195006
۱۳ بهمن ۱۳۹۷

اهمیت به تئاتر نوجوان لازمه پیشرفت هنری در این حوزه

محمد اسماعیل‌زاده از فعالان جوان تئاتر کشور در گفت‌وگویی به بیان فعالیت‌های هنری در زنده نگهداشتن یاد شهدا و دفاع مقدس پرداخت.

به گزارش کودک پرس ، محمد اسماعیل زاده ها از جوانهای خوش آتیه تاتر البرز است و پیشرفت سریع او در این سالها بیشتر بخاطر اخلاق و پشتکار و انرژی بالای اوست. او علاقمند به کار با نوجوانهاست و تاکنون کارهای موفقی هم در این زمینه تجربه کرده است. نمایش «پس لرزه» او در سالهای گذشته موفقیت‌های کم نظیری برای او و گروهش و استان البرز رقم زده است. حال به بهانه اجرای نمایش «عروس» که در جشنواره تئاتر مقاومت سال جاری حائز رتبه شد با او گفتگو کردیم. محمد اسماعیل زاده ها این روزه ها با نمایش «کوچه برزیلیها» برای کرج افتخار آفرینی کرده و در چند بخش اصلی جشنواره جوایز برتر را از آن خود کرده است

آقای اسماعیل‌زاده‌ها چند سال است کار تئاتر میکنید و پیش از نمایش «عروس» چه کارهایی را کارگردانی کرده و چه عناوینی کسب کرده‌اید؟

حدود ۸ سال است کار تئاتر انجام میدهم و این نمایش (نمایش عروس) تجربه سوم من است.
نمایش«پس لرزه» برگزیده شش بخش از جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان.
نمایش «کوچه برزیلیا»:برگزیده نمایشنامه نویسی جشنواره بین المللی تئاترکودک و نوجوان همدان،برگزیده وکاندید بازیگری و کارگردانی جشنواره تئاتر شهر تهران، برگزیده جشنواره استانی تئاترالبرز و راهیابی به جشنواره فجر. نمایش«عروس» برگزیده دوم بازیگری مرد توسط محمد رشنو و کاندید طراحی صحنه سعید دشتی.

ایده نمایش «عروس» از کجا آمد و چرا به موضوع جنوب و آبادان پرداختید؟

ایده نمایشنامه توسط سینا شفیعی (نویسنده) به بنده پیشنهاد شد و دلیل انتخاب هم مسأله مقاومت بود و خیلی دوست داشتم در جشنواره بین المللی مقاومت حضور داشته باشم و این اثر را کارگردانی کنم .

دلیل اینکه بیشتر با نوجوانها کار می کنید چیست ؟

دلیل کار با نوجوانها این است که نوجوانی مقطع حساسی است و یک شور و یک شکوفایی خاصی در انسان ایجاد می‌شود. دلیل انتخاب متن‌ برای نوجوان و بازیگرهای نوجوان این است که همیشه دوست دارم دانش آموزانی را در تئاتر معرفی کنم که حرفی برای گفتن داشته باشند. خدا رو شکر میکنم که دانش آموزان سال ۹۴ دبیرستان شهید پناهی کرج توانستند برگزیدگان جشنواره‌های بین المللی باشند و مسیر و هدفی را برای هنرمند شدن انتخاب کنند. در حال حاضر خیلی از هنرجویان دبیرستان شهید پناهی در فیلم‌های سینمایی مشغول به بازی هستند.

چرا مساله مقاومت و دفاع مقدس و جنگ را انتخاب کردید.

باید حس خوبی به مساله دفاع در کشورت داشته باشی. این خیلی مهم است باید جنگ برایت اهمیّت داشته باشد تا بفهمی امنیت و آرامش یعنی چی؟نباید از واقعیت فرار کنی… واقعیت این است که تا وقتی اثرات جنگ در کشور هست هنرمندان باید برای زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت چکمه‌هایشان را بپوشند و باید یاد و خاطره آن عزیزان را زنده نگه دارند. باید ساعت ها، روزها، ماه‌ها و سالها از خودمان بگذریم و نمایش تولید کنیم.

بازتاب نمایش عروس در جشنواره چگونه بود؟
نمایش عروس در جشنواره مقاومت بازتاب فوق العاده ای هم از سوی تماشاگران و هم ازسوی داوران و منتقدان داشت و تاثیر این مطلب را دارم می بینم.

در پایان اگر حرف ناگفته‌ای ماند بفرمائید.
من از حوزه هنری استان البرز که همواره در عرصه هنر به خصوص هنر نمایش حامی هنرمندان استان بوده تشکر می‌کنم و همچنین تشکر ویژه از اینکه در جشنواره‌های تئاتر همواره از ما حمایت کردند چه در خصوص در اختیار قراردادن پلاتو و تجهیزات مورد نیاز اجرای نمایش و چه از لحاظ حمایت‌های مادی و امیدوارم که روزی حوزه هنری استان البرز میزبان برترین جشنواره‌های تئاتر کشوری و بین المللی باشد.

منبع: تیتر ۱

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار