19513
۱۸ تیر ۱۳۹۶

به بهانه موفقیت فیلم بیست و یک روز بعد در جشنواره فیلم اصفهان

همواره شنیده ایم که با یک گل بهار نمی شود اما جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با حضور فیلم خوب و فاخر«بیست و یک روز بعد» حال و هوای بهاری گرفته و مخاطبان را از هر سنی به وجد آورده و به تحسین وا داشت.

به گزارش کودک پرس،  توجه به سینمای بزرگسال در سال های اخیر عاملی در جهت مهجور ماندن سینمای کودک شده است، حتی در این بین معدود آثاری که در این حوزه ساخته می شوند تولیداتی مخصوص قشر کودک نیستند. برخی از این آثار به دلیل غامض بودن و برخی دیگر به دلیل ساده انگاری بیش از حد نمی توانند با کودکان ارتباط برقرار کنند.

در همه کشورهای صاحب صنعت سینما تولید فیلم ها و برنامه هایی مخصوص قشر سنی کودک و نوجوان جزو سیاست های فرهنگی محسوب می شود و توجه ویژه ای به این ژانر می شود اما در سینمای ما ژانر کودک و نوجوان دیگر فروغ سال های دهه شصت و هفتاد را ندارد و متاسفانه در سال های اخیر ما با نوعی رکود و بحران در این ژانر سینمایی مواجه شده ایم و این مساله باعث شده تا مخاطبان اصلی این حوزه سینمایی تبدیل به مشتریان پر و پا قرص انیمیشن های هالیوودی بشوند. این در واقع زنگ خطری برای مسئولین و دست اندرکاران این حوزه سینمایی است، چون قشر کودک با درگیر شدن در آثار تولیدی شرکت های سینمایی خارجی روز به روز از فرهنگ بومی خود دور می شود و حلقه ارتباطی خود را با این فرهنگ از دست می دهد.
متاسفانه در سال های اخیر ذائقه کودکان جامعه ما را تولیدات شرکت های هالیوودی با انیمیشن های خوش آب و رنگ شان تغییر داده اند. این قشر جامعه ما بدل به مخاطبان ثابت کارتون ها و انیمیشن های هالیوودی شده اند و روزانه هر کودک به طور متوسط چندین ساعت از وقت خود را صرف تماشای چنین انیمیشن هایی چه در تلویزیون و چه از طرق دیگر می نماید. اغلب این انیمیشن ها حامل ارزش ها و پیام هایی هستند که هیچ نسبتی با هنجارهای موجود جامعه اسلامی ما ندارند. به عبارت دیگر، شرکت های انیمیشن سازی، تنها برای همان ساعتی که کودکان ما انیمیشن تولیدی آنها را می بینند، برنامه ریزی نمی کنند، بلکه تلاش می کنند تا فکر و ذهن کودک را حتی در مکالمات روزانه و بازی های کودکانه اش متوجه رفتار و موضوع مدنظر خود کنند.

در این میان وظیفه هنرمندان متعهد و البته مسئولان سینمایی حمایت از سینمای نحیف کودک و نوجوان در ایران است. جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان یکی از معدود مظاهر توجه به سینمای کودک است که به گفته کارشناسان اگر این جشنواره برگزار نمی شد همین سینمای نحیف کودک و نوجوان هم تا به حال از بین رفته بود.
خوشبختانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان امسال با حضور پررنگ خانواده های اصفهانی و مخاطبان علاقمند به سینمای کودک برگزار شد که نشانگر اشتیاق خانواده ها و کودکان و نوجوانان برای تماشای چنین آثاری است و در صورت تولید آثار خوب و جذاب این گونه سینمایی هنوز هم امکان حیات داشته و می تواند مخاطبان را به سمت سالن های سینما جذب کند. در بین آثار به نمایش درآمده در این جشنواره فیلم «بیست و یک روز بعد» اولین اثر سینمایی محمدرضا خردمندان هم موفق به جذب مخاطبان شد و هم نظر منتقدان را جلب کرده و در شب اختتامیه جوایز اصلی جشنواره را از آن خود کرد. «بیست و یک روز بعد» بارها در جشنواره فیلم کودک و نوجوان به سئانس ویژه رسید و سالن های نمایش دهنده این فیلم هربار پر از مخاطبان مشتاق بود که راضی سالن را ترک می کردند. این فیلم همچنین در بخش های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نوجوان و جایزه ویژه یونیسف موفق به دریافت جایزه شد و کارگردان جوانش با دستی پر از اصفهان بازگشت و حالا منتظر اکران این فیلم در میانه های تابستان است.

برای موفقیت همه جانبه اولین فیلم بلند سینمایی خردمندان در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان دلایل بسیاری را می توان عنوان کرد اما یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت این فیلم قطعا داستان انسانی و زیبای آن است که مدتها بود در سینمای کودک و نوجوان به آن پرداخت نشده بود. داستانی که نوجوانی دوست داشتنی قهرمان اصلی آن است و می تواند مخاطب را با ماجراها، شیطنت ها و مهربانی هایش همراه کند. از دیگر دلایل موفقیت این فیلم حال و هوای آن است که یادآور آثار درخشان سینمای کودک و نوجوان در گذشته است. «بیست و یک روز بعد» می تواند برای مخاطب بزرگسال نوستالژیک و یادآور فیلم های خوب سینمای کودک و نوجوان باشد و مخاطب کودک را به واسطه داستان دلنشین و جذاب و امروزی اش جذب کند. این فیلم گزینه بسیار مناسبی برای خانواده هاست که با هم سینما رفته و به تماشای آن بنشینند.
نفس سینمای کودک و نوجوان به جشنواره فیلم کودک اصفهان و استعدادهای نوظهوری همچون خردمندان که هم به سینمای کودک علاقمند هستند و هم استعداد فیلمسازی را داشته و رگ خواب مخاطب را در دست دارند، وابسته است. همواره شنیده ایم که با یک گل بهار نمی شود اما جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با حضور فیلم خوب و فاخر«بیست و یک روز بعد» حال و هوای بهاری گرفته و مخاطبان را از هر سنی به وجد آورده و به تحسین وا داشت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار