکان دچار مشکل می کند یعنی دانش آموز احساسات و هیجانات خود را نمی تواند بیان کند.
وی افزود: کودک کم دقت است البته کم دقتی به تنهایی دلیل بر اختلال یادگیری نیست در کنار آن اختلالات دیداری و شنیداری و اضطراب وجود دارد که دوست یابی این نوع کودکان را نیز دچار مشکل می کند.

**10 تا 20 درصد کودکان در ایران اختلال یادگیری دارند/ ژنتیک، عوامل محیطی و نقص آموزش علل اختلال ویژه یادگیری است 
روان پزشک و پزشک متخصص اعصاب و روان گفت: متوسط جهانی اختلالات یادگیری کودکان در جهان 10 درصد است که این میزان در ایران از 10 تا 20 درصد متغیر است، شایع ترین انواع آن که 75 درصد را شامل می شود اختلال در خواندن است.
دکتر بخت شادی در خصوص علت شناسی این بیماری اظهار داشت: اختلال ویژه یادگیری اختلال نوروبیولوژیک (عصبی- زیستی) است یعنی ساختار مغز طوری شکل پیدا می کند که در انتخاب کلمه، هجی کردن، محاسبه و ریاضی دچار نقص است که این موضوع بیشتر ارثی بوده که در واقع عامل اصلی اختلال ویژه یادگیری می باشد.
وی اضافه کرد: خطر ابتلا به اختلال یادگیری بستگان افرادی که خود در کودکی دچار اختلال یادگیری بودند یعنی خواهران، برادران و فرزندان به صورت ارثی چهار تا هشت برابر بیشتر بوده و آسیب های پیش از تولد از علت های دیگر ایجاد این اختلال در کودکان است.
بخت شادی گفت: اگر مادر در دوران بارداری با سرب، الکل و مواد مخدر مواجه شده باشد کودک دچار اختلالات یادگیری خواهد شد البته تجربه نشان داده مادرانی که در فصل زمستان باردار شده و در این مدت در معرض ویروس های سرماخوردگی قرار بگیرند فرزندشان دچار اختلال یادگیری خواهد بود.
وی افزود: پایین بودن سطح کیفی آموزش و وضع اقتصادی خانواده ها نیز از عوامل دیگر بروز اختلال یاد شده در کودکان است.
پزشک متخصص رشد و تکامل نیز در این میزگرد در خصوص علل اختلالات یادگیری گفت: اختلالات یادگیری، اختلال عصبی-رشدی با منشأ زیستی است و مبنایی است برای نابهنجاری هایی در سطح شناختی که با علایم رفتاری این اختلال ارتباط دارند.
دکتر رهبری اظهار داشت: زودرسی یا وزن کم به هنگام تولد و قرارگرفتن پیش از تولد در معرض نیکوتین، خطر اختلال یادگیری خاص را افزایش می دهد.
وی اضافه کرد: عوامل ژنتیکی و فیزیولوژیکی مانند خطر نسبی اختلال یادگیری خاص در خواندن یا ریاضیات به طور قابل ملاحظه ای در خویشاوندان درجه اول مبتلا به این مشکلات یادگیری در مقایسه با کسانی که دارای این مشکلات نیستند، بالاتر است.
وی ادامه داد: سابقه خانوادگی مشکلات خواندن (خوانش پریشی)، مهارت های سواد والدین، مشکلات سواد یا اختلال یادگیری را در فرزندان پیش بینی می کند که بیانگر نقش مخلوط عوامل ژنتیکی و محیطی است.
وی با اشاره به علل ابتلا به اختلال یادگیری قبل از تولد، گفت: عدم تناسب نوع خون مادر با جنین، اختلالات در ترشحات داخلی مادر، قرار گرفتن در برابر اشعه و استفاده از دارو در ایجاد این مشکل دخیل است.
دکتر رهبری همچنین با بیان دیگر علل اختلالات ویژه یادگیری هنگام تولد، گفت: کم وزنی هنگام تولد، آسیب وارده بر سر، آمدن جفت پیش از نوزاد و تولد با پا جزو این علل است.
پزشک متخصص رشد و تکامل علل ابتلا به اختلالات یادگیری بعد از تولد را نیز مسمومیت سرب، نارسایی های تغذیه‌ای و محرومیت های محیطی دانست.
کارشناس ارشد روان شناسی و معاون مرکز اختلالات یادگیری ویژه دانش آموزی تلاش تبریز نیز در میزگرد گفت: در مواردی عوامل محیطی و آموزشی در کنار عوامل ژنتیکی موجب بروز این بیماری می شود.
احمدیان با بیان اینکه بیشترین اختلال یادگیری در خواندن بوده و در پسران چهار برابر دختران بروز می کند، افزود: البته والدین صاحب کودکان دختر به خاطر اینکه در ازدواج دخترشان مشکلی پیش نیاید و برچسبی بر کودکشان وارد نشود از مراجعه به مراکز مربوط به اختلالات یادگیری آموزش و پرورش یا مراکز آزاد اجتناب می کنند.
وی بیان کرد: در برخی از مراکز آموزشی از سه تا 30 درصد کودکان دچار اختلالات یادگیری هستند که از مشکلات آموزشی در مقاطع ابتدایی به خصوص کلاس اول نشات گرفته است.
احمدیان اظهار داشت: در کلاس اول ابتدایی آموزش ها باید بیشتر بصری باشد و دانش آموزان بتوانند مفاهیم را لمس کنند تا مشکل ویژه یادگیری در کودکان ایجاد نشود، البته عامل وراثتی نقش جداگانه و مستقلی دارد.

**سنین اول تا سوم ابتدایی زمان طلایی برای شناسایی و درمان اختلالات یادگیری کودکان است** 
روان پزشک و متخصص اعصاب و روان نیز گفت: معلم یا والدین پس از گذشت چند ماه از سال تحصیلی متوجه عقب ماندگی تحصیلی یا عدم پیشرفت تحصیلی دانش آموز می شوند در این صورت باید به مراکز مشاوره آموزش و پرورش، مراکز یادگیری یا پزشکان متخصص مراجعه کنند.
دکتر بخت شادی اظهار داشت: والدین به علت مشاهده برخی علایم اضطراب مثل شکم درد، حالت تهوع، گریه، خارج نشدن کودک از خانه و بی حوصلگی به پزشک متخصص مراجعه می کنند که در واقع تمام این مشکلات در نتیجه اختلالات یادگیری است.
وی اضافه کرد: «هم بودی» اختلالات یادگیری با بیش فعالی 25 درصد مراجعات به پزشکان متخصص در این حوزه را تشکیل می دهد و از طرف دیگر 15 تا 30 درصد کودکان بیش فعال دارای اختلال یادگیری هم هستند.
بخت شادی تاکید کرد: زمان طلایی برای درمان اختلالات یادگیری کودکان و دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی است در غیر این صورت درمان سخت و طولانی خواهد بود.
وی گفت: زمان تشخیص، شدت اختلال، هم بودی اختلالات یادگیری با بیش فعالی یا دیرآموزی یا هر 2، سطح فرهنگی خانواده ها همگی در درمان و طول زمان درمان موثر هستند که در صورت اقدام دیرهنگام ممکن است کودک تا پایان عمر دچار مشکلات عدیده یادگیری شود و در واقع
نوع بیماری و شدت آن طول مدت درمان را تعیین می کند.
روان پزشک و متخصص اعصاب و روان گفت: اگر مثلث کودک، معلم و والدین در تشخیص، ارجاع و درمان خوب عمل کنند دست مشاور در درمان باز بوده، می تواند اقدامات درمانی مناسبی انجام دهند.
بخت شادی با اشاره به اینکه برخی معلمان و والدین فکر می کنند دارو درمانی اعتیاد به دنبال دارد، ادامه داد: لج بازی یا بی اطلاعی هر کدام از اعضای مثلث یاد شده موجب کندی یا عدم درمان کودک دارای اختلال ویژه یادگیری می شود.
پزشک متخصص کودک، نوجوان، رشد و تکامل نیز در این میزگرد در خصوص درمان اختلالات یادگیری گفت: اختلال یادگیری اختلالی دایمی است ولی با تشخیص و مداخله به موقع می‌توانیم مهارت‌های کودک را به سطح بهینه‌ای برسانیم که مثل سایر افراد، زندگی طبیعی داشته باشد.
دکتر رهبری اضافه کرد: اکنون می‌توانیم کودکان در معرض خطر ابتلا به یادگیری را در دوران پیش از دبستان شناسایی کنیم بنابراین در این صورت شاید بتوان گفت که می‌توان این اختلال رابه طور کامل درمان کرد.
وی گفت: با افزایش سن کودکان شدت اختلال یادگیری در آنها کاهش پیدا می‌کند و معمولاً این اختلال در پسر‌ها نسبت به دختران بیشتر مشاهده می‌شود.
دکتر رهبری بیان کرد: خانواده کودکان دچار اختلال یادگیری باید برای بهبودی به درمانگرانی مراجعه کنند که علاوه بر داشتن تحصیلات دانشگاهی دوره‌های تخصصی ویژه در زمینه اختلال یادگیری رانیز گذرانده باشند.
کارشناس ارشد روان شناسی و معاون مرکز اختلالات یادگیری آموزش و پرورش تلاش تبریز گفت: در صورت بروز و مشاهده مشکل یادگیری در کودکان باید در اولین مرحله به روان پزشک مراجعه شود و معلمان نیز دانش آموز را به مرکز مشاوره ارجاع دهند.
احمدیان همچنین گفت: بین کودکان دیرآموز، اختلال یادگیری و بیش فعال تفاوت وجود دارد و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد تا درمان با موفقیت همراه باشد.
وی همچنین تاکید کرد: پذیرش مشکل یادگیری و داشتن روحیه مناسب خانواده ها مهمترین و موثرترین عامل در درمان و پیشرفت روند درمانی آن است تا اختلالات یادگیری کودک رفع شود.
وی ادامه داد: به طور معمول این کودکان دارای مشکلات حرکتی، نداشتن حرکت موزون در راه رفتن و مشکل پردازش دیداری هستند و برای شناسایی این نوع کودکان انجام تست های اختصاصی توسط پزشکان یا مرکز اختلال ویژه یادگیری آموزش و پرورش لازم است.
احمدیان افزود: ژنتیک، عوامل محیطی و نحوه آموزش آموزگار یا تلفیق این موارد از عوامل اختلال ویژه یادگیری و بیش فعالی می تواند باشد.

**«هم بودی» اختلالات یادگیری روند درمان را تا 6 سال افزایش می دهد** 
روان پزشک و متخصص اعصاب و روان گفت: بیش فعالی، اختلالات ارتباطی، اختلالات زبان، اختلال افسردگی، اضطراب، اختلال سلوک، اختلال هماهنگی حرکتی، اشکال در روابط با همسالان که در «هم بود» با اختلال یادگیری قابل بروز است.
دکتر بخت شادی اظهار داشت: باید از درمان هیچ کدام از اختلال های یاد شده غفلت نکرد بلکه مواردی وجود داشته که خانواده ها نه فقط از پیشرفت درمان و دارو درمانی راضی نبودند بلکه کودک پسرفت یادگیری نیز داشته است چون باید انواع اختلالات ممکن همزمان درمان شوند تا موجب تشدید یکدیگر نشوند.
وی افزود: در زمانی که کودک دارای اختلال حرکتی باشد و تنها به درمان اختلال یادگیری و دارو درمانی توجه شود پاسخ مناسبی از درمان دریافت نمی شود چون عزت نفس و اعتماد به نفس دچار آسیب می شود بنابراین باید درمان اختلال حرکتی هم باید همزمان با اختلال یادگیری انجام شود.
دکتر بخت شادی همچنین با اشاره به راهکارهای تشخیصی پس از ارجاع معلم یا خانواده به پزشک، گفت: ابتدا باید تشخیص افتراقی و سپس تشخیص دقیق انجام شود اولین راهکار برای تشخیص، معاینه و مصاحبه بالینی مفصل با کودک است.
متخصص کودک، نوجوان و رشد و تکامل نیز در مورد تشریح وضع، انواع و درمان اختلالات ویژه یادگیری دانش آموزان گفت: اختلالات یادگیری انواع مختلفی دارد با وجود کمک دیگران و مداخلات گوناگون، شخص در یادگیری مهارت های تحصیلی و استفاده از آنها مشکل دارد، این مشکل خود را با حالات مختلف نشان می دهد.
دکتر رهبری گفت: در حالتی که شخص کلمات را غلط یا آهسته و به دشواری می خواند، به طور مثال کلمات جداگانه را با صدای بلند و غلط به آهستگی و با تردید می خواند یا خواندن کلمات با صدای بلند برایش مشکل است.
وی ادامه داد: شخص در درک معنی آنچه خوانده مشکل دارد به طور مثال ممکن است متن را درست بخواند اما توالی رویدادها، روابط ، استنباط ها یا معانی عمیق تر آنچه را خوانده درک نکند.
دکتر رهبری گفت: شخص در هجی کردن کلمات مشکل دارد به طور مثال ممکن است خودش حروف صدادار یا حروف بی صدا به متن اضافه کند، حذف کند یا جا بیندازد یا یک حرف را به جای حرف دیگر به کار ببرد.
وی اضافه کرد: شخص در نوشتن مشکل دارد مثلا در داخل جملات تعداد زیادی اشتباه گرامری یا علامت گذاری مرتکب می شود، شخص در تسلط یافتن بر قواعد اعداد و ارقام، اطلاعات رقمی یا محاسبه مشکل دارد از بزرگی اعداد و روابط آنها با هم درک ضعیفی دارد، اعداد یک رقمی را با انگشتان می شمارد و نمی تواند مثل همکلاسی های خود قواعد ارقام و اعداد را به یاد بیاورد وسط محاسبه سردرگم می شود و ممکن است روش محاسبه را عوض کند.
دکتر رهبری گفت: برخی کودکان در استدلال ریاضی مشکل دارد در استفاده از مفاهیم، قواعد یا فرمول های ریاضی برای رفع مسایل ریاضی به شدت مشکل دارد و توانایی های تحصیلی شخص در یک یا چند درس به طور چشمگیری کمتر از سن تقویمی او هستند و در عملکرد تحصیلی و شغلی یا در فعالیت های زندگی روزمره اختلال شدید بوجود می آورند، این موضوع را نمرات فرد در آزمون های پیشرفت تحصیلی و سنجش های بالینی جامع نشان می دهند.
وی ادامه داد: مشکلات یادگیری شخص در سال های مدرسه شروع می شود اما ممکن است تا زمانی که مهارت های تحصیلی از توانایی های فرد سبقت نگرفته اندخودشان را نشان ندهند، مثلا زمانی که فرد مجبورمی شود متونی دشوار و طولانی را در یک محدوده زمانی خاص بخواند یا بار درسی بسیار زیاد باشد البته علایم یاد شده اختلالات یادگیری در صورت وجود باید که به مدت حداقل ۶ ماه حضور داشته باشند.
دکتر رهبری یادآور شد: کودک دارای مشکل ویژه یادگیری که توضیح داده شد اگر مشکلات دیگری نداشته باشد با مراجعه به مشاوران و مراکز یادگیری قابل درمان است و نیاز به دارو ندارد.
کارشناس ارشد روان شناسی و معاون مرکز اختلالات یادگیری آموزش و پرورش تلاش تبریز نیز در این خصوص گفت: پس از شرح حال و مصاحبه با کودک، مشاهده حرکات و فعالیت های کودک و مهارت های ادارکی و حرکتی وی نشان می دهد کودک بیش فعال یا دارای اختلال یادگیری یا دیرآموز است یا هم بودی دارد یا رفتار یک کودک عادی را دارد.
احمدیان ادامه داد: ارزیابی رسمی و تخصصی انجام می شود و به کمک تست «وکستر» بیش فعالی و IQ (آی.کیو) کودک سنجش می شود ضریب هوشی زیر 70 تا 85 کودک نشان از دیرآموز بودن دانش آموز است و نیاز به تمرین و تکرار برای جبران کمبودش وجود دارد.
وی افزود: اختلال یادگیری در تمام طیف کودکان از تیزهوش گرفته تا عقب مانده می تواند وجود داشته باشد اما کودک دیرآموز موضوع افتراقی و مراحل درمان جداگانه ای دارد که کودک به صورت جداگانه می تواند گرفتار هر 2 موضوع نیز باشد حتی بیش فعال نیز ممکن است باشد.
کارشناس ارشد روان شناسی و معاون مرکز اختلالات یادگیری آموزش و پرورش تلاش تبریز گفت: بیش فعالی هم انواع کم دقتی، پرجنب و جوشی و تکانشگری است که آزمون های رسمی(تست) این موضوع ها را مشخص می کند.
احمدیان ادامه داد: پس بر این اساس کودکانی که به صورت تلفیقی دچار این مشکلات هستند علاوه بر اینکه باید در مراکز ویژه یادگیری آموزش های خاص را بگذرانند، دارو درمانی توسط پزشک های متخصص و مشاوره های روان پزشکی نیز باید انجام شود و خانواده ها و معلمان در خصوص این کودکان باید بیشتر حوصله کنند چون پیشرفت درمان میلی متری خواهد بود.

**کودکان دیرآموز نیاز به دارو درمانی ندارند** 
روان پزشک و متخصص اعصاب و روان نیز در این میزگرد گفت: روند درمانی پس از مشاوره و ارجاع مدرسه یا مرکز اختلالات ویژه یادگیری یا والدین آغاز می شود اگر تشخیص مراکز اختلال و روان پزشکان خوب و درست باشد روند درمانی سریع تر بوده و موجب امیدواری والدین نیز می شود.
دکتر بخت شادی اظهار داشت: کودکانی که دیرآموز بوده یا به تنهایی دارای مشکل اختلال یادگیری هستند دارو درمانی نیاز نیست و برنامه جامع آموزشی برای آنان کافی است.
وی تاکید کرد: در مورد کودکان و دانش آموزانی که اختلالات یادگیری و بیش فعالی را به صورت همزمان دارند دارو درمانی واجب است تا برنامه های آموزشی مراکز یادگیری موثر واقع شود.
روان پزشک و متخصص اعصاب و روان همچنین در خصوص سایر روش های درمانی ادامه داد: «نوروفیدبک» و «لورتا» روش های تجاری و درمانی طولانی مدت هستند که در بهترین حالت از 30 تا 50 درصد روی تمرکز و بیش فعالی کودکانی که مغزشان دارای امواج «بتا» هستند تاثیر می گذارد.( مغز دارای امواج آلفا، بتا، تتا و دلتا می باشد)
دکتر بخت شادی اظهار داشت: قبل از اغاز این روش درمانی نقشه مغزی اخذ می شود و کودکانی که مغزشان امواج بتا دارند ممکن است تحت تاثیر این درمان قرار گیرد اما احتمال بازگشت به حالت اولیه پس از قطع این شیوه درمانی وجود دارد.
وی افزود: برخی درمان ها ممکن است از یک تا 6 سال نسبت به نوع اختلالات یادگیری، بیش فعالی و دیرآموزی کودک طول بکشد و انتظار درمان سریع نباید وجود داشته باشد بر این اساس ضرورت دارد والدین همراه با روند درمان باشند.
وی گفت: 70 درصد کودکانی که دارای اختلال یادگیری هستند بین یک تا سه سال درمان می شوند 25 درصد از این کودکان احتمال دارد دوره درمان طولانی داشته و حتی تا دبیرستان و دانشگاه نیز ادامه داشته باشد.
دکتر بخت شادی با بیان اینکه پنج تا 8 درصد کودکان مدرسه بیش فعالی دارند و هشت هزار کودک در تبریز دارای اختلال یادگیری هستند، اظهار داشت: اولین انتخاب دارویی برای درمان کودکان بیش فعالی «رتالین» است.
وی افزود: فقط معاینه این کودکان و برخی داروها زیر پوشش بیمه قرار دارد بقیه اقدامات درمانی مثل هزینه های مشاوره، مراکز ویژه یادگیری، نقشه مغزی، نوارهای مغزی تخصصی، تست های تخصصی و نوروفیدبک و غیره با هزینه آزاد حساب می شود که هزینه بالایی است.
وی یادآور شد: درمان کودکان اختلال ویژه یادگیری و بیش فعال در واقع نوعی کار تیمی است که از معلم آغاز می شود و ارتباط مستمر خانواده با معلم و خانواده با پزشک معالج را می طلبد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش نیز باید در معرفی مراکز ویژه یادگیری برای برطرف کردن مشکلات یادگیری برخی دانش آموزان از طریق رسانه ها همت کند و نسبت به افزایش تعداد این مراکز، تقویت تجهیزات آنها و همکاری بیشتر با روان پزشکان تلاش کند.
دکتر بخت شادی گفت: دوره درمان مشکلات یادگیری کودکان ممکن است طولانی باشد بر این اساس باید پی گیر بوده و عجله نکنند.
وی با بیان دیگر نکات توصیه ای ادامه داد: کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه نکنند، والدین برای درمان به مراکز ویژه یادگیری مراجعات مکرر داشته باشند، برای تفریح و بازآفرینی وقت کافی بگذارید، درمان اضطراب و مشکلات رفتاری خود والدین هستند، مشاوره با روان شناسان و روان پزشکان فراموش نشود، سن کودک و تداوم درمان در نتیجه گیری مهم است، درمان پیچیده تر و طولانی و درمان ترکیبی است.
وی با اشاره به اقدامات حمایتی در خصوص این کودکان، گفت: راهکارهای افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس توسط اولیای مدرسه و خانواده مورد توجه باشد و انجام برخی کارهای کودک را برچسب و سرکوفت خنگی و بی عرضگی نزنند.
پزشک متخصص کودک، نوجوان، رشد و تکامل نیز با اشاره به پیامد های اختلالات یادگیری کودکان گفت: پیشرفت تحصیلی این کودکان کمتر است، میزان ترک تحصیل این کودکان به طور معمول در دوره دبیرستان بیشتر از دیگر دانش آموزان بوده و کمتر تا دوران دانشگاه ادامه تحصیل می دهند.
دکتر رهبری اظهار داشت: سطوح بالای ناراحتی روان شناختی نیز در کودکان دارای اختلال ویژه یادگیری و بیش فعال بیشتر است و در بزرگسالی نیز میزان بالاتر بیکاری و اخراج از کار این افراد بیشتر از دیگران است.
وی ادامه داد: بر این اساس در طول زندگی خود درآمد پایین تری دارند و نشانه های افسردگی در آنان خود را نشان می دهد.
کارشناس ارشد روان شناسی و معاون مرکز اختلالات یادگیری آموزش و پرورش تلاش تبریز نیز گفت: البته با شناسایی و درمان به موقع بسیاری از پیامد و عواقب مورد تصور به حداقل می رسد بر این اساس درمان نباید تک بعدی باشد.
احمدیان گفت: مدیریت رفتار و رفتار درمانی از جمله دیگر مواردی است که در کنار درمان های یاد شده می تواند شیوه های دیگر درمان محسوب شود.

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار