193209
۲۷ دی ۱۳۹۷
معاون رفاه اجتماعی وزارت کار:

۴۹هزار کودک شناسنامه ندارند

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۴۹هزار کودک در کشور فاقد شناسنامه هستند و ما برای کاهش مشکلات این کودکان به دنبال انتقال تابعیت از مادر به کودک هستیم.

به گزارش کودک پرس ، احمد میدری در نخستین کنگره کودکی، توسعه و سیاست گزاری اجتماعی که به همت انجمن حمایت از حقوق کودکان در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد افزود: یکی از بدترین انواع فقر ،فقر حقوقی و هویتی است. کودکانی هستند که قانون آنها را به رسمیت نمی شناسد و این بدترین فقر است. چرا که نداشتن شناسنامه کودک را از حقوق اولیه ای مثل درمان، تحصیل و … محروم می کند و این فرد در جامعه هیچ انتخابی نخواهد داشت.
وی گفت: از دلایل مهمی که کودکان فاقد هویت هستند بحث تابعیت و ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی است.
میدری با اشاره به اینکه مسئله زن و کودک از هم جدا نیست ادامه داد: از دلایل نداشتن شناسنامه در کودکان مشکلات تابعیت است و در تلاش هستیم که تابعیت را از زن به کودک منتقل کنیم تا کودک بدون هویت و شناسنامه نداشته باشیم. به همین دلیل معتقدیم که قانون مدنی در این خصوص باید اصلاح شود.
میدری با بیان اینکه در حال حاضر 49 هزار و 60 کودک فاقد شناسنامه هستند تاکید کرد: به صورت پراکنده گفته شده حدود 150 هزار تا یک میلیون کودک در کشورمان فاقد شناسنامه و اوراق هویتی هستند.

وی گفت: در طرحی که داشتیم و با تنظیم پرسشنامه هایی از مردم خواستیم تا در صورت نداشتن شناسنامه به وزارت کار اطلاع دهند. در این تحقیق متوجه شدیم 49 هزار و 60کودک در کشور بدون شناسنامه هستند. همچنین در این خصوص پرسشنامه هایی را تنظیم کرده و در استان های مختلف در میان زنانی که با مردان غیرایرانی ازدواج کرده بودند ارائه کردیم تا از ابعاد مختلف به این موضوع بپرداریم.
معاون وزیر کار افزود: در این میان مشخص شد خیلی از ازدواج ها پایدار بوده و لزوما زنان ایرانی از روی فقر و ناچاری با مردان غیرایرانی ازدواج نکرده بودند. در این تحقیق مشخص شد همسران عده ای از آنها تحصیلکرده بوده، زندگی خوبی دارند و در این بین عده ای نیز از سر فقر و اجبار تن به ازدواج با مرد غیرایرانی داده اند.

میدری با اشاره به اینکه تلاش های آنها برای انتقال تابعیت از مادر به کودک تا حدودی نتیجه داده است گفت: آبان امسال دولت تابعیت از مادر به کودک را پذیرفت. البته 50 درصد راه را رفته ایم و 50 درصد دیگر مربوط به زمانی است که در مجلس نیز پذیرفته شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون افزود: نتیجه تبعیض میان زن و مرد فقر کودک است. باید توجه داشت سرنوشت هر جامعه را کودکان قبل 6 سال رقم می زنند و برای حل معضلات این حوزه باید دانش خود را در سازمان های دولتی و غیردولتی بالا ببریم.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار